Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kastrering av hund

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-12, 17:01   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kastrering av hund

Jeg har visst plutselig hund på fulltid, og jeg har null peiling på hund. Det er en liten gutt, og jeg lurer på dette med kastrering. Er det noe man bør gjøre? (eksen ville ikke kastrere den, han syntes det var så gruuuusomt). Søsteren min sin hund ble fullstendig matvrak og feit, selv på slankefor, da den ble kastrert. Derfor er jeg litt skeptisk.

Men så leser jeg i kattetråden at man MÅ kastrering katter, og da lurt jeg om det samme gjelder for hunder. Og hvorfor. Altså, man fratar den jo noe som er naturlig for dem, og hvorfor bør man gjøre det?

Gammel 26-08-12, 17:40   #2
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kastrering av hund

Grunnen til at man bør kastrere hankatter er vel først og fremst for at de ikke skal formere seg i hytt og pine.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 17:47   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

I Norge er det vel slik at du ikke får kastrert hunden hvis det ikke er medisinsk grunnlag for det. Eksempler er vel aggresive hunder eller hunder som er ekstremt når damene har løpetid.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 21:19   #4
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

I Norge er det vel slik at du ikke får kastrert hunden hvis det ikke er medisinsk grunnlag for det. Eksempler er vel aggresive hunder eller hunder som er ekstremt når damene har løpetid.

Jepp. Det var i alle fall det vi fikk beskjed om da vi kastrerte vår. Vi fikk lov ettersom han fikk helt raptus med en gang en tispe i mils omkrets fikk løpetid. Peip og styra, hang nærmest i vinduskarmen og ula. I tillegg hadde han et enormt markeringsbehov og kunne fint finne på å skvette overalt i huset hos foreldrene mine (de har hund), pluss at han ble mer og mer agressiv overfor andre hannhunder.
Han ble veldig mye roligere etter han ble kastrert, men fikk ikke problemer med vekta e.l etterpå.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-12, 21:55   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigerforeldrene mine fikk sin forrige hund kastrert, da den var veldig nervøs og urolig. De jobbet mye med hunden på forhånd - de kan sitt hundehold, de folka, men den lot aldri til å senke skuldrene. (Omplasseringshund fra en svært barnerik familie, som ikke akkurat lærte barna ta hensyn til hundens behov for hvile og ro.) Hunden ble veldig mye roligere etterpå. Svigers er nøye med at hundene deres får mosjon, så han la ikke spesielt mye på seg.

Et par jeg kjenner, fikk sin hannhund kastrert, da han hele tiden forsøkte dominere barna, og gjester, ved å jokke på dem. Det var mildt sagt lite hyggelig. Den hunden ble ikke spesielt mye roligere i ettertid, og er like slank som før, men har heldigvis slutta med jokkinga.

At man skal kastrere handkatter/sterilisere hukatter, går på at de ikke skal få formere seg ukontrollert. Kattene reker heller ikke så mye omkring, og kastrerte hannkatter sloss ofte mindre, og lever lengre. Kastrerte hannkatter har heller ikke et så voldsomt markeringsbehov enn ukastrerte katter.

Og nei, man skal ikke syns synd på dyrene og tro de går og sturer over manglende seksualdrift. Dyr tenker ikke i de baner. Jeg skal love deg at hverken katta eller bikkja går rundt og sutrer over at sexlivet har blitt borte.

Gammel 26-08-12, 23:03   #6
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Min hund ble en helt annen gutt etter kastreringen. Han er mye roligere, mer avbalansert og ser ut til å være mer i harmoni med seg selv.
Jeg mener man ikke får kastrere før de er blitt 1 år, og at de bør ha litt hormonelle issues, men mener praksis har blitt mildnet litt de siste årene.

Gammel 26-08-12, 23:06   #7
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånn egentlig tror jeg faktisk ikke det er lov til og kastrere hannhunder uten en grunn.

Altså nei, du trenger ikke kastrere han, og hvis du ikke får noe problemer med han så er det heller ingen vits å gjøre det.

Gammel 26-08-12, 23:14   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar, da vet jeg det. Hunden er en rolig og avbalansert liten fyr, så da satser jeg på at han ikke trenger kastrering.

Gammel 27-08-12, 08:17   #9
Left
Passiv

Standard

Må være medisinsk grunn ja, eller adferdsmessig grunn. Det er ikke alltid det hjelper på adferd heller
Vår hannhund var kryptokid, slik at han måtte gjøre det.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.