Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Sykkelhjelm

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 00:54   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Spinnoff: Sykkelhjelm

Dere som har tenåringer. Hvor lenge har dere klart å opprettholde hjelmbruk? Dette er en stadig kamp i heimen og jeg begynner å tenke litt i rettning av at det er farligere med en hjelm hengende på styret på sykkelen enn på veggen hjemme.

Jeg har ikke fersket unge åpefulle her i noe slikt stunt, men ser at dette er en ganske vanlig øvelse for mange på hans alder.

Jeg har alltid vært superstreng ang hjelmbruk, men er veldig usikker på hvordan jeg skal møte dette. What to do?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 06:02   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Sykkelhjelm

Stesnuppa sluttet med hjelm en eller annen gang mellom 12 og 13, mener jeg.
Poden får sin hjelm limt fast og må bruke den alltid.

Gammel 15-08-12, 06:21   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Eldste brukte ut niende, toeren ut barneskolen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 07:55   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste (nå 18) sykler ikke for tiden, jeg er derfor usikker på om han bruker hjelm. Mellomste (13) bruker, det samme gjør minste. Og vi voksne.
Ingen får hverken sykle eller stå på ski uten hjemme hos oss. Vi bruker sikkerhetsbelte i bil.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 07:58   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville beslaglagt sykkelen om hjelmen gikk ut av bruk. Og budsjettert med den kuleste hjelmen. Men det er lett å si så lenge eldstemann er 8 år og pliktoppfyllende.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 08:04   #6
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Tror jeg kommer til å kreve at skal de sykle, så må de ha hjelm.
Har en venninne som stupte over sykkelen i fjor og er i live takket være hjelmen.

Gammel 15-08-12, 08:29   #7
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Etter en kraftig hjernerystelse i fjor pga sykkel brukes det fremdeles hjelm her. (13)

Gammel 15-08-12, 08:35   #8
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

15-åringen min har lyst hjelmen i bann, i likhet med de såkalte "alle andre" . Har forsøkt å ta det opp med skole, lærere, foreldre i klassen, til ingen nytte, alle sier bare "mitt barn bruker hjelm, dette er ikke er problem for oss", yeah, right. Har påtruffet de fleste jeg kjenner og ikke kjenner i samme aldersgruppe uten hjelm i nabolaget. Skolen sier at de ikke kan ta ansvar for dette, unntatt når de skal på sykkeltur i skolens regi, da er det obligatorisk.

Jeg var også veldig bestemt da han var 8 ..

Har forsøkt det meste, überkul hjelm henger for det meste hjemme. Jeg insisterer på at ved sykling lengre enn til skolen, pluss i mørket og på tur med resten av familien skal den være på. Det blir tidvis etterfulgt.. Skremselspropaganda og diverse trusler om inndragning preller av som vann på gåsa.

Om noen andre tenåringsforeldre har tips til tiltak som faktisk virker, tar jeg gjerne i mot.

Gammel 15-08-12, 09:00   #9
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Tror ikke den har vært mye i bruk etter barneskolen, dvs. etter fylte 13 år...

Vi voksne bruker ALLTID hjelm og jeg har prøvd å forklare han litt om hva som kan skje dersom han lar vær å bruke, men akkurat det har jeg mistet kontrollen på gitt. Jeg kan jo låse sykkelen og nekte han å bruke den uten at han har på hjelm, men dersom han tar på seg hjelm hjemme og henger den på styret rundt neste sving så er vi jo like langt...

Gammel 15-08-12, 09:12   #10
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storebror brukte hjelm, etter mye om og men, ut 8.klasse. Høsten i 9.klasse trynet han stygt på sykkel, og fikk valget om enten å bruke hjelm eller slutte å sykle. Han sluttet å sykle.

Jonas må bruke hjelm, og jeg håper han bruker hjelm, og fortsetter og sykle, lenger enn Storebror.

Gammel 15-08-12, 10:17   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

11- og 13-åringen bruker hjelm uten så mye krangel foreløpig. Jeg også, forøvrig.

Gammel 15-08-12, 10:22   #12
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Eldste er 14, og det er ikke noe problem hos oss. Det har vært værre å få han til å ta øreproppene ut mens han sykler.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-12, 00:07   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenkte også å starte en lignende diskusjon etter at vi hadde nevøen på 14 besøk her. Han ville nemlig ikke bruke hjelm for det bruker han ikke hjemme, og da var jeg kjip tante og sa at da får du heller ikke bruke sykkelen min så han valgte å gå.

Jeg trodde at dette var enden på visa, men etter å ha oppdaget at sykkelen min hadde vært i bruk mens jeg var på jobb i går, må jeg innrømme at jeg lurte sønnen min litt. Jeg sa nemlig "Jasså, ba han deg om ikke å sladre når han syklet uten hjelm idag?" (han hadde reist hjem mens jeg var på jobb, så jeg fikk ikke snakket med ham selv). Han vek unna blikket mitt og spurte hvorfor jeg spurte om det. Jeg sa da at en nabo hadde sladret. Da innrømte han at ja, de hadde syklet og nevø hadde syklet uten hjelm og bedt ham om å ikke si det til meg.

Jeg innrømte da at jeg bare hadde gjettet og truffet riktig, det var ingen sladrende nabo, men min sønn ble lettet over at han slapp å lyve om det videre for han hadde ikke likt det. Min sønn bruker hjelm uten å mukke heldigvis. Jeg har fortalt ham flere ganger om gutten som var ett år yngre enn meg som syklet uten hjelm og ble påkjørt og drept. Ingen vet jo om han ville overlevd med hjelm heller, men jeg husker flekkene på asfalten i ukesvis etterpå (jeg syklet der hver dag) og de levende beskrivelsene jeg fikk som tiåring om "hjernemasse og blod klint utover" så det er ikke aktuelt å sykle uten hjelm her i huset. Mannen har også innsett at det ikke er noen vei utenom etter at vi fikk barn heldigvis. Må være forbilder hvis ikke hjelper det lite.

Men når (hvis) de begynner å nekte, da vet jeg ikke helt hva jeg gjør.

Gammel 16-08-12, 00:18   #14
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Christian er 14 år og bruker fortsatt hjelm

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.