|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() a-endelser, når er det lov?Jeg snakker utpreget med a-endelser omtrent overalt. |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Det er vel alltid lov, så lenge du er konsekvent?
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Det er ikke nynorsk med a-endelser på verb? |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?
|
![]() |
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Det er alltid lov, både på bokmål og nynorsk, men du bør vere konsekvent. "Jenta sitter i solen" fungerer for eksempel dårleg. "Jenta sitter i sola" fungerer bra. Når du vel -a-ending, må du og bruke ei på hokjønnsord. (Det sitter ei jente i sola, ikkje "det sitter en jente i sola"). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
Skrivi er ikkje lov på bokmål. Litt usikker på den nye nynorsknormen etter 1.august, men det var lov på nynorsk i gammal norm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
Ah - en regel! |
![]() |
![]() |
#12 |
Audacious
|
Her er jeg uenig med deg. Jeg er Oslojente, og ikke en gang på Oslo vest hvor jeg har oppvokst sier man "jenten". Derimot er det svært vanlig å si og skrive "solen" i stedet for "sola".
![]() |
#13 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Muligens tillatt men det er dårlig påvirking fra samnorsk. Uansett, nettforum passer best i en friere form. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
Det er forskjell på munnleg og skriftleg språk, og skriftleg skal ein i prinsippet velje ei av dei valfrie normene og følgje denne konsekvent. Det blir ikkje alltid gjort, verken skriftleg eller munnleg, men det er likevel det som er "riktig". Om ein veksler mellom ei/-a og en/-en i hokjønnsord, er ein ikkje konsekvent i bruken av valfrie former. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Audacious
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Hvis du hadde valgt "gate" og "sol" i eksemplene dine, hadde jeg vært helt enig. Jeg synes "jente" er et dårlig eksempel, rett og slett.
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
Det er vald med vilje, fordi det er så utruleg mange som er inkonsekvente på akkurat dette og skriv jenta-gaten-solen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Jeg sier sola. Men jeg sier skolen. Jeg kjenner dog en som sier skola, men det høres ikke bra ut altså. Han snakker riktignok dialekt fra Østerdalen. |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Men skole er jo hankjønn? Å bruke a-endinger betyr vel ikke at man alltid skal gjøre det, bare på alle hunkjønnsord? Eller er jeg helt på bærtur nå?
![]() |
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
Skole er hankjønnsord. Skola er ikkje eit riktig alternativ. Eg kjenner trønderar som skriv "bila" og. Det er heller ikkje riktig. Det er kun hokjønnsord som kan ha a-ending. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: a-endelser, når er det lov?Men det er jo ein del dialektar som har andre munnlege normer enn dei riktige skriftlige normene. Så det er ikkje nødvendigvis "feil" å seie skola i Østerdalen og bila i Trøndelag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|