Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Nespressokapsler til gjenvinning?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-12, 16:07   #1
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Nespressokapsler til gjenvinning?

Vi kildesorterer etter beste evne utifra renovasjonsfirmaets anbefalinger. Men nå er det en liten diskusjon i heimen ang. nespressokapslene. Jeg mener de kan kastes i metallsøpla selv om de inneholder kaffegrut. Det brenner vel opp i en gjenvinningsprosess? Eller er dette helt på trynet?
Sortering er i utgangspunktet en fin ting, men himmel så mange rare problemstillinger som oppstår.

Gammel 26-09-12, 16:12   #2
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Nespressokapsler til gjenvinning?

Her går kapslenene i rest. Vi kildesorterer ALT.

Gammel 26-09-12, 16:46   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Heter det seg ikke at det ikke skal være "tilgriset"? Eller gjelder det bare plast?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 16:50   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trinity, her.

Vi kildesorterer etter beste evne utifra renovasjonsfirmaets anbefalinger. Men nå er det en liten diskusjon i heimen ang. nespressokapslene. Jeg mener de kan kastes i metallsøpla selv om de inneholder kaffegrut. Det brenner vel opp i en gjenvinningsprosess?

Det var i hvert fall det nespresso sa til meg da de ringte meg på slik "er du en fornøyd kunde?"-samtale og jeg klaget min nød over kildesorteringsmuligheten.

Men jeg kjenner jeg er skeptisk.

Gammel 26-09-12, 17:32   #5
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

De vanlige går i restavfall og jeg hadde ikke fått med meg at de kunne gå i matsøppel. :med-skeptisk: De biologisk nedbrytbare uoriginale kapslene tenker jeg kan kastes i matsøppel.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 17:35   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke i matsøppel, men metallsøppel.

Gammel 26-09-12, 17:37   #7
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Ah, da skjønner jeg. :dyslektiker-light:

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 18:07   #8
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Nespressokapsler til gjenvinning?

Jeg skyller dem faktisk, jeg da. Trykker inn det myke, og skyller.

Gammel 26-09-12, 19:04   #9
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg leverer dem inn igjen i nespressobutikken når jeg kjøper nye kapser. De sier i alle fall at de blir resirkulert.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 19:20   #10
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Vi kaster dem i restsøpla vi. Siden vi handler kapsler på nett er det ikke aktuelt å gå å levere dem i butikken. Men i Oslo så blir jo restsøpla sendt til forbrenningsanlegg som blir til fjernvarme, så har ikke følt at det nødvendigvis er noen dårlig ide å kaste dem i restsøpla sånn sett.

Gammel 26-09-12, 21:04   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

I følge sortere.no skal de i restavfallet. Men ellers stemmer det at metall ikke nødvendig vis skal være like rent som f.eks plast. Man kan kaste påleggstuber i metallavfallet selv om det er matrester på innsiden, nettopp fordi dette brenner opp i smelteprosessen. Det er viktig å få resirkulert så mye metall som mulig, det er enormt kostbart å utvinne råstoffer for nytt metall.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 21:19   #12
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

I følge sortere.no skal de i restavfallet. Men ellers stemmer det at metall ikke nødvendig vis skal være like rent som f.eks plast. Man kan kaste påleggstuber i metallavfallet selv om det er matrester på innsiden, nettopp fordi dette brenner opp i smelteprosessen. Det er viktig å få resirkulert så mye metall som mulig, det er enormt kostbart å utvinne råstoffer for nytt metall.

Tusen takk for opplysningen! Ante ikke at man kunne kaste tuber i metall

Gammel 26-09-12, 21:25   #13
Trinity
Aktiv

Trinity er litt kul
Standard

Jeg er usikker nå. Jeg tror jeg skal ringe avfallsbedriften her i morgen og spørre for sikkerhets skyld.

Gammel 26-09-12, 21:28   #14
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trinity, her.

Jeg er usikker nå. Jeg tror jeg skal ringe avfallsbedriften her i morgen og spørre for sikkerhets skyld.

Gå inn på sortere.no og søk på kaffekapsler og din kommune, så får du garantert riktig svar.

Gammel 26-09-12, 21:47   #15
Trinity
Aktiv

Trinity er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Gå inn på sortere.no og søk på kaffekapsler og din kommune, så får du garantert riktig svar.

Takk, de skulle gå som restavfall iflg sortere.no for min kommune. Litt godt, for det blir enklere i praksis.

Gammel 26-09-12, 22:03   #16
LittLemen

LittLemen sin avatar

LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Søkte på "kaviartube" og Oslo kommune på sortere.no, og fikk opp at den skulle i metall, men så står det følgende info:

Sitat:

Metallemballasjen skal være ren og tørr ved sortering.

Metallemballasje inkluderer all emballasje av metall, for eksempel hermetikkbokser og forskjellige aluminiumsformer.

Dette skal ikke sorteres som metallemballasje: forurenset metallemballasje, metallgjenstander som ikke er emballasje, og emballasje som er merket Ekstremt brannfarlig, oksiderende, meget giftig, giftig eller eksplosiv.

Og jeg får jo ikke kaviartuben "ren og tørr" og er den ikke "forurenset"?

Gammel 27-09-12, 08:53   #17
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Kaviartuben er ren og tørr nok for formålet. Siden den er lukket (la korka stå på når du kaster den) vil den ikke lage stygg lukt mens den oppbevares før den gjenvinnes, og da holder det. For plast blir det annerledes siden gjenvinningsprosessen er en annen. Her vil matrester forurense produktet.

Gammel 27-09-12, 09:26   #18
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Åh, nå har jeg lært noe nytt. Tuber skal til gjennvinnig, så bra, men korken er jo av plast.

Gammel 27-09-12, 09:30   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Og jeg får jo ikke kaviartuben "ren og tørr" og er den ikke "forurenset"?

Hos "oss" står det følgende:

Opprinnelig lagt inn av bir.no

Kaviar og majonestuber
Som metallemballasje regnes også kaviar- og majonestuber. Både metallbokser og glass bør vaskes før de kastes for å unngå lukt. Tubene trenger ikke vaskes, bare tømmes godt.

Gammel 27-09-12, 10:22   #20
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Korken brenner opp. Så lenge det ikke er mye plast er ikke det noe problem. Det er bedre å beholde den på fordi det gir mindre lukt-problemer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.