Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Å strikke vrangt pent

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-12, 21:35   #1
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Å strikke vrangt pent

Mitt stadig tilbakevendende strikkeproblem: Når jeg skal strikke glattstrikk frem og tilbake blir det ikke helt pent, og helt ulikt der jeg strikker glattstrikk på rundpinne. Jeg har prøvd forskjellige måter å strikke vrangt på, men tror jeg må ha lært meg en "vrang måte". Finnes det en enkel oppskrift på hvordan man strikker pent og vrangt?

Gammel 27-09-12, 21:38   #2
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å strikke vrangt pent

Jeg får det heller ikke til å bli pent, derfor har jeg lært meg å strikke baklengs. Har ikke noe enkel måte å forklare det på men lærte det av en venninne.

Gammel 27-09-12, 21:42   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Jeg får det heller ikke til å bli pent, derfor har jeg lært meg å strikke baklengs. Har ikke noe enkel måte å forklare det på men lærte det av en venninne.

Instruksjonsvideo, please? :hateråstrikkevrangt:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 21:48   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

"Har jeg rett, har jeg vrangt?" spør SVK.

Gammel 27-09-12, 21:50   #5
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Instruksjonsvideo, please? :hateråstrikkevrangt:

Skal se om jeg greier å finne en i løpet av kvelden. Hvis ikke så må jeg kanskje lage en selv

Gammel 27-09-12, 21:51   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det går for tregt å strikke baklengs på større omganger, synes jeg. På korte pinner går det fortere å ikke snu arbeidet. Eller når det er fargemønster.

Jeg strikker vrang slik: Legg tråden over venstre pinne. Stikk høyre pinne opp i masken fra tuppen, hent en løkke av garnet tilbake på høyre pinne og løft av.

Ble det forståelig?

Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 21:54   #7
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det går for tregt å strikke baklengs på større omganger, synes jeg. På korte pinner går det fortere å ikke snu arbeidet. Eller når det er fargemønster.

Jeg strikker vrang slik: Legg tråden over venstre pinne. Stikk høyre pinne opp i masken fra tuppen, hent en løkke av garnet tilbake på høyre pinne og løft av.

Ble det forståelig?

Det går litt treigere, men hos meg blir det mye finere så da tar jeg meg tiden til det Når jeg strikker frem og tilbake med vrangmasker vises det så godt på vrangomgangen, den blir slakkere uansett hvor mye jeg strammer. Jeg strikker vrang slik du beskriver.

Gammel 27-09-12, 21:58   #8
Observatøren

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg har knitpropinner, og om det er glattstrikk har jeg ulik pinnestr på hver side. Strikker alltid løsere vrangt.

Gammel 27-09-12, 22:44   #9
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har heller ikke samme strikkefasthet på vrangstrikk, det er ikke så pent nei. Ulik pinnetykkelse ved frem-og-tilbake-glattstrikk skal jeg sannelig prøve. Nå synes jeg vrangstrikk i lengden er gørrkjedelig også da, men særlig det at det blir ujevnt bidrar jo ikke til motivasjonen heller.

Gammel 27-09-12, 22:45   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har etterhvert blitt veldig komfortabel med vrangstrikk. Går litt tregere enn rettstrikk, men jeg får maskene like faste og fine som på rett.

Jeg legger tråden på utsiden av arbeidet, altså mot meg, og legger så tråden over venstre pekefinger. Så stikker jeg høyre pinne ned på baksiden av tråden og ned i masken på venstre pinne, og drar tråden gjennom.

Jeg passer på å holde tråden ganske stramt rundt fingeren. Da blir maskene passe stramme også.

Jeg er elendig på å forklare, så jeg slenger med et bilde her jeg.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Photo 1.jpg (113,9 KB, 46 visninger)
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 08:49   #11
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg strikker "gammeldags", slik mormor lærte meg. Har da tråden over høyre pekefinger og "kaster" over.

Dette gjør jeg som regel både når jeg strikker rett og vrang, det blir alltid veldig mye penere og jevnere enn når jeg prøver vanlig strikking. Men det tar kanskje litt lengre tid.
Finnes video på Youtube.

Sist redigert av M&M : 28-09-12 kl 11:05. Årsak: Skriveleif...
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 08:56   #12
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Mindre pinne i vrangstrikk gjør susen for meg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 09:09   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte meg selv å strikke, så i starten strikket jeg vridd istedet for vrangt. Det ligner, men det er ikke riktig. jeg strammer litt ekstra når jeg strikker vrangt og så hjelper det å øve.

Jeg vil at Blå skal filme hvordan hun strikker vrangt, for hun har de nydeligste vrangborder.

Gammel 28-09-12, 09:10   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Sånn gjør jeg også.

Gammel 28-09-12, 09:46   #15
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:44.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 09:50   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg slet med at jeg strikket litt løsere vrangt før, og fikk litt stripete glattstrikk. Men det har liksom bare gitt seg etterhvert som jeg har fått mer strikkebaggasje.

Jeg vet forresten at noen bruker en pinnestørrelse mindre på vrangsiden, det skal hjelpe, uten at jeg har prøvd selv.

Gammel 28-09-12, 10:06   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å lære meg å strikke baklengs, men jeg får det ikke til uansett hva jeg gjør, jeg får vridde masker. Er det noen som har en video eller noe som kan opplyse meg? Det hadde vært veldig fint å få til dette når jeg strikker mønster begge veier. Ellers er min erfaring også at dette blir bedre med tiden, men jeg sliter litt fortsatt med at det blir litt ujevnt. Skal prøve å gå ned pinnestr på vrangsiden og se om det hjelper.

Gammel 28-09-12, 10:14   #18
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

http://www.strikkeoppskrift.com/vide...rikke-baklengs
Her er en video som viser det. Litt usikker på om jeg skal begi meg ut på det, men kjenner jeg meg selv rett, så må jeg vel prøve.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 10:26   #19
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Godt å høre det er flere som sliter. Felles skjebne osv.

Tynnere pinne kan være verd å prøve, og finne den riktige teknikken, så klart. Jeg har lært meg forskjellige måter, men den eneste jeg har automatisert er den første jeg lærte, og som sikkert er feil. Intensiv øving må til, tror jeg. Og instruksjonsvideoer. Hva heter det på engelsk, forresten? wrong knitting?

Også har jeg som mål for høsten at jeg skal lære meg perfekt vrangstrikk, så jeg slipper å la vrangstrikken hemme/hindre meg fra å strikke noe jeg har lyst til å strikke.

Gammel 28-09-12, 10:28   #20
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg strikker vrang på den "russiske måten"

http://youtu.be/AXcp8WPs47U

På den måten synes jeg at det blir ganske jevnt og fint, men når jeg strikker frem og tilbake må jeg strikke rettmaskene "vridd" for ta det skal bli riktig. Raskt og enkelt.

Mamma har prøvd å lære meg vrang på den "riktige" måten flere ganger, men det går bare ikke inn. Denne metoden funker utmerket for meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.