Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bortføringssaker og "white van myth"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-12, 11:31   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortføringssaker og "white van myth"

I disse følge overalt tider er det blitt snakket mye om copycat forbrytere som "tenner" på medias skriverier om bortføring, og handler utfra det. De fleste av oss snakker med barna om dette. Og det er bra å være obs, men det er heller ikke bra å gå å være redd for alt ukjent.

En venninne av meg fortalte om fenomenet "White van myth" fra sin tid i USA, der det så og si alltid kom mange "nesten" bortføringer i kjølvannet av en mye omtalt bortføring som var skjedd. De aller fleste av dem ble avdekket som oppspinn, eller misforståelser der barnet hadde hørt så mye buzz og ble helt paranoid av alt ukjent rundt en, eller fikk lyst å skape litt fokus/ spenning rundt egen person og hverdag. Har det vært snakket noe om dette i media her til lands? Jeg vil tro poitiet har god track på dette, men det er vel også viktig å snakke om denne delen av problemstillingen.

Det er selvsagt viktig å tro på barna, og å ta de på alvor når de forteller at slikt har hendt, men det er vel nesten like viktig å snakke om at man ikke må fristes til å finne på eller se spøkelser på høylys dag. Jeg har bare tenkt endel på dette, og også snakket med mine barn om det. Hva tenker dere?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 11:50   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bortføringssaker og "white van myth"

Det står noko om dette i dagens BT. Skal sjå om eg finn det.

Gammel 06-10-12, 11:59   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leste nettopp en kronikk om akkurat dette et eller annet sted.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 12:03   #4
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Her er Sven Egil Omdals tekst som stod i diverse aviser i dag.

Gammel 06-10-12, 12:14   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Her står det også litt om det.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 16:49   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

En av de nylige sakene som var oppe var oppspinn, har det vist seg.

Gammel 06-10-12, 17:05   #7
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ettersom jeg bor i en av bygdene hvor dette har skjedd, og hvor det også var vitne på hva som hadde skjedd, kommer jeg definitivt til å snakke med ungene om dette når de kommer tilbake fra høstferie. Men - jeg kommer også til fortelle at ikke alle hvite varebiler er skumle, men at de så absolutt skal være på vakt.
Regner med at det kommer til å bli et tema på skolen, ettersom gutten som opplevde dette går i klassa til guttungen.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 18:35   #8
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Veldig vanskelig tema. Noen av disse sakene er helt sikkert høyst reelle. Andre kan være oppdiktet som et resultat av frykt, angst, rop om oppmerksomhet el. annet. Det vikitge er at det blir tatt på alvor av foreldrene og evt. politi. Jeg prøver å lære mine barn at ikke alle er farlige, men at de skal være oppmerksomme. Vanskelig balansegang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.