Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Et lite spørsmål

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 05:32   #1
Noname
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2012
Noname har et hav av muligheter foran seg
Standard

Et lite spørsmål

Lurer på hva andre mener om å nekte barna en populær aktivitet som gjør at en som forelder virkelig får søvnløs noia av bekymring over den aktuelle aktiviteten?

Noname er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 06:26   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et lite spørsmål..

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken type aktivitet det skulle være. Fallskjermhopping?

Det hadde hjulpet hvis du kunne bidra med litt mer info om hva problemstillingen går ut på, og, ikke minst, hvilken aldersgruppe det aktuelle barnet er i.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 07:20   #3
Noname
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken type aktivitet det skulle være. Fallskjermhopping?

Det hadde hjulpet hvis du kunne bidra med litt mer info om hva problemstillingen går ut på, og, ikke minst, hvilken aldersgruppe det aktuelle barnet er i.

Hvis jeg sier hva det er, vil mange kun blåse i det. Derfor holder jeg meg kun til selve poenget med at det er en helt vanlig aktivitet, som det har vært en del alvorlige skader, og til og med fatale i. Og som gjør meg vanvittig bekymret.
Ungene mine er 6 og 8 år.

Gammel 20-08-12, 07:21   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan heller ikke se for meg hva det skulle være?

Gammel 20-08-12, 07:21   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noname, her.

Hvis jeg sier hva det er, vil mange kun blåse i det. Derfor holder jeg meg kun til selve poenget med at det er en helt vanlig aktivitet, som det har vært en del alvorlige skader, og til og med fatale i. Og som gjør meg vanvittig bekymret.

Ridning? Jeg drev med ridning i mange år, så da er jeg antagelig inhabil. Jeg synes mange hadde pysete foreldre.

Gammel 20-08-12, 07:23   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det verste jeg kan tenke meg er ishockey. Men, der er de faktisk godt beskyttet. Det er en svindyr idrett som koster mye i utstyr. Da kan man jo bruke økonomi også som argument.

Gammel 20-08-12, 07:24   #7
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et lite spørsmål

Motorsport hadde jeg fått noia av.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 07:24   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nektet barna å ri av samme grunn. De har ikke vært overivrige, skal sies, men vi har vært ganske tydelige på at hest er nederst på lista over aktuelle aktiviteter. Hilsen med-hønemor.

Gammel 20-08-12, 07:33   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Tja. Jeg synes foreldre fint kan nekte barn en hvilken som helst aktivitet, i utgangspunktet.

Men det er litt relevant hva det er snakk om, for å vurdere om forelderen er smågal og nevrotisk - hvilket helst ikke skal overføres til unger - eller fornuftig til tross for naboer som synes basehopp er en fortreffelig greie for tiåringer.

Gammel 20-08-12, 07:41   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg har barn som driver med skumle idretter som riding og skihopp. De har prøvd seg på motorsport også. Faktisk har fotball en høyere prosent med skader om man ser det i forhold til antall utøvere. Det er med andre ord større fare å skade seg på fotballbanen enn i hoppbakken og på hesteryggen.

Gammel 20-08-12, 07:43   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde fått noia av motorsport og hadde nektet banekjøring med ATV for små unger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 07:47   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge det er en normal aktivitet for barn så syns jeg ikke noe om å overføre egne nevroser til dem. Da får msn heller lære dem å være forsiktige. Det kan være fatalt å klatre i trær, men jeg syns ikke man skal nekte barn det allikevel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 07:54   #13
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Eg tykkjer det er stor forskjell på om aktiviteten er å hoppe på trampoline, som kan vere ganske skummelt, og å hoppe i fallskjerm, som det ikkje finnast nokon som helst god grunn til å gjere.
Sjølv om eg ikkje har spesielt lyst til at min håpefulle skal gjere nokon av delene, så er den trampolinehoppinga langt meir normalt og min skepsis langt meir irrasjonell og ein ypperlig anledning til å trene (for meg) på at han får gjere ting mor ikkje vil. For det vert det berre meir og meir av.

Gammel 20-08-12, 07:56   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noname, her.

Jeg klarer fortsatt ikke å se for meg en vanlig aktivitet, der det er sansynlig at man blir utsatt for alvorlige eller fatale skader, som utføres av barn i alderen 6-8 år.

Så da får mitt svar bli så generelt som å si at jeg synes foreldre kan nekte barn å delta på fritidsaktiviteter av mange ulike årsaker. Selv har jeg sagt nei med begrunnelse i "har ikke tid", "har ikke råd" og "har ikke mulighet til å delta på alt som aktiviteten innebærer".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 07:56   #15
Noname
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Tja. Jeg synes foreldre fint kan nekte barn en hvilken som helst aktivitet, i utgangspunktet.

Men det er litt relevant hva det er snakk om, for å vurdere om forelderen er smågal og nevrotisk - hvilket helst ikke skal overføres til unger - eller fornuftig til tross for naboer som synes basehopp er en fortreffelig greie for tiåringer.

Nevrotisk vil mange kanskje si som ikke bekymrer seg over akkurat det samme. Men jeg anser meg selv som en ellers ok forelder som lar barna være med på ting andre igjen bekymrer seg over..

Men når alt kommer til alt klarer jeg ikke slutte å bekymre meg over en spesifik aktivitet. Skulle gjerne hatt en likegyldighetsknapp, men valget er i realiteten å nekte barna, punktum. Eller å sitte med hjertet i halsen, og bekymre meg for hva som kan skje i fremtiden. Og i aller værste fall, forbanne meg selv for alltid på at jeg lot de få lov, hvis uhell faktisk skjer i fremtiden.

Gammel 20-08-12, 08:00   #16
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia.. ATV på bane er lovlig og ikke uvanlig i alle fall. Der kjører seksåringer kjøretøy på opptil 60 Kubikk.
Selv om det er "vanlig" setter jeg ned foten der.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 08:00   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer heller ikke å se hva som kan være farlig for så små barn.

Er riding farlig? Altså jeg skjønner jo at man kan falle av hesten og til og med bli sparket, men . Det var aldri i mine tanker da jeg red på hest, jeg var ikke overivrig hestejente, en gang.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 08:01   #18
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Hva slags fritidsaktivitet er dette? Jeg kan ikke skjønne hvilken det er som i verste fall kan føre til dødsfall.

Gammel 20-08-12, 08:07   #19
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De fleste aktiviteter kan jo i verste fall ende i dødsfall.
Som sagt over så er jeg ikke for å overføre egne nevroser til barna.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 08:13   #20
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det kan vel de fleste idretter i verste fall. I min verden så er hverken motorcross, ridning, downhill-sykling, fotball, hockey eller hopp så ellevilt at jeg ville nektet pga redsel for død akkurat. Aktiviteter for barn innen mer actionfylte aktiviteter er jo ofte i veldig kontrollerte former og med stort fokus på sikkerhet og beskyttelse. Om redsel er den eneste grunnen til at de ikke får lov i forhold til vanlige idretter som fotball, hockey, turn eller ridning så ville jeg nok synes du er litt på bærtur. Synes ATV, cross, downhill og slikt er litt annerledes selv om jeg kjenner flere som holder på med det i ung alder og hadde nok vurdert å la junior bli med på det om han var skikkelig entusiast.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.