Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker på nynorsk til leseglad fjortis?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-12, 23:02   #1
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Bøker på nynorsk til leseglad fjortis?

Felizia syns nynorsk er vanskelig, og jeg tror det vil hjelpe å lese mer nynorsk.

Jeg skal få lånt Song for Eirabu til henne, men vil gjerne ha tips om flere gode bøker. Og de kan gjerne være kortere enn Eirabu, altså.

Hun er veldig glad i fantasy, hester, romantikk...det meste en nerdete fjortenåring liker.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 23:05   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker på nynorsk til leseglad fjortis?

Ny melding og venneringen av Magnhild Brurheim.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 23:08   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Lars Mæhle skriver veldig godt. Sønnen min på 13 anbefaler Landet under isen (fantasy)
I følge ham, er det den desidert beste boka han har lest noen gang. Det var den første boka han leste på nynorsk.
16-åringen har likt Ingelin Røssland sine bøker om Engel Winge (krim).
Begge har likt Cherub-serien til Robert Muchamore.

Ut i fra interesser du lister opp, kan Lene Kaaberbøl sine bøker være noe å kikke på:
http://www.samlaget.no/Forfattarar/K...aaberboel.aspx

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 23:12   #4
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Standard

Takk for svar!
Da skal jeg gå på bokjakt imorgen!

Gammel 18-09-12, 23:13   #5
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Kanskje du finn noko her? Eller her? Eller her kanskje?

Eg les mange bøker på nynorsk, men det er visst mykje lokale historiar, turbøker og sånt, og det er nok ikkje så aktuelt vil eg tru.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 23:14   #6
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Kaaberbøl sine er fine, eg likte dei godt. Er lettleste og forholdsvis korte. Er elles, som vanleg, einig med dei over.

Eg skal prøve å vri hjerna og kome attende med meir om eg kjem på noko.

Gammel 18-09-12, 23:20   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne Viken har akkurat gitt ut ei hestebok på nynorsk. Eg har ikkje lese ho sjølv og kan ikkje gå god for henne, men du får eit inntrykk i bloggen eg har lenka til over.

Eirabu-bøkene kjenner du til ser eg, det var dei eg skulle inn og tipse om.

Elles er eg ikkje så god på bøker for den aldersgruppa...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-12, 23:29   #8
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Få meg på for faen av Olaug Nilssen

Kan være underholdende for en fjortis.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1761134&rom=MP

Gammel 19-09-12, 07:51   #9
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Få meg på for faen av Olaug Nilssen

Kan være underholdende for en fjortis.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1761134&rom=MP

Hun har sett filmen og holdt på å døøøø på seg.
Men boka kan likevel være noe - den kan hun jo fniselese uten at mamma og pappa sitter ved siden av.

Gammel 19-09-12, 08:19   #10
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Ingelin Røssland sin Engel Winge-trilogi, og de andre ungdomsbøkene hennes (Minus meg er på bokmål, da, men resten er på nynorsk). Hun skriver stort sett om jenter i tenårene, så jeg ser for meg at bøkene burde passe godt til en fjortenåring.
http://ingelin.no/bokene/

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 10:44   #11
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Vil bare underskrive på at Lene Kaaberbøl-bøkene er veldig medrivende, og de passer dessuten til alle merkelappene i HI (fantasy, hester, romantikk). (Har ikke lest Villheks-serien, men Katriona-serien og Skammar-serien er flotte!)

http://www.samlaget.no/Forfattarar/K...aaberboel.aspx

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 11:42   #12
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne er fin, http://www.samlaget.no/nn-no/barn%20...innbunden.aspx

Passer modne ungdommer

Gammel 19-09-12, 12:33   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Denne er fin, http://www.samlaget.no/nn-no/barn%20...innbunden.aspx

Passer modne ungdommer

Ja. Den er veldig fin!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.