|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
er grønn og fin.
|
![]() Skal Nav betale alle typer dietter?http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10046479
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Nei, selvsagt skal ikke NAV betale for alle typer duetter. Likevel bør det kunne diskuteres om det utelukkende er folk med cøliaki som skal få støtte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Nei, jeg synes ikke at man kan forvente at NAV skal dekke alle mulige dietter. Og jeg synes kanskje at sammenlikningen med glutenallergi var en smule søkt.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Jeg synes faktisk vi i større grad burde dekke dietter av i behandling av sykelig overvekt. Jeg kjenner ei som gikk ned masse med Eurodietten, hun fikk ingenting dekket. Hun kunne heller valgt operasjon som hun hadde fått tilbud om, og få den dekket, noe som ville kostet mye mer enn å dekke Eurodietten.
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?
Ja, det vSr litt det jeg mente. Man må kunne gjøre en individuell vurdering og tilbudet bør være noe som gagner mennesket på best mulig måte, og dermed også samfunnet på sikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
Men det blir jo omtrent umulig å ha "individuell vurdering" av hver enkel person som mener h*n trenger noe, det ville jo krevd et arsenal av saksbehandlerere og leger for å gjennomføre det. Og det er jo kanskje litt der problemet er allerede i dag, og derfor det er så stor venteliste for overvektige som ønsker/trenger behandling. Man kan jo ikke akkurat bare gi mennesker med BMI over en viss grense en blankosjekk og si "bruk denne til det du føler hjelper" heller. Det må jo være medisinsk begrunnet. Og jeg forstår egentlig godt at man ikke kan bruke penger på ting som ikke har dokumentert effekt, og som man ikke vet om har bivirkninger på sikt.
![]() |
#7 |
På vei
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Lavkarbo trenger ikke nødvendigvis å være så mye dyrere enn tradisjonell kost, så jeg ser ikke det helt store poenget i å få noe dekket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Eg synest i grunn at det er for lite informasjon til å gjera meg opp ei skikkeleg meining. Me får ikkje veta t.d. om kva desse "tidlegare behandlingsopplegga" har gått ut på.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Overvektskirurgi koster fra 72 000. Jeg synes folk med BMI opp i 40-området bør velge hva slags hjelp de skal få. Man deler ut overvektskirugi til altfor mange (i min mening, og jeg hadde BMI på 39 før jeg begynte å slanke meg). |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Jeg synes egentlig ikke det er så uhørt at man får stønad for å hjelpe til når man er medisinsk avhengig av en diett for medisinske/helsemessige resultater. Nå kan det sikkert diskuteres hvor medisinsk fundert ketogen kost er og om man faktisk går ned i vekt på den. Men det er jo egentlig en helt annen diskusjon.
Under enkelte forutsetninger, og legeattest på at det er medisinsk sykdom som gjør at man bruker ketogen diett mot overvekt, kan man få trukket fra både diett og evt. slankeoperasjon på skatten forøvrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Eurodiett får (fikk) man skattefradrag for, med de rette legeerklæringene og medisinske utgangspunktet |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Lavkarbo og ketogen kost er absolutt ikke sammenlignbare kostnadsmessig, altså! :btdt: Sist redigert av m^2 : 28-09-12 kl 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
weird
Det er vel slik det fungerer i dag? Autisme er f.eks. ikke ensbetydende med hjelpestønad sats 1 eller 3. Det må vurderes. Grunnstønaden likeså. Ekstrautgifter i behandlingsøyemed ved sykelig overvekt må da gå an å kjøre gjennom samme system der krav til dokumentasjon og visse kriterier er tilstede. Kanskje det til og med kan spare inn litt ressurser om økonomien stadig spenner ben på et behandlingsopplegg som koster penger og gis samtidig som personen er arbeidsufør pga. overvekt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
På vei
Jeg har levd ketogent i et halvt års tid, og det trenger som sagt ikke å være så voldsomt dyrt. Litt dyrere er det nok, men ikke mer enn at de absolutt aller fleste vil ha råd til det hvis helsa tilsier det, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Og heller ikke så mye annerledes enn "vanlig" kost. Man kommer langt ved å kutte ut mesteparten av sukker, hvetemel, poteter og pasta. Jeg, for eksempel, holder muskelbetennelser i sjakk ved å forholde meg til nevnte, enkle filosofi, og jeg kunne da aldri drømme om at NAV skal sponse det som for meg fremstår som et helt vanlig og sunt kosthold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Ja, det er vel et poeng at slik kost (ketogenlignende) som er melkefri, glutenfri, soyafri, sukkerfri og tilsetningsstoff-fri (slik det er hos oss) sikkert er dyrere enn når man kan bruke "vanlige" matvarer. Sist redigert av m^2 : 28-09-12 kl 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?En av forutsetningene for at det skal gis støtte er at det vurderes som et tilrådelig behandlingsopplegg. Der er det vel såpass stor diskusjon de lærde i mellom når det gjelder ketogen kost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal Nav betale alle typer dietter?Lavkarbo er ikke en diett, det er en livsstil. Dersom man går tilbake til vanlig kost vil en nok ofte ende opp med å gå oppi vekt igjen (har jeg ihvertfall hørt av flere som har prøvd). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Salt in the rainbow
|
![]() |
#20 |
|
Hun jeg kjenner fikk ikke det, men etter å ha lest litt rundt på forum, ser jeg at det varierer utifra hvor du bor.
![]() |
![]() |
|
|