Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-12, 09:57   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt

Det er nesten så jeg beklager å måtte dele denne artikkelen med dere, men jeg må. Fordi dette er så grusomt, trist og forferdelig. Det er lenge siden jeg er blitt så kvalm, trist, rasende og opprørt av å lese en artikkel. Jeg ante ikke at det var så utbredt, jeg ante ikke at det var så brutalt og jeg greier ikke, tross alt jeg vet, å forstå at man kan gjøre seg selv til et slikt grusomt våpen, som overgriperne gjør.

Her ligger artikkelen:

http://www.guardian.co.uk/society/20...he-rape-of-men

Gammel 28-08-12, 10:09   #2
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [The Guardian] Voldtekt av menn i krig og konflikt

Jeg klarer bare å lese halvparten. Noe så grusomt. Jeg ante heller ikke at dette var så vanlig.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 10:16   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For jævlig, og det er mange saker som er ekstra skremmende i saken:
- At hjelpeorganisasjonene systematisk nekter å håndtere spørsmålet, fordi de vil prioritere kvinnelige ofre
- At samfunnene utstøter disse mennene, fordi kjønnsrollemønstrene er så befestet med at mannen SKAL være den sterke beskytteren, og i det han er voldtatt så opphører han å være "mann"
- Hva i alle dager det er som gjør folk så RÅ, så brutale, så helt umenneskelige, at dette kan bli noe vanlig i krig?
- Hva ER det med Afrika som gjør krigene og volden der så helt hinsides det man ser ellers i verden? Eller tar jeg feil i det?

Gammel 28-08-12, 10:18   #4
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

...

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 23:00.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 10:18   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var eksakt mine tanker også, Polyanna. Spesielt de to siste spørsmålene dine har jeg tenkt på i flere år. Hvorfor hugger de armer og ben av folk, av barn? Helt systematisk? Og voldtar damer med staur? Og nå dette? Hva ER det med Afrika?

Gammel 28-08-12, 10:48   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt forferdelig.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For jævlig, og det er mange saker som er ekstra skremmende i saken:
- At hjelpeorganisasjonene systematisk nekter å håndtere spørsmålet, fordi de vil prioritere kvinnelige ofre

Jeg lurer på om jeg skal sende e-post til de frivillige organisasjonene jeg støtter (Amnesty, Røde Kors og Leger uten grenser) og spørre hvordan de jobber med dette.

Nå er det vel fortsatt sånn i Norge også at voldtekt av menn er mye mer tabu (og derfor vanskeligere å melde for ofrene) enn voldtekt av kvinner. Også her er det holdninger om at menn skal klare å beskytte seg, være sterke osv.

Gammel 28-08-12, 10:53   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Visst er det en gjengs holdning også her i Norge og ellers i vesten (og der man kan man muligens ane konturene av de slettede kommentarene?) at menn skal og må være sterke, at menn i offerrolle ikke er mandige osv. Men utbredelsen, brutaliteten og råskapen i selve handlingene tror jeg ikke har et vestlig sidestykke.

Vet noen om dette feks skjedde på Balkan? det var jo systematiske voldtekter av kvinner, men kan det ha vært det av menn også?

Gammel 28-08-12, 11:06   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette står i artikkelen:

Sitat:

It's not just in East Africa that these stories remain unheard. One of the few academics to have looked into the issue in any detail is Lara Stemple, of the University of California's Health and Human Rights Law Project. Her study Male Rape and Human Rights notes incidents of male sexual violence as a weapon of wartime or political aggression in countries such as Chile, Greece, Croatia, Iran, Kuwait, the former Soviet Union and the former Yugoslavia.
(...)
A study of 6,000 concentration-camp inmates in Sarajevo found that 80% of men reported having been raped.

Gammel 28-08-12, 11:08   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo helt oppsiktsvekkende at det er fortiet sånn! Voldtektene på Balkan er jo ellers godt beskrevet og omtalt.

Gammel 28-08-12, 11:23   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fryktelig vond lesning.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 11:33   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Leger uten grenser skriver om det i denne rapporten, men har det ikke veldig høyt på agendaen, syns jeg:
https://www.msf.org.br/arquivos/Doc/Publicacoes/60.pdf

Gammel 28-08-12, 11:38   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ja, det sto jo der, jeg klarte å overse det, det ble litt mye for meg å fordøye.

80% av konsentrasjonsleirfangene i Sarajevo?

Gammel 28-08-12, 11:40   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klarte ikke å lese alt, men jeg synes vold, særlig som beskrevet i krigssituasjoner (og noe ellers) på det Afrikanske kontinentet, er for grusomme til å helt forstå. Men jeg vil vel tro at det med så mange land og kulturer også er store forskjeller der. Håper hjelpeorganisasjonene kan sette fokus også på menns lidelser i krig.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 11:41   #14
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Fælt fælt fælt å lese.
Ser at nokon har linka inn artikkelen til Leger uten grenser si facebook side. Håpar dei svarer. Den reportasjen som du linkar til Polly er frå 2009, er jo lov til å håpe at noko har skjedd på dei tre åra. Men eg er vel redd for at svaret der er nei.
Det er tabu og når eg leser artikkelen frå The Guardian så kan ein undra seg over om det er fleire menn enn kvinner som i realiteten blir voldtatt ?

Gammel 28-08-12, 11:42   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er jo ikke direkte overraskende, sånn hvis man skal kaste alle illusjoner om empati og menneskeverd til side, at det som gjerne blir sett på som den ultimate nedverdigelsen og maktdemonstrasjonen blir svært hyppig brukt i krigssituasjoner.

Jeg ønsker meg virkelig, virkelig mer fokus på dette.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 11:58   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sto en artikkel om menn og voldtekt i A-magasinet(?) for noen år tilbake. Og det er egentlig bare forferdelig trist og fælt hvor tabubelgt mannlig voldtekt er. Ikke bare det at det er en forferdelig nedverdigende handling i seg selv, men at det er så belagt med skam at de velger å bære byrden helt alene.

Jeg tenker at det også handler om at man må gjøre noe med hva man tenker på voldtekt som. For voldtekt er ikke sex. Det er vold og overgrep. Det er å tråkke offeret så langt ned i møkka som overhodet mulig. Og det skal faktisk ikke være skam forbundet med voldtekt. På samme måte som det ikke skal være skam forbundet med å bli slått ned, knivstukket eller skutt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 12:00   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt forferdelig, og jeg må bare tilstå at jeg ikke orker å lese det og bli kvalm, trist, rasende og opprørt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 12:38   #18
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slutter aldri (heldigvis, kan man jo si) å bli forundret over hvor grusomme mennesker kan være.

Gammel 28-08-12, 12:51   #19
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde fått med meg problemet, men ikke omfanget. Det er ingenting i artikkelen som tyder på at dette er noe spesielt for Afrika, må bare nevne det fordi flere skriver som om det skulle være det.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 13:26   #20
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg hadde fått med meg problemet, men ikke omfanget. Det er ingenting i artikkelen som tyder på at dette er noe spesielt for Afrika, må bare nevne det fordi flere skriver som om det skulle være det.

Jeg leste senest forrige uke en artikkel hvor de intervjuet en syrisk mann som hadde blitt tvunget til å se på at datteren og kona ble voldtatt, deretter blitt voldtatt selv mens familien så på, og deretter ble kvinnene drept foran ham.

Det er handlinger som får meg til å undres over den enorme ondskap vi mennesker innehar, det er så overlagt og gjennomtenkt på et vis at jeg ikke kan forstå det.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.