|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDet er nesten så jeg beklager å måtte dele denne artikkelen med dere, men jeg må. Fordi dette er så grusomt, trist og forferdelig. Det er lenge siden jeg er blitt så kvalm, trist, rasende og opprørt av å lese en artikkel. Jeg ante ikke at det var så utbredt, jeg ante ikke at det var så brutalt og jeg greier ikke, tross alt jeg vet, å forstå at man kan gjøre seg selv til et slikt grusomt våpen, som overgriperne gjør.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktFor jævlig, og det er mange saker som er ekstra skremmende i saken:
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt...
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05. ![]() Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDette var eksakt mine tanker også, Polyanna. Spesielt de to siste spørsmålene dine har jeg tenkt på i flere år. Hvorfor hugger de armer og ben av folk, av barn? Helt systematisk? Og voldtar damer med staur? Og nå dette? Hva ER det med Afrika?
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktHelt forferdelig.
Jeg lurer på om jeg skal sende e-post til de frivillige organisasjonene jeg støtter (Amnesty, Røde Kors og Leger uten grenser) og spørre hvordan de jobber med dette.
![]() |
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktVisst er det en gjengs holdning også her i Norge og ellers i vesten (og der man kan man muligens ane konturene av de slettede kommentarene?) at menn skal og må være sterke, at menn i offerrolle ikke er mandige osv. Men utbredelsen, brutaliteten og råskapen i selve handlingene tror jeg ikke har et vestlig sidestykke.
![]() |
#8 |
This is normal!
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDette står i artikkelen:
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDet er jo helt oppsiktsvekkende at det er fortiet sånn! Voldtektene på Balkan er jo ellers godt beskrevet og omtalt.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktLeger uten grenser skriver om det i denne rapporten, men har det ikke veldig høyt på agendaen, syns jeg:
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJa, det sto jo der, jeg klarte å overse det, det ble litt mye for meg å fordøye.
![]() |
#13 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktKlarte ikke å lese alt, men jeg synes vold, særlig som beskrevet i krigssituasjoner (og noe ellers) på det Afrikanske kontinentet, er for grusomme til å helt forstå. Men jeg vil vel tro at det med så mange land og kulturer også er store forskjeller der. Håper hjelpeorganisasjonene kan sette fokus også på menns lidelser i krig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktFælt fælt fælt å lese.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktAltså, det er jo ikke direkte overraskende, sånn hvis man skal kaste alle illusjoner om empati og menneskeverd til side, at det som gjerne blir sett på som den ultimate nedverdigelsen og maktdemonstrasjonen blir svært hyppig brukt i krigssituasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
villende
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktDet sto en artikkel om menn og voldtekt i A-magasinet(?) for noen år tilbake. Og det er egentlig bare forferdelig trist og fælt hvor tabubelgt mannlig voldtekt er. Ikke bare det at det er en forferdelig nedverdigende handling i seg selv, men at det er så belagt med skam at de velger å bære byrden helt alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg slutter aldri (heldigvis, kan man jo si) å bli forundret over hvor grusomme mennesker kan være.
![]() |
#19 |
Vaklende
|
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konfliktJeg hadde fått med meg problemet, men ikke omfanget. Det er ingenting i artikkelen som tyder på at dette er noe spesielt for Afrika, må bare nevne det fordi flere skriver som om det skulle være det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt
Jeg leste senest forrige uke en artikkel hvor de intervjuet en syrisk mann som hadde blitt tvunget til å se på at datteren og kona ble voldtatt, deretter blitt voldtatt selv mens familien så på, og deretter ble kvinnene drept foran ham.
![]() |
![]() |
|
|