Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkefasthet - Hvilken pinnestørrelse bør jeg velge?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-12, 21:42   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Strikkefasthet - Hvilken pinnestørrelse bør jeg velge?

Jeg holder på å strikke Bellavottene. I følge den oversatte oppskriften kan man bruke Sandnes Alfa. Pinne nr 5.

Strikkefasthet er
Glattstrikk: 16m/24p = 10 cm.
Flette: 20m/24p = 10 cm

Jeg strikker litt stramt så jeg har brukt pinner 5,5. Den ene votten er ferdig og jeg synes den har blitt så smal og med liten hånd.

Jeg har nå strikket prøvelapp. I bredden er den nesten 10 cm (litt vanskelig å måle fordi den ruller seg) og i høyden 11 cm fra pinne og ned til kanten.

Vottene strikkes i ribbestrikk og fletter, og perlestrikk i håndflaten. (Jeg bruker to forskjellige oppskrifter.)

Jeg skal snart strikke et par votter til. Bør jeg holde meg til pinne nr 5,5 eller gå opp til nr 6?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 21:44   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkefasthet - Hvilken pinnestørrelse bør jeg velge?

Hvis du synes den du strikket er litt for liten, bør du gå opp til pinne 6.
Hvor mange masker har du på prøvelappen? For å sjekke strikkefastheten bør du legge opp litt fler masker enn oppgitt som mål, slik at du kan måle uten kantmaskene.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 22:12   #3
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde bare 16. Strikket på nytt med 24m (men bare 8 rader) og får 16 masker på 10 cm.

Gammel 04-09-12, 22:37   #4
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bellavottene er små i størrelsen syns jeg. Jeg tenkte de ville få for store maskehull med større pinner og endte med å legge inn flere masker istedenfor. Da ble de helt passe og mottakerne fornøyde. Gjorde det etter innfallsmetoden og har det dessverre ikke nedskrevet noe sted.

Gammel 04-09-12, 23:14   #5
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Noe slikt som å legge til masker tør ikke jeg prøve på.

Gammel 05-09-12, 20:46   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Hvis jeg bruker pinne 6 så blir votten litt bredere og hånden større, ja?

Gammel 05-09-12, 22:08   #7
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, men de blir litt løsere også.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-12, 00:21   #8
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Hm...

Og ikke bare er de små, jeg har klart å strikke den andre votten strammere en den første så den er trangere.

Sist redigert av Éowyn : 06-09-12 kl 00:29.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:47.