|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Våtmopping av parkett - hjelp!Vi er i ferd med å overta nytt hus, og samarbeider med entrepenør om utvask. Dei gjer det meste, men vi skal vaske parkettgolva. Dei har sjølv vaska over eitpar gonger for å ta bort det grøvste av skitt, og etter det har eg vaska over 3-4 gonger med jiff-mopp, reint vatn og klut som høyrer til. Men golva er og blir møkkete. Dvs, dei har skjolder. Striper etter moppen, synlege kantar etter at eg skylte kluten. Eg har prøvd å tørke over med tørr mopp, men da blir det enda fleire skjolder.
![]() |
#2 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Jifmoppen legger for det første igjen såpe som igjen samler dritt, for det andre er den for fuktig til å ta byggestøvet. Kjøp et skikkelig moppesystem som er beregnet for bare vann, og som takler å vaske med minst mulig fuktighet. Å vaske med vann er rett og slett ikke bra for mattlakket parkett (ikke for noen parkett, men mattlakket vil være såpass ru at mye vann ligger igjen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Åh, takk Rug! Eg var litt misfornøgd med at det blei vaska med skikkelig grønsåpevatn - eg nevnte til dei at eg trudde ikkej det var så bra for parkett, men det blei påstått at det var det aller beste, og etterlot ein fin voks som var bra for parketten.
![]() |
#4 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Bruk kaldt vann og ikke såpe. Da holder Jif-moppen i massevis.
![]() |
#5 |
Det er bare en fase
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Fordelen med mikrofiber er at du behøver veldig lite vann for å få det rent - hvis man må vri opp moppen, blir det liggende igjen vann. Det kan være at man må gå over mange ganger med mikrofiber for å få vekk såpehinna, men min erfaring er at golvet blir blankere og lettere å holde rent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Da har eg fått meg nytt moppesystem - Jonmaster kjøpt på Norengros sin butikk. Det var jo vaskeparadis! Veldig deilig med eit godt og solid skaft å jobbe med, tjukke gode klutar, og orntli' opphengssystem for vegg. Eg er ikkje spesielt opptatt av husarbeid, men trur at terskelen for å ta fram moppen blir lågare når utstyret er såpass solid og effektivt som dette her. Har testa tørrmoppen ut på eit golv allereie
![]() |
#7 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!
Hmf, og jeg som nettopp har kjøpt meg JIF våtmopp og syntes det begynte å bli overkommelig å vaske gulf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Vi har det som tidligere het «Eidsvollmoppen».
![]() |
#10 |
Det er bare en fase
![]() Sv: Våtmopping av parkett - hjelp!Altså, jeg tenkte litt feil - hvis du bruker Jifmoppen som ikke er engangs, og ikke tilfører såpe, så legger den jo ikke igjen såpe...bruk bare kaldt vann som det ble nevnt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|