|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Mulig utviding av foreldrepermisjonenJeg kjenner at jeg lar meg provosere, av de som mener at staten, som betaler for permisjonen ikke skal få legge føringer for hvordan man skal legge opp permisjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenDet er vel ikke en mulig utviding av permisjonen, dette kommer jo statsbudsjettet?
![]() |
#4 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen
Jeg tenker på overskriften din.
![]() |
#5 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenJeg synes det er dumt når regjeringens kamp for likestilling går utover barna. Det er urettferdig for ungene at permisjonen ramler bort om far ikke har mulighet til å ta ut permisjon. Jeg mener man heller må se på mennenes arbeidssituasjon. Det vitner jo om et problem når bare 18% tar ut permisjonen som de har krav på. Det vil ikke bli bedre om man utvider med to uker til.
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
Så far er ikke forelder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ser lyst på livet
|
Hvorfor er det så mye lettere for kvinner å ta permisjon enn menn da? Er det mennene som ikke ønsker permisjon? Skal staten sponse mødre til å ikke jobbe, og fremme menns allerede store fortrinn på arbeidsmarkedet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenFar har full mulighet til å ta hele permisjonen om ikke mor kvalifiserer til permisjonspenger. På den annen side kan man si at det er urettferdig all den tid far har rett til permisjonspenger uten å ha tjent det opp, så lenge mor har tjent opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
Og jeg kjenner at jeg lar meg provosere av at staten skal bestemme hvordan den enkelte familie skal innrette seg.
![]() |
#14 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonenVi lever i et land med høy andel selvstendig næringsdrivende, og et flertall av dem menn. Det er ikke bare bare å måtte stoppe all virksomhet for å ta ut permisjon.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nei, er det det? I så fall må det ha skjedd de siste par årene. Min mann fikk ingen permisjon i 2008, da jeg ikke hadde tjent opp rettigheter til egen permisjon.
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
Det skal du få lov til å synes. :raus:
![]() |
#17 |
Ser lyst på livet
|
Det er veldig mange kvinner som også er selvstendig næringsdrivende, som helt utmerket klarer å få det til å gå opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det er han nok, men om han ikke har mulighet til å ta ut permisjonen så er det barnet som taper på det. Familiene bør ha mulighet til å selv vurdere hva som er best for dem, i hvert fall til en viss grad og barnet bør ha rett på å ha en forelder sammen med seg i det som er satt til å være permisjonstida. Det er i utgangspunktet derfor man har foreldrepermisjon.
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Hæ? Vi fikk i hvert fall beskjed om, av NAV, at siden jeg ikke hadde jobbet, hadde ikke mannen min krav på noe permisjon i det hele tatt.
![]() |
#20 |
|
Det ble endret i 2010/2011. Her står det om reglende som gjelder nå for barn født etter 1. juli 2011.
![]() |
|
|