|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Ok å lese Harry Potter høyt på skolen? | |||
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,77% |
Ja, fra 1. klasse |
19 | 16,81% |
Ja, fra 2. klasse |
7 | 6,19% |
Ja, fra 3. klasse |
51 | 45,13% |
Ja, fra 4. klasse |
29 | 25,66% |
Ja, fra 5. klasse |
8 | 7,08% |
Ja, fra 6. klasse |
1 | 0,88% |
Ja, i 7. klasse |
0 | 0% |
Passer mække raker'ække |
1 | 0,88% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 113. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Ok å lese Harry Potter høyt i klassen?Dette er vel en spinnoff av "bør ha lest"-tråden. Jeg er opptatt av å presentere elevene for "kulturarv-litteratur", om man kan bruke det uttrykket, og leser alltid 1-2 bøker av de mest kjente fra Vestly, Lindgren, Roald Dahl og Alf Prøysen. Synes det er litt vanskeligere å bli kjent med nyere litteratur som passer målgruppa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenHelt greit. Mye mulig det ville være greit å drøye til 3. klasse pluss for å være noenlunde sikret at alle forstod innholdet.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenFra sånn tredje-ish klasse burde det vel være greit.
![]() |
#6 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJa, fra tredje klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJa, men jeg ville kanskje ventet til de er 10 år, siden den første filmen har 11-årsgrense. Det kan jo tenkes de får lyst til å se den.
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenDen første boka? Den kan du starte med når som helst. De mørkner etterhvert så de siste bøkene passer ikke for små barn, men den første burde funke fint på de fleste skolebarn. |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg tror ikke jeg ville lest den i en førsteklasse, mest fordi jeg ville være bekymret for at det ble for langtekkelig og/eller komplisert for de barna som ikke er vant til å få lest lange bøker for seg. Men fra tredje, omtrent, ville jeg tenke OK. (Man ser vel an klassen litt når man velger høytlesningsbøker, antar jeg.)
![]() |
#10 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenFørste leses det året de fyller 11, så en bok i året etter dette (2 det siste året).
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenNå kan jeg bare dømme etter min egen Guttunge. Jeg leste de to første bøkene for ham da han gikk i tredje i fjor, de hang han med på. Ut i tredje boka, begynte han miste interessen. Håper å komme sterkere tilbake.
![]() |
#12 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenVi leste de første HP for Ungen da han gikk siste året i barnehagen, så jeg tror nok at de fleste 1.klassinger bør kunne henge med. Men alle unger er ikke like, så kanskje 3. er en fin ting?
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg stemte 1.klasse fordi det var da vi startet å lese bøkene for Knotten.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen
Ja, altså, det hadde vært greit for meg om sønnen min fikk lest HP høyt på skolen i første klasse, så det er mulig jeg ikke helt svarte på HI.
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg tror en hel del førsteklassinger ville ramlet av lasset.
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det ville de, det er ikke vits å prøve engang. Jeg stemte fjerde klasse. Jeg er rimelig sikker på at det er passe, slik min erfaring med unger på småskoletrinnet er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenTakk for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
Mio min Mio er mye skumlere enn HP1, synes jeg, men den er nok lettere tilgjengelig, ja.
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg kjenner jeg fniser litt ved tanken på å lese HP på første trinn, særlig akkurat nå på høsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenDet minner meg om en tidligere kollega som skrøyt veldig av den fantastiske klassen sin som i femte klasse hørte på Sofies verden. Noen dager senere fikk jeg gleden av å se ham lese høyt for dem. 2 stykker hørte på - de andre var helt detti av lasset...
![]() |
|
|