Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Brød som helles rett i form?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 09:58   #1
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Brød som helles rett i form?

Hvor tynn/tykk må deigen være? Jeg har bakt veldig løs deig tidligere, men har alltid knadd den. Nå har jeg tenkt å la den heve for så å "spa" den rett i formen etterpå. Men jeg er usikker på hvor tykk deigen skal være?

Gammel 21-08-12, 10:23   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Brød som helles rett i form?

Jeg baker eltefrie brød, og varierer litt på væskemengden. Jo grovere brød, jo løsere deig, synes jeg. Da er den gjerne sånn at jeg kan "helle" den i formen, men ikke flytende likevel.

Gammel 21-08-12, 10:24   #3
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg får lage den på grensen, og heller teste etterhvert. Jeg tror uansett jeg må ha hjelp, for den enorme bollen til Kenwooden er tung når den er full.

Gammel 21-08-12, 18:55   #4
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg laget deigen sånn passe seig, og brukte en sleiv for å fordele den i formene. Jeg slet litt, og tenkte at det var en teit avgjørelse, men litt jobbing med våt slikkepott for å jevne ut, så ble resultatet greit. Brødene hevet godt, og ble høye og fine etter steking, men den endelige testen kommer når vi skjærer i dem.

Gammel 21-08-12, 20:00   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Har oppskrift på et brød som er 5,5 dl mel/gryn og en halv liter veske.

Da setter jeg det uten forheving inn i ovn på 100 grader. Etter 45 minutt settes varmen opp til 180 grader, da er det hevet, stekes i en time.

Dette er kun til ett brød, røres kjapt sammen.

Gammel 21-08-12, 20:19   #6
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg tror jeg i hvertfall brukte 4-5 dl mindre mel enn jeg pleier, men jeg tar det litt på slumpen, så jeg vet ingen eksakte mengder.

Nå ligger i hvertfall fire nystekte brød på benken, og jeg er fristet til å prøveskjære i det ene for å sjekke status.

Gammel 23-08-12, 12:10   #7
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Ett spørsmål til: Må jeg endre temperatur og steketid når jeg har mer flytende deig? Nå sist stekte jeg på ca. 190 grader i 1 time, mens normalt bruker jeg 210 grader og 50 minutter. Har det noe for seg å senke temperaturen litt til, og heller la brødene stå lenger inne? De er ikke rå inni, men jeg tipper det hadde gjort seg med litt lenger tid, så lenge det ikke gjør at overflaten blir helt forkullet.

Noen som har innspill? Noe må man jo gjøre når man er i permisjon, og brødbakeforskning er morsomt.

Gammel 23-08-12, 12:11   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine eltefrie brød stekes på 250 grader, i forvarmet støpejernsgryte.

Gammel 23-08-12, 21:42   #9
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mine eltefrie brød stekes på 250 grader, i forvarmet støpejernsgryte.

Eg trur det er ein annan type brød enn dei andre i denne tråden, du meiner sånne som hever 12-18 timar, ikkje sant? ("New York Times-brødet")

Den andre varianten i tråden høyrest ut omtrent som Ingers rugbrød. Bedriv einhandstasting medan eg ammer no, så eg orker ikkje finne url og lime inn - men berre søk etter det, så finn du iallfall omtrent passe væskemengde og framgangsmåte forøvrig.

(Førstnemnde er definitivt å foretrekke. No kom eg på kordan eg skal variere litt frå brødbakemaskina i permisjonen min )

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-12, 21:58   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Prøv å la det heve på 100 grader i ovnen i 45 minutter og så stek dem videre på 180 grader. Jeg stekte i 1 time, men det var et ganske lite brød. Litt ekstra tid om det er litt større.

Det blir litt kliss på kniven da, uansett med sånne brød. Konsistensen er nesten som havregrøt når det settes inn.

Gammel 23-08-12, 22:25   #11
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg bruker stort sett veldig lite gjær; under en kvart pakke på fire store brød. Dessuten kjøleskapskald deigvæske, og brødene får gjerne heve i kjøleskap over natten eller til neste ettermiddag, så det blir litt en mellomting siden de jo eltes i kjøkkenmaskin, heves lenge, men stekes i vanlige former. Jeg har lyst til å teste jerngryta, men det får bli til kosebaking, og ikke når jeg baker til ulvene jeg bor sammen med.

Gammel 24-08-12, 22:52   #12
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sist nå stekte jeg såpass fuktige brød en god del lenger enn jeg normalt sett gjør; jeg endte til slutt opp med 75 min på 190 grader i form, og så ti minutter uten form. Stekte også på nederste rille, i motsetning til midterste, som jeg vanligvis gjør, for å unngå for brun skorpe på toppen. Brødene ble akkurat passe stekt denne gangen. (Jeg tror forøvrig jeg skal kutte å steke uten form, for jeg synes det er vanskelig å skjære såpass fuktige brød når skorpen blir for hard. Så rundt 1,5 timer i form vil nok passe bedre.)

Dette er tre svært store brød. Jeg husker ikke i farten hvor stor formene er, men det er ikke plass til flere former enn disse tre i ovnen.

Gammel 21-01-13, 11:01   #13
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jo grovere brød, jo løsere deig, synes jeg.

Drar frem denne igjen.
Jeg lagde brød i går. Brukte en sånn ferdigpose fra Mølleren med grov blanding. Fulgte oppskriften men det ble kjempehardt så jeg hadde oppi mer vann men turte ikke mer for var redd det ble for flytende og at det da ikke ville heve.
Det hevet endel men ikke så mye som det sikkert burde.

Så jeg kan helle oppi mer væske altså sånn at det er skikkelig klissete og la være å kna så mye kanskje og bare helle det rett oppi formene da kanskje?
Må prøve det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:00.