|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Jeg skal forsøke meg på toving av tøfler, og synes det virker skummelt å skulle kjøre det gjennom en maskinvask. Etter som jeg har forstått, så er det forskjell på hvor mye de forskjellige maskinene tover, og på hvor mye hver enkelt garnsort tover. (Det er jo duket for så utrolig mange bommerter!)
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Hvis du skal tove for hånd bør du basere deg på rulling og klasking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
snur
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Prøv å tove på 40 grader og lav sentrifugering om du er usikker. Tov gjerne en prøvelapp først som du måler før og etter toving så ser du ca. hvor mye maskinen tover.
![]() |
#4 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Jeg bruker Viking naturgarn til toving.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Eg pleier å tove Sandnes Fritidsgarn, og då kjører eg på 40 grader i ein time saman med eit handkle eller noko. Fungerer fin-fint det. Vert det for lite, bløyter eg det godt og strekkjer i det.
![]() |
#6 |
Nybegynner
Medlem siden: Sep 2012
![]() |
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?når min fru tover så har hun det i vaskemaskinen på 60 grader med en kork milo oppvaskmiddel |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Ikke putt for mange tøfler inni av gangen. Jo flere ting somvaskes sammen jo mere toveis det.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Når jeg har vært usikker på garnet har jeg startet på 40 grader og så heller kjørt på med en ny vask på 50 eller 60 grader etterpå om det ble tovet for lite (noe det som regel blir). Har hatt i grønnsåpe, jeg da, da dette fremskynder tovingsprosessen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Live and let live
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Takk for tips. Det virker ikke særlig fristende å stå og kneke i en time for å bli ferdig, så jeg tror kanskje jeg skal gå for maskin likevel. Så for meg sånn ca ti minutters putling.
![]() |
#10 |
Hertuginne
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Jeg tover med grønnsåpe og ikke noe mer. Begynner forsiktig og kjører heller flere runder i maskinen enn å ta skikkelig hardt i første gang. Vottene du fikk i posten for noen år siden var tovet på den måten, tror det måtte to runder til i maskinen før de ble perfekt.
![]() |
#11 |
Live and let live
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Ja, de var fiine!
![]() |
#12 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Jeg ble rådet til å bruke milo fremfor grønnsåpe. Milo er beregnet på ull, og i følge damen på garnbutikken så hadde ikke såpen noen betydning for resultatet på tovingen.
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?
40 grader finvask, tror jeg at jeg brukte.
![]() |
#14 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Jeg bruker Milo, synes det er best selv om det funker med grønnsåpe - og vanlig vaskepulver for den del.
![]() |
#15 |
Live and let live
|
![]() Sv: [Håndarbeid] Toving, hvor vanskelig kan det være?Et spørsmål til: Om jeg skal ha pynt på toppen av tøffelen (heklet blomst feks), må jeg tove den ved siden av og sy på etterpå, eller kan jeg sy den fast før toving?
![]() |
|
|