Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følge jenter overalt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 09:09   #1
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Følge jenter overalt?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10054397

Jeg har ei 11 år gammel jente, og bor i området for tre av disse hendelsene (hvis en ser litt stort på det). Jeg og mannen har diskutert om vi bør følge henne, men som jeg sier; hvor lenge skal vi fortsette med det? Det er jo gale mennesker i verden hele tida! Nå er jenta mi ikke ute om kvelden, men er litt til og fra venninner på ettermiddagstid, og selvfølgelig til og fra skolen. Spesielt til skolen er det veldig mange andre langs veien, og det er ingen "øde" områder langs skoleveien. Jeg har bedt henne unngå "øde" veier på ettermiddagstid, og har fortalt enkelt om hva som har skjedd og repetert ting av type; slipp sekken/veska (alt kan erstattes), spring, rop osv. Men jeg ønsker jo ikke å skremme henne fra å være ute heller.

Hva tenker dere om dette?

Gammel 01-10-12, 09:14   #2
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Følge jenter overalt?

Jeg er generelt uredd. Min 1.klassing går alene til skolen allerede (på en vei som er trygg trafikksikkerhetsmessig). Men hadde jeg bodd i det aktuelle området hadde jeg fulgt jenta nå altså, og heller satset på at de løste sakene fort. Sannsynligehten for at noe skal skje er jo fortsatt forsvinnende liten, men med en sånn kjent og pågående sak er den antageligvis større enn vanlig, og det ville jeg ikke gamblet på at min jente var den uheldige.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 09:14   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor et godt stykke fra, men man blir jo litt påvirket. Min tiåring er i grunnen sjelden helt alene ute på veien. Det er stort sett to-tre-fire venninner i følge. De sykler mer enn de går også. Jeg har ikke fortalt så mye rundt dette siden hun blir så fryktelig, fryktelig redd.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 09:20   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor også langt unna, MEN det har skjedd lignende episoder i mitt område og, for ikke så veldig lenge siden, i fjor tror jeg det var to sånne saker med kort mellomrom her.
Jeg er også forsåvidt uredd (selv om slike saker skremmer vannet av meg), og følger henne ikke noe sted pga. disse situasjonene, men vi har snakket MYE om slike saker så hun skal forstå alvoret og vite hva hun bør gjøre om noe sånt skulle skje med henne. Vi har hatt mange samtaler om "skumle lokkemenn" helt siden hun var veldig liten, jeg synes det er viktig.

Gammel 01-10-12, 09:23   #5
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min går alene til og fra skole, dvs i følge med andre, men går jo til venner alene. Jeg tenker litt på dette, men bor langt unna. Må nok ta en prat igjen med henne om slike ting.

Gammel 01-10-12, 09:23   #6
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg hadde nok fulgt så lenge det var snakk om at ho skulle gå åleina. Både for min eigen del, og fordi jentene mine nok hadde vært skremt om noko slikt hadde forgått her i området. Dei får som regel det meste med seg, sjølv om eg forsøker å skjerma dei.

Gammel 01-10-12, 09:25   #7
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min yngste (3.klasse) går til skolen med ei venninne, men det er kun gangvei hvor det er folk hele tiden, og er så nærme at vi ser skolen fra tomta vår. 10.klassingen sykler til skolen alene/med venninner, ingen øde strekninger. Når snøen kommer og de slutter å sykle, kommer jeg til å be jente avtale å gå sammen.

Hun går aldri alene etter det er mørkt. Begge jentene trener i en hall ikke langt unna, men nå som det snart blir tidlig mørkt om kvelden, kommer de ikke til å gå hjem alene. Ikke lange biten, men det er lite folk på strekningen på kveldstid. Da får jeg ta med hunden og gå og møte dem.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 09:33   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er anbefalt fra politiet å passe på ungene nå. Da gjør vi det. Selv vi som har gutter gjør det, faktisk. Vi bor utenfor sirkelen for disse forsøkene, men ikke langt utenfor.

Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 09:37   #9
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det er anbefalt fra politiet å passe på ungene nå. Da gjør vi det. Selv vi som har gutter gjør det, faktisk. Vi bor utenfor sirkelen for disse forsøkene, men ikke langt utenfor.

Men hva er sirkelen for disse forsøkene? De siste ukene har vi hatt Eidsvoll, Gan/Fetsund, Bærum og Nord-Odal. Det er en ganske stor sirkel, det!

Jeg er mest usikker på hva jeg skal gjøre til og fra skolen. Vi bor ikke sånn at det er naturlig å slå følge med noen, og dersom man gjør det, blir noen alene til slutt, uansett. Skal jeg bli hjemme for å følge, og så komme hjem for å møte etter skolen, blir det en utrolig kort arbeidsdag for meg! Jeg vil jo så gjerne beskytte henne, men er usikker på hvor langt en skal strekke det?!

Gammel 01-10-12, 09:37   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor langt unna, men jeg er glad for at det er høstferie så ungene ikke må sykle til treninger denne uka. Nå er det guffent mye skit ute å kjører. I nabobyen har en fyr prøvd å lokke til seg unger flere ganger forrige uke,han har ikke blitt tatt.
Ungene går til og fra venner i nabolaget, men her er det mye folk over alt.

Gammel 01-10-12, 09:42   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Men hva er sirkelen for disse forsøkene? De siste ukene har vi hatt Eidsvoll, Gan/Fetsund, Bærum og Nord-Odal. Det er en ganske stor sirkel, det!

Jeg er mest usikker på hva jeg skal gjøre til og fra skolen. Vi bor ikke sånn at det er naturlig å slå følge med noen, og dersom man gjør det, blir noen alene til slutt, uansett. Skal jeg bli hjemme for å følge, og så komme hjem for å møte etter skolen, blir det en utrolig kort arbeidsdag for meg! Jeg vil jo så gjerne beskytte henne, men er usikker på hvor langt en skal strekke det?!

Det er nettopp det at sirkelen er så stor som gjør at vi har valgt å være mer forsiktige. Vi bor noen mil sør for Fetsund, og det ser ikke ut som noen få mil er noe disse her kimser ad. Dessuten utløser sånt som dette ofte en dominoeffekt - og den neste gærningen kan foretrekke gutter. Vi er litt ekstra forsiktige nå til det roer seg. Det koster så lite å følge litt.

De får gjerne gå når de er flere sammen da. Til og fra skolen er de jo mange.

Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 09:56   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da problemstillingen var aktuell der jeg bor fulgte vi.
End of story.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 10:51   #13
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Det er nettopp det at sirkelen er så stor som gjør at vi har valgt å være mer forsiktige. Vi bor noen mil sør for Fetsund, og det ser ikke ut som noen få mil er noe disse her kimser ad. Dessuten utløser sånt som dette ofte en dominoeffekt - og den neste gærningen kan foretrekke gutter. Vi er litt ekstra forsiktige nå til det roer seg. Det koster så lite å følge litt.

De får gjerne gå når de er flere sammen da. Til og fra skolen er de jo mange.

Min yngste får ikke gå alene for tiden, den ene episoden som har vært gjaldt en 8 år gammel gutt. Yngste leser aviser på nett og har en bror som er mye eldre og han vet hva som skjer på Østlandet.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 10:55   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Æsj jeg kjenner jeg er mer berørt av dette en det jeg ønsker. Er glad vi er bortreist i høstferien for jeg vet jeg ikke ville ha klart å la vesla gå gatelangs alene i like stor grad som før.

Det som slår meg er at alle forsøkene har mislykkes. Hva kan vi "lese" ut fra det? Snakker vi såpass mye med barna våre om "farer" i dag at de tar forhåndsregler og vet hva de skal gjøre. Jeg orker ikke tenke for mye på detaljene men det er jo utrolig godt gjort av disse jentene å komme seg løs og vekk fra to voksene menn. Det må da bety at de klarer å tenke "smart" og ikke få panikk som i seg selv er utrolig godt gjort.

Sist redigert av Lisa : 01-10-12 kl 11:03.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:11   #15
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Min tretten år gamle datter går på samme trinn, og kjenner ei av jentene som har blitt forsøkt bortført.

Men nei, vi følger ikke dattera vår overalt.

Vi har snakket mye om det som har skjedd da. Det er jo skremmende dette her. Dattera vår våger ikke å gå ute aleine om kvelden lenger. Så om hun er ute om kvelden er de alltid flere venner sammen (det er de på dagen også da), og vi henter selvsagt når hun skal hjem da (selv om det til vanlig kanskje bare tar et par-tre minutter for henne å gå.)

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:55   #16
Left
Passiv

Standard

Jeg tror jeg hadde sørget for at hun gikk i følge med flere nå en periode, og at hun aldri gikk helt alene. Jeg er heller ikke hysterisk tror jeg, men jeg hadde nok ikke tatt noen sjanser.
Samtidig vil jeg sende en hilsen til jævelen som holder på med dette her.
Håp at politiet tar deg, og at ikke jeg m.fl får tak i deg først.

Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:57   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener faktisk at ingen barn på hele Østlandet skal gå alene nå da? Det er ganske omfattende, vil jeg si. Min sjuåring går alene til og fra skolen, og det sitter langt inne å stoppe det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 11:59   #18
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde uten tvil fulgt barnet mitt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 12:10   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du mener faktisk at ingen barn på hele Østlandet skal gå alene nå da? Det er ganske omfattende, vil jeg si. Min sjuåring går alene til og fra skolen, og det sitter langt inne å stoppe det.

Neida - jeg mente bare å si at sånn er det hos oss, så det har jeg ikke tenkt noe mere på.

Men noen av de som er forsøkt tatt har jo vært på skoleveien altså. Man bør kanskje se på hva slags skolevei man har. Om ungen skal gå lange strekninger på øde steder så bør man kanskje heller kjøre en stund?

Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 12:21   #20
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå skjedde det jo med noen gutter i Sandefjord, så ja - jeg ville sagt hele Østlandet desverre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.