|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Etter en heftig debatt om likestilling i ovennevnte tråd.
Det ensidige fokuset på likestilling av kvinner polariserer debatten, skyver en del menn inn i fiende-rollen igjen og gjør at hele likestillingskampen er i ferd med å ta et stort skritt bakover.
![]() |
#2 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Hør, hør! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Audacious
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Jeg mener at et helt sentralt poeng i "likestillingskampen" og i feministisk ideologi er at ingen skal bli diskriminert på grunnlag av kjønn. Dette gjenspeiles også i mye av det materialet som blit utgitt av de som aktivit jobber med temaet og debatterer det.
![]() |
#4 |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Jeg reagerer litt på at du KAN kvantifisere alle de eksemplene du gir om diskriminering av kvinner, uten å nevne at det KAN være andre årsaker til noen av det tallene, også.
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.” Sist redigert av Sir Limpalot : 03-10-12 kl 02:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Det er vanskelig å vite hva som er resultat av diskriminering og hva som handler om frie valg. Jeg mener at samfunnet er langt fra likestilt og at det fremdeles må arbeides mot uuttalte og uttalte mekanismer som gjør at kvinner eller menn opplever stengte dører på bakgrunn av kjønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Audacious
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Når jeg sier at det er en kjempeutfordring, så innebærer det at det er en jobb vi må gjøre, ikke at det er så vanskelig at man skal la være. Men statistikk fra forskjelle områder av det offentlige liv (arbeidsliv, politikk, næringsliv) viser stort sett at enten så er menn og kvinner noenlunde likestilte, eller så så går det i mennenes favør.
2001&2005 Sist redigert av Acsa : 03-10-12 kl 09:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Neida, jeg sier ikke at alle forskjellene kan forklares med forskjellige prioriteringer hos menn og kvinner, men kan vi være enige om at det kan være en del av forklaringen?
![]() |
#8 |
This is normal!
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)I vår ikke så oppdaterte lokalavis har det vært flere artikler om vold mot menn og hva krisesenteret gjør for å møte og hjelpe denne gruppen. Det samme gjelder gutter og kroppsbilde. At holdningene blant "folk flest" ikke henger med her, er jeg enig i. Det gjelder også vold mot kvinner. Og spiseforstyrrelser uansett kjønn.
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Jeg syns det er veldig synd om kamp mot diskriminering av menn på grunnlag av kjønn ender om som en motsetnig til kamp mot diskriminering av kvinner. For jeg tror de to tingene henger sammen. Hvorfor blir menn ikke sett på som likeverdige omsorgspersoner for barn når de møter NAV og helsevesenet og skolen og barnehagen? Fordi hjem&barn har vært sett på som kvinnens domene. Likestilt familieliv vil gagne begge kjønn. Men akkurat nå tror jeg vi opplever at "pionerene" - de etter hvert mange mennene som har "stepped up" og blitt fullverdige omsorgspersoner for sine barn - opplever at holdningene til rollen deres ikke har tatt igjen fakta. De som jobber i barnehagen vil faktisk ikke begynne å henvende seg til far før de opplever at det signifikant ofte faktisk er relevant å henvende seg til far. Det må oppleves noen ganger. Det er selvfølgelig grusomt frustrerende, men en del av det å gå foran.
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Tallene på vold mot menn i hjemmet jobbes det aktivt med, og alle krisesentere har nå tilbud til menn, ihvertfall. Ved mitt lokale krisesenter er mannehybelen ikke noensinne brukt, men det betyr ikke at ikke menn utsettes for vold. |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)
Acsa gjør som regel det.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Jeg må si litt til om vold i familier. |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)
Du møtte ikke massiv motbør. Du møtte mange kvinner som hadde opplevd det samme som deg og dermed sa at det neppe var kjønn som var forskjellsårsaken her - siden menn og kvinner opplevde det samme. Når en mann og en kvinne opplever den samme uretten så er det soleklart en urett - men den er ikke kjønnsdelt. |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Når det gjelder skilsmisser og barnefordeling, så er det en lang vei igjen å gå føler jeg. På mange måter er det et system som lett kan utnyttes og det er få eller ingen konsekvenser for overtredelser av avtaler.
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Bonus til ansatte om ingen har sykt barn... huff, den var ny for meg, og grusom egentlig. Enten det belønner alle dem som ikke har sykt barn, eller fratar alle bonus dersom en stakkar har et aykt barn, snakk om uskylding syndebukk.
![]() |
#16 |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Skole som tar kontakt med mor når far har den daglige omsorgen, ja de må jo egentlig bare ta innover seg en hverdag som ikke er helt som de tror. Rett og slett, ta seg sammen, det må jo være mulig å få til. Men systemer, tradisoner, og tankemønstre tar tid å snu.
![]() |
#17 |
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)Og ja, mange sier mye kilokt, både Acsa og Polyanna har tradisjon for det synes jeg
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Likestilling i likestillingsdebatten. (Spinoff: Enslig forsørger som får samboer)En arbeidsplass nær meg forskjellsbehandler hvor lenge menn og kvinner får full lønn under permisjon: 3 måneder for menn, 6 måneder for kvinner. Jeg vet ikke om det er LOV en gang??
![]() |
#19 |
Først skriver du at jeg ikke møtte massiv motbør, så forklarer du meg at det jeg opplevde ikke var basert på kjønn.
![]() |
#20 |
Passiv
|
Jeg tror neppe denne er lovlig, nei. Og hvorfor i alle dager har de laget en så teit ordning, egentlig? |
![]() |
![]() |
|
|