Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Å forstå noe av Mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 18:35   #1
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Å forstå noe av Mac

I dag kom macen min i posten. Hurra. Helt til jeg skrudde den på. Ingenting er som jeg er vant til. Hulk.

Så..

De ikonene nede på linjen, de bare er der eller? Kan ikke feste dem eller noe?

Hvor lagres program? Og hvordan får jeg slettet program?

Enhåndsurfing er plutselig en umulighet, man må jo klikke nede i hjørnet, kan man endre dette?

Hva er best, firefox som jeg liker best eller safari? Eller noe annet?

Kan man lukke nettleseren på en enklere måte en først å trykke på pilene og så på den røde rundingene? Altså med kun et klikk?

Finnes det snarveier på mac?

Og blir man noensinne vant til dette?

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 18:45   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å forstå noe av Mac

De ikonene nede på linjen, de bare er der eller? Kan ikke feste dem eller noe?
Det er omtrent som oppgavelinje og kombinert start-meny, den heter Dock. Det er programmene dine som ligger der. Høyreklikker du kan du velge å ta dem vekk om du ikke vil ha "snarvei" til dem hele tiden. Når du åpner et nytt program, legger det seg der også, høyreklikk, Valg og Legg til i Dock om du vil ha "snarvei" der hele tiden.

Hvor lagres program? Og hvordan får jeg slettet program?
Programmer ligger i egen mappe som heter nettopp programmer. Jeg husker ikke om OS'et blir levert med snarvei til den mappen i Docken, men på skrivebordet ditt ligger i hvert fall snarvei til disken din. Dobbeltklikk, velg Brukere -> Navnet ditt -> Applications. Om det ikke ligger snarvei i Docken kan du bare dra mappen dit.

Enhåndsurfing er plutselig en umulighet, man må jo klikke nede i hjørnet, kan man endre dette?
Ja, i Docken finner du Systemvalg. Trykk der, deretter Styreflate, velg Sekundærklikk. Jeg høyreklikker ved å legge to fingre på styreflaten.

Hva er best, firefox som jeg liker best eller safari? Eller noe annet?
Det er vel en smakssak. Jeg bruker Chrome.

Kan man lukke nettleseren på en enklere måte en først å trykke på pilene og så på den røde rundingene? Altså med kun et klikk?
Hvilke piler? Du kan trykke direkte på den røde rundingen.

Finnes det snarveier på mac?
Mener du tastatursnarveier? I så fall ja: http://support.apple.com/kb/HT1343?viewlocale=no_NO

Og blir man noensinne vant til dette?
Ja, plutselig elsker man den! Gratulerer!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 18:48   #3
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Takk for svar

Den røde rundingen er ikke der når jeg har max str på programmene, da må jeg krympe dem først for å få rundingen. Ulempen er jo at da er jo bildet så innmari lite igjen. Jaja, finner vel ut av det. Snart håper jeg

Høyreklikke. Det savner jeg. Prøve å finne styreflate-menyen!

Gammel 04-09-12, 18:49   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enhåndssurfing er jo mye bedre på mac enn alt annet. Scroll med to fingre, klikk med en og to fingre og i hjørnene, scroll sidelengs. Utforske den styreflaten.

Gammel 04-09-12, 18:50   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

for å høyreklikke er det ctrl+klikk.

Gammel 04-09-12, 18:52   #6
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

for å høyreklikke er det ctrl+klikk.

Eller man kan klikke en gang med to fingre på styreflaten. Scrolling med to fingre er temmelig genialt ja, samme med at man kan bla frem og tilbake i nettleseren ved å flytte to fingre sideveis.

Gammel 04-09-12, 18:51   #7
Input

Input sin avatar

Standard

Nå måtte jeg prøve å trykke på de pilene jeg tror du mener, og nå fikk jeg nettleseren i fullskjerm og pilene er vekke.

Etter du har trykket på de pilene slik du har gjort før du skal lukke, kan du dra nederst i høyre hjørne for å få nettleseren nesten like stor som skjermen. Har du gjort det?

Gammel 04-09-12, 18:53   #8
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Jeg har dratt den så stor som mulig, men da er det et felt med ikoner der nede. Sikkert en vanesak.

Nå kan jeg etthåndssurfe! Da ble jeg glad igjen!

Gammel 04-09-12, 18:54   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Så mye jeg får til! Takk dere!

Klikke med en, høyreklikke med to. Perfekt.

Gammel 04-09-12, 18:54   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Åja, jeg har satt Docken til venstre jeg. Det gjør du under Systemvalg. Du kan også gjøre så den skjuler seg automagisk, og kommer frem igjen når du tar musepekeren ned eller bort eller hvor du nå har den. Let litt i Systemvalg, så finner du fort ut av ting.

Gammel 04-09-12, 18:57   #11
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Ha! Hva skulle jeg gjort uten dere!

Gammel 04-09-12, 19:06   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan også stille inn docken sånn at den bare viser seg når du drar musa over der den er, veldig praktisk.

Gammel 04-09-12, 19:12   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Last ned Cheatsheet for Mac. Da kan du holde nede cmd-tasten, og få opp en liste over alle tastatur-snarveiene som finnes i det programmet du har åpent. Super-nyttig før man blir vant til Mac'en.

Du finner det i Appstore- den blå rundingen med en A på nederst i docken. Bruk iTunes kontoen din hvis du har en. Det er helt gratis.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 19:45   #14
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Lukke programmer: cmd + Q

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 21:34   #15
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Takk for alle tips! Jeg synes allerede den er mye bedre en i starten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.