|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
wizzzard
|
![]() Jerngrytehjelp!Eg har fått kloa i ei fiiiiiin gamal jerngryte, som var litt rusta og skitten. Har vaska, gnukka, olja og styrt på, og no ser den riktig fin ut, men!
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jerngrytehjelp!Min jerngryte er også sånn. Tror det er vanlig
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jerngrytehjelp!Vanlig.
![]() |
#6 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Jerngrytehjelp!Om grytene er blitt rusten og eventuelt har fått tykke forkullede lag her og der må de gjennom en liten behandling. Det verste er å få dem ren, men all rust må bort og man må ned må rent metall. De blir ikke blank men forblir grålig og mørk, men altså rust må bort. Vanligvis gjørskrubb med stålull og messingbørste jobben. Sist redigert av arrow : 22-08-12 kl 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
wizzzard
|
![]() Sv: Jerngrytehjelp!Eg kan jo skrive kva eg gjorde me mi gryte og.
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Jerngrytehjelp!Ja, sikkert god metode. Jeg har ikke turd å bruke salt direkte i grytene slik, siden det kan gi tæringer og slikt i bunnen. Riktignok er det jo bare en gang eller tre på 50 år man må til med slik behandling. Mel- og smørbehandlingen er litt som å lage brun saus etter gamlemetoden, og den skal jeg jammen prøve ;- ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Jerngrytehjelp!Jeg manner meg opp til å ta min gryte etter at mannfolket lot den lufttørke (!!!). Den ser ikke ut.
![]() |
|
|