|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Farlig faglighetProfessor i statsvitenskap, Janne Haaland Matlary, er ute og angriper denne farlige fagligheten, som hun kaller det.
http://www.nrk.no/ytring/farlig-faglighet-1.8326400
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Audacious
|
![]() Sv: Farlig faglighetJeg tenker at etter å ha levd i et samfunn i trettifem år og reist i opptil flere land og avlagt stemme ved valg, så vet jeg minst like mye om statsvitenskap som Janne Haaland Matlary.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Farlig faglighetJeg synes hun fremviser en voldsom arroganse overfor fagområder som står langt fra hennes egne.
Joda, men det er ganske langt mellom å si at man ønsker å høre på fagfolk før man utsmykker en offentlig bygning, og å si at det bare er det disse fagfolkene godkjenner som skal være tillatt. Såpass burde da selv en statsviter være klar over?
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Farlig faglighetOg hadde det vært slik at alle ble eksperter på barneoppdragelse ved å føde barn, hadde det neppe vært noe behov for et statlig barnevern her til lands.
![]() |
#6 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Farlig faglighet
Minst.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Farlig faglighetNå ser jeg ikke på barnehagen som en barnevakt som skal passe på snørrungen min mens jeg er på jobb, men som et sted hvor ungen får god omsorg, et pedagogisk tilbud tilpasset hennes alder, og ikke minst sosial trening. Det er synd hun tydeligvis gjør det, kan tenke meg det ikke er spesielt morsomt å forholde seg til slike foreldre om man hadde jobbet i en barnehage.
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Farlig faglighetJeg synes "ytringen" til Matlary er jevnt over stappteit, men hvis jeg skal være velvillig, kan jeg se omrisset av et poeng jeg synes kan være verdt å snakke om. Nemlig det kravet mange føler om at de skal være "profesjonelle" i alle deler av livet sitt. Det henger sammen med den berømmelige "tidsklemma" - det er klart at dersom man føler at man, for å være bra nok, må være pedagog, barnelege og ernæringsfysiolog i forhold til ungene, proff kokk i forhold til matlaging, ha modellkropp og lage profesjonelt stilige håndarbeider i tillegg til å være profesjonell i jobben sin, så strekker hverken tiden eller kreftene til. Og det må være lov til å ikke være profesjonell i mange sammenhenger; man skal ha lov til det, og man skal kunne høres og ha lov til å engasjere seg likevel. Man skal ha lov til å ha en mening som bruker, som privatperson, som forelder etc.
![]() |
#9 |
Fjellpiper
|
Her tenker jeg at de eventuelle poengene har druknet i spissformuleringer som gjør meg lite interessert i å finne ut hva avsenderen av budskapet egentlig mener. Rett og slett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Farlig faglighetJeg synes innlegget var megateit. Kanskje hun har et poeng, men det drukner i så fall i at jeg er dritsur i dag. Og at jeg har sure tær fordi min profesjon i lengre tid har vært utfordret av dem som mener at man bare trenger et par varme hender for å ta vare på de gamle her i landet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Farlig faglighetSkilpadda: Jeg tror faktisk ikke det er at vi SELV prøver å være proffe hun er ute etter. Det er det at vi tror vi TRENGER proffer til alt mulig. Som PT-er for å trene eller polakker til å sparkle. (
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Joda, jeg tror ikke egentlig hun hadde samme poeng som jeg.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Farlig faglighetJeg skjønte ikke hva hun ville ha fram. Først beskrev hun hvordan et maleri er "stygt og vulgært" for så å snakke om at eksperter ikke har noe med å bedømme om malerier er bra eller... Huh? Er hun ekspert på kunst også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() Sv: Farlig faglighetHun går høyt ut, da. Det skal hun ha.
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Farlig faglighetKanskje, men det kan like gjerne være motsatt. Jeg syns hun stiller ganske høye krav til oss, jeg. Vi skal være dannede og strukturerte og godt kunstopplært og disiplinerte og vaskeopplært av mor og det ene med det andre, for DA trenger vi ikke proffer.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Jo. Kanskje hun egentlig bare bekrefter og forsterker det problemet jeg snakker om?
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Farlig faglighetEr ikkje dette ein litt sånn norsk tendens, vi skal vere så like og det er ikkje bra å tru at du kan meir enn nokon andre om noko (til tross for at du gjerne har formell kompetanse på eit område)? Eg har sjølv ei vald ei utdanning innanfor humanistiske fag, som eg stadig må forsvare relevansen av, og synest mykje av det Haaland skriv her er oppgulp av Folk Flest sine fordommar mot bestemde fagområder. Det som overrasker meg, er snarare at det kjem frå den kanten. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|