Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Skappel-genseren plagiat?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-12, 18:12   #1
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Er Skappel-genseren plagiat?

http://minmote.no/index.php/2012/09/...ls-integritet/

Jeg var ikke klar over at det fantes en "motegenser" med tilnærmet samme utseende allerede. Synes unektelig Skappelgenseren er veldig lik den det henvises til i artikkelen.

Hva synes du?

Gammel 11-09-12, 18:24   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Skappel-genseren plagiat?

Jeg leste også den artikkelen, og tenker at genseren er skammelig lik. De burde nevnt hvor inspirasjonen kom fra, selv om det ikke er forbudt å lage noe som ligner.

Gammel 11-09-12, 18:40   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns i utgangspunktet genseren er såpass generisk at man ikke kan snakke om plagiat. Jeg syns allikevel det er problematisk at Dorthe har gjort et tv-program på Freudian Kicks og denne genseren spesielt, for deretter lansere en som er såpass lik. Særlig når hun og døtrene sutrer over at folk ikke kjøper riktig garn til å strikke dem med.

Sist redigert av Tallulah : 11-09-12 kl 18:57.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 18:44   #4
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

http://minmote.no/index.php/2012/09/...ls-integritet/

Jeg var ikke klar over at det fantes en "motegenser" med tilnærmet samme utseende allerede. Synes unektelig Skappelgenseren er veldig lik den det henvises til i artikkelen.

Lik den, og alle gensere som ble strikket av tenåringer fra 1980 til 1989, sånn ca.

Spøk til side, jeg er enig i at den er veldig lik, så dette var nok litt uryddig av Skappel.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 18:44   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, der sa Tallulah det jeg tenkte å si. Når de selv spinner videre på en annens produkt bør de tåle at andre spinner videre på deres.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 18:58   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Tallulah sa det jeg allerede har gitt uttrykk for i en annen tråd om genseren. Utidig.

Gammel 11-09-12, 19:16   #7
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte i den første Skappel-genser tråden for et par dager siden at nevnte kreasjon ikke havner i mitt skap, og jeg blir stadig mer skråsikker på nettopp dette.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 19:42   #8
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Lik den, og alle gensere som ble strikket av tenåringer fra 1980 til 1989, sånn ca.
Spøk til side, jeg er enig i at den er veldig lik, så dette var nok litt uryddig av Skappel.

Prikk lik den genseren jeg strikket da jeg studerte på den tiden og hadde en utrolig kjedelig foreleser. Den genseren ble aldri brukt og jeg har aldri strikket siden.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-12, 19:46   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns i utgangspunktet genseren er såpass generisk at man ikke kan snakke om plagiat. Jeg syns allikevel det er problematisk at Dorthe har gjort et tv-program på Freudian Kicks og denne genseren spesielt, for deretter lansere en som er såpass lik. Særlig når hun og døtrene sutrer over at folk ikke kjøper riktig garn til å strikke dem med.

Den er utrolig enkel og veldig lik en haug med gensere på 80-tallet, men pga dette synes jeg det er meget spesielt å lansere en lik med et dyrt strikkekit til salgs.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 09:31   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Christian Forsberg i Natt&Dag beskriver følelsene mine akkurat nå for denne genseren.

Gammel 12-09-12, 09:38   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Christian Forsberg i Natt&Dag beskriver følelsene mine akkurat nå for denne genseren.

Ja, det ble jo greit beskrevet der.

Gammel 12-09-12, 09:40   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikket min første skappelgenser i mohair i 1987. Den er aldeles generisk og utrolig lite nyskapende, men ja, litt teit å lage noe på Freudian Kicks og denne genseren spesielt, for deretter lansere en som omtrent maken.

Gammel 12-09-12, 09:40   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns i utgangspunktet genseren er såpass generisk at man ikke kan snakke om plagiat.

Når man ser bildene i den Natt&Dag-saken er jeg jammen ikke sikker...
Det er temmelig prikk likt.

Men kan egentlig garnmønsterdesignere kreve noe som helst ift hva slags garn de som strikker bruker?? :grubler: Jeg synes hele saken er, i mangel av bedre ord, teit. Genser, oppskrift, sutring, pris (900,-?? Cmon!). Teit.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 10:04   #14
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men kan egentlig garnmønsterdesignere kreve noe som helst ift hva slags garn de som strikker bruker?? :grubler:

En del av de større produsentene krever at du kjøper garn som hører til oppskriftene hvis du skal kjøpe mønster eller hefter. Men du kan jo ikke sjekke hva folk faktisk bruker - skal jeg spørre folk hva de skal strikke når de handler garn hos meg, og si at "nei, dessverre, du får ikke lov å kjøpe det garnet hvis du skal bruke den oppskriften for det er ikke originalgarnet"? Det hadde sikkert fått fart på omsetningen.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 23:18   #15
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Helt vanlig genseroppskrift som har blitt strikket i flere tiår, hverken FK eller Dorthe har funnet opp denne.

Jeg har forresten en sånn type genser, kjøpt i en vanlig kjedebutikk for godt over et år siden.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 23:45   #16
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-12, 23:47   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope. Ikke plagiat. Hvis man leser bloggen til Maria Skappel, ser man at det ikke er spesielt aggressiv markedsføring heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.