Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tips og råd om bidrag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-12, 12:42   #1
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2012
FulltidsstudentogPrins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Tips og råd om bidrag

Hei hei

Jeg er helt ny her inne, faktisk bare 5 min gammel, før jeg forstod hvordan dette fungerer. Håper jeg kan få litt veiledning, tips og råd om hva som er vanlig angående bidrag. Og da tenker jeg ikke på NAV kalkulatoren, som etter min mening ikke har noe for seg i det hele tatt. Med mindre man er perlevenner med xen/far til barnet og vet nøyaktig hva han tjener.

Jeg er aleine mor/forsørger til en nydelig gutt, og samtidig fulltidsstudent. Siden gutten min var født har jeg mer eller mindre vært aleine med han etter manglende interesse fra far. Men da jeg begynte å spørre om bidrag steg interessen... Far nekter å oppgi riktig inntekt og kjøper ikke klær til gutten som han kan bruke hjemme. Barnehagen har han nettopp begynt å gi et bittelite bidrag til. Hva er egentlig vanlig å få i bidrag når man lever på minstesatser, er fulltidsstudent og far har han min samvær??? Jeg vet nav har sin kalkulator, men den fungerer jo bare om begge er ærlige og man er samarbeidsvillig...

Håper på svar som kan lede meg litt i riktig rettning, takker på forhånd

FulltidsstudentogPrins er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 13:39   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips og råd om bidrag

Neida, kalkulatoren fungerer også selv om man ikke er enige. Du kan be NAV fastsette bidraget. Imidlertid er det et gebyr (rettsgebyr) for å få dette til.

Dere har kanskje en samværsavtale?

Gammel 12-09-12, 13:41   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du fyller ut dette skjemaet, du trenger ikke vite noe som helst om fars inntekt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 13:44   #4
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Takker for svaret.

Ja jeg tror det er et gebyr på 1000 kr både for mor og far dersom nav skal fastsette bidraget, og derfor ble vi enige om å fastsette privat. Men slik det har blitt er det bare far som forteller hva han vil betale, noe som i lang stund har vært mindre enn kalkulatoren også viser. Vi har en muntlig samværsavtale da faren flere ganger har forsøkt å gå rett over i 50/50 samvær. Noe som er alt for tidlig da gutten bare er to... Men kan nav gå inn å innhente informasjon til beregning uten at man må igjennom gå hele prosessen?

Gammel 12-09-12, 13:46   #5
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Du fyller ut dette skjemaet, du trenger ikke vite noe som helst om fars inntekt.

Takker for hjelpen Jeg skal definitivt fylle ut!

Gammel 12-09-12, 13:50   #6
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av FulltidsstudentogPrins, her.

Takker for svaret.

Ja jeg tror det er et gebyr på 1000 kr både for mor og far dersom nav skal fastsette bidraget, og derfor ble vi enige om å fastsette privat. Men slik det har blitt er det bare far som forteller hva han vil betale, noe som i lang stund har vært mindre enn kalkulatoren også viser. Vi har en muntlig samværsavtale da faren flere ganger har forsøkt å gå rett over i 50/50 samvær. Noe som er alt for tidlig da gutten bare er to... Men kan nav gå inn å innhente informasjon til beregning uten at man må igjennom gå hele prosessen?

Den tusenlappen det koster dere hver i gebyr å fastsette bidraget, er vel verdt anvendte penger for de, høres det ut som. NAV kan ikke innhente denne informasjonen uten at en av dere først søker om at de skal fastsette bidraget, vil jeg tro.
Hvis ikke får dere hvertfall skrive en egen avtale på bidrag - du kan likevel ha betalingen via NAV.

Selv om dere er gode venner, vil jeg på det sterkeste anbefale at dere skriver samværsavtale også. Det gode forholdet kan plutselig endre seg.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 13:57   #7
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Den tusenlappen det koster dere hver i gebyr å fastsette bidraget, er vel verdt anvendte penger for de, høres det ut som. NAV kan ikke innhente denne informasjonen uten at en av dere først søker om at de skal fastsette bidraget, vil jeg tro.
Hvis ikke får dere hvertfall skrive en egen avtale på bidrag - du kan likevel ha betalingen via NAV.

Selv om dere er gode venner, vil jeg på det sterkeste anbefale at dere skriver samværsavtale også. Det gode forholdet kan plutselig endre seg.

Takker for svaret! Ja du har helt rett i at det er vel anvendte penger, men far derimot er ikke helt enig. Han vil vi skal ordne det selv, og grunnen til det er høyst sannsynlig fordi han da kan betale nettopp det han selv vil. Vi ble aldri enig om beløp, her var det far som fastsatte... Og ja, samværsavtale burde være på plass :/ men til nå har det vært far som skriver avtalene og vil at jeg bare skal signere. Men kan man ikke innhente standard samværsavtale på nav? Da jeg har forstått og opplevd hvor utrolig manipulerende og egoistisk han kan være, så tør jeg kke skrive under på noen ting... uten en advokat hehe...!

Gammel 12-09-12, 14:00   #8
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har du søkt støtte til barnetilsyn?

Gammel 12-09-12, 14:06   #9
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Har du søkt støtte til barnetilsyn?

Ja nå har jeg nettopp sendt inn en søknad om støtte til barnetilsyn, og til utdanningsstønad. Venter bare på svar

Gammel 12-09-12, 14:07   #10
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Samværsavtale kan ikke NAV bidra med. Da bør du heller kontakte familievernkontoret. Fordelen med å la NAV ta seg av bidragsberegningen og -innkrevingen er at da overlater du alt peset til andre. Og i tillegg kan du få bidragsforskudd (inntektsavhengig) dersom han ikke betaler.

Gammel 12-09-12, 14:16   #11
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Samværsavtale kan ikke NAV bidra med. Da bør du heller kontakte familievernkontoret. Fordelen med å la NAV ta seg av bidragsberegningen og -innkrevingen er at da overlater du alt peset til andre. Og i tillegg kan du få bidragsforskudd (inntektsavhengig) dersom han ikke betaler.

Takk for svaret!

Jeg ser absolutt fordelene ved å gå gjennom nav, og få på plass en samværsavtale. Til nå har far til min sønn egentlig "styrt" litt hvordan ting skal være, men jeg ser jo det at alt har vært til fordel for han. Setter pris på alle innspill og tips. Nå blir det høstrengjøring i "sysakene"

Gammel 12-09-12, 14:23   #12
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Den tusenlappen det koster dere hver i gebyr å fastsette bidraget, er vel verdt anvendte penger for de, høres det ut som.

Den tusenlappen det koster å få fastsatt bidrag hos NAV kan du også søke om å slippe å betale hvis du har tilstrekkelig liten inntekt.
Forresten så kan det også hende far må betale bidrag selv om dere blir enige om 50/50, det kommer an på hvor stor forsørgerevne han har i forhold til deg.

Gammel 12-09-12, 14:29   #13
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Den tusenlappen det koster å få fastsatt bidrag hos NAV kan du også søke om å slippe å betale hvis du har tilstrekkelig liten inntekt.
Forresten så kan det også hende far må betale bidrag selv om dere blir enige om 50/50, det kommer an på hvor stor forsørgerevne han har i forhold til deg.

Takker for hjelpen, det var jeg ikke klar over Hans forsørgerevne er nok langt over min akkurat nå, da jeg er fulltidsstudent og fulltidsmamma utenom annenhver helg... Har skjønt at det beste er å la nav ordne opp og få avtale i boks

Gammel 12-09-12, 15:07   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Send krav. Du kan søke om å slippe å betale gebyret siden du er student.

Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 15:16   #15
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Send for all del søknad. Den interessante bivirkningen kan bli at far blir presset til å signere en avtale, for ganske mange nav-kontorer vil ikke gi samværsfradrag uten at det er dokumentert med skriftlig avtale. Uten avtale, fullt bidrag uten samværsfradrag.

Takk for hjelpen! Veldig fint å få innspill og erfaringer

Gammel 12-09-12, 15:18   #16
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Takker så mye for svar og råd, fått mye mer oversikt over hvordan det egentlig skal være. Til nå har jeg fått bidrag på 2000-3000 kr, noe jeg tviler sterkt på at stemmer!?!

Gammel 12-09-12, 15:18   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

For ett barn? Det kommer jo helt an på samvær og inntekt. Jeg får ca fire for to barn som ikke har samvær i det hele tatt.

Svar med sitat
Gammel 12-09-12, 15:29   #18
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av FulltidsstudentogPrins, her.

Takker så mye for svar og råd, fått mye mer oversikt over hvordan det egentlig skal være. Til nå har jeg fått bidrag på 2000-3000 kr, noe jeg tviler sterkt på at stemmer!?!

Det er jo ikke akkurat lite, hvis det var det du mente? Bidrag er ikke til for å dekke 50% av dine utgifter totaltsett.

Så syns 2-3000 ikke akkurat er lite, med uten av at han har millioninntekt vel og merke.

Gammel 12-09-12, 16:01   #19
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

For ett barn? Det kommer jo helt an på samvær og inntekt. Jeg får ca fire for to barn som ikke har samvær i det hele tatt.

Her dere blitt enig om den summen sammen eller har dere brukt NAV?

Gammel 12-09-12, 16:06   #20
FulltidsstudentogPrins
Nybegynner

Standard

Helt inntil han var 5-6 mnd fikk jeg ingenting i det hele tatt, og så begynte jeg å få 2000 kr i mnd. Jeg er fulltidsstudent, har ikke jobb utenom, og har hovedomsorgen for gutten. Faren har han annenhver helg og annen hver jul og to uker om sommeren. Og i forhold til min inntekt/stønad kan vi vel gjerne kalle han for millionær ja. I det siste har jeg trumfet igjennom å få 3000 kr siden jeg har betalt barnehage, vogn til barnehage og parkdress og div utstyr han trenger i barnehagen. Så hvis dere synes det er mye, så lurer jeg litt på hva dere jobber med eller hvor dere får penger fra Tar imot tips med stor takk

Svar

Emneord
bidrag til aleinemor

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.