|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Dobbel vokal i samansette ordNå klarer eg ikkje finne ut kva søkeord eg skal bruke, og ordboka kan ikkje hjelpe meg, så eg spør her og håper det er nokon språkkyndige som kan svare. Eg skreiv akkurat leseeksemplar og så synest eg det ser så rart ut. Men det er riktig, ja? Det skal ikkje vere forenkling av dobbel vokal, når ein sett saman ord? Leseksemplar ser mykje betre ut enn leseeksemplar. Men nå er jo dette grammatikk, ikkje estetikk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dobbel vokal i samansette ordNei, det er riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dobbel vokal i samansette ordJeg har ingen språkutdannelse, men mener så absolutt at leseeksemplar er det eneste rette. Det tar jeg på språkfølelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dobbel vokal i samansette ordLeseeksemplar er riktig, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Dobbel vokal i samansette ordTo eer, ellers blir det les-eksemplar.
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dobbel vokal i samansette ordLeseeksemplar er nok riktig, men jeg ville sikkert falt for fristelsen til å skrive lese-eksemplar.
![]() |
|
|