|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Husjakt - hva passe på?Jeg sitter og ser på nok et prospekt. Dette er et hus bygd i 1968. Jeg har ikke sett boligsalgsrapport ennå. Noe sier meg at jeg må være spesielt obs på drenering og tak, men er det noe annet jeg skal være spesielt obs på? Det er et nytt bad og et kjøkken som må renoveres før innflytting.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?* hvor gammel er strøm/el systemet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Hvor mye penger har dere mulighet til å legge i oppussing og arbeid som trengs? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Viktig å ha med en fagmann som kan sjekke fukt og andre ting. F.eks en takstmann/byggeleder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Et rom for varig opphold skal ha vinduer, godkjente rømningsveier, og et minstekrav til areal. Mellomstuer og kjellerstuer er typisk eksempler på rom som ikke nødvendigvis tilfredsstiller slike krav, og dermed ikke er egnet som soverom.
![]() |
#6 |
Vaklende
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?I tillegg til de gode rådene over tenker jeg det er viktig å ikke undervurdere egne krav eller overvrdere egne evner... Hvis alle vinduer og dører må byttes, noe dere må regne med ganske snart, er det feks overkommelig eller veldig dyrt avhengig av hvor hendige dere er... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Er det nye badet gjort av fagfolk og de har papirer på det? Nytt betyr <5 år?
![]() |
#8 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Lettvegger kan man sette opp uten å søke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vaklende
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Angående ytterdører kan jeg også kommentere at de bør kunne lukkes og låses av skolebarn, ellers risikerer man å komme hjem til åpen dør. Ofte er sånne gamle dører og låser veldig trå. Barna kan tro de har lukket, eller gi opp. Dumt når de eldste skal gå hjem alene også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Hvorfor lurer jeg på istapper?
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Prospektet vil gi mer info. Hus fra 68 kan være i bra teknisk stand altså. Å bytte ytterdør eller do anser jeg som en bagatell. Å drenere, skifte varmekilde, bytte ut alt røropplegg og elektrisk anlegg er større ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Jeg har kjøpt meg hus fra 1959, så det behøver ikke å bli så dyrt, hvis ting er fikset underveis. Stort sett alt som er på lucifine sin liste er gjort/godkjent på mitt, ellers kunne jeg ikke som eneforsørger kjøpt det. |
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Ah. Så istapper fra taket/hva heter de rennene på bokmål - takrenne? , vil man ikke ha?
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Hvis dere planlegger å bytte ildsted må dere også sjekke om dere må ha nytt stålrør i pipe for å få det godkjent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Vaklende
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Ja jeg så ikke på det med dører som en krise altså, må bare nevnes. Og som Fnatten er inne på kan det tekniske være ok. Det er derfor jeg maser om hva slags standard man ønsker seg. I min region er det nærmest utenkelig å bo i hus uten glatte gipsvegger, induksjonsovn, varme i gulvene osv osv. Jeg synes ikke det er livsnødvendig, selv om de to siste definitivt er deilig. Har de allerede skiftet til varmepumpe er jo det bra, er taket godt vedlikeholdt holder det sikkert ti år til minst, skal dere ikke ha inn gulvvarme, induksjonsovn og andre strømslukere er kanskje det elektriske ok også? Jeg er eier av hus fra samme periode, der har det vært gjort tre oppgraderinger av det elektriske, tak er byttet og alle vinduer unntatt to er byttet. Dreneringen har holdt stand og det er null problem med fukt og mugg, sånn for å dele noe positivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Er elektrisk anlegg skjult eller åpent? Et elektrisk anlegg som ligger åpent eller bare skjult i lister er lettere og billigere å bytte ut enn om det ligger bak veggplater. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?
Det vil man ikke ha nei.
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Balanse.. I ditt område er jo også boliger i større grad av nyere dato siden området har eksplodert de siste 30 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
I mål
|
![]() Sv: Husjakt - hva passe på?Det kommer jo helt an på hvor mye dere er klare for å gjøre? Isåfall er det viktigste hva som MÅ ordnes asap og hva som kan vente. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|