|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Orden i lekene?Er det noen av dere (med små barn) som klarer å ha orden i lekene? Hvordan får dere det til?
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Orden i lekene?Knøttelitens leker er ikke noe problem, for hun får ikke togbanen utlevert om det flyter av Duplo, og puslespill skal legges tilbake i kisten når de er ferdig puslet. Nå trakker vi stort sett i Duplo og kjøkkenting dagen lang, men det går fort å rydde.
![]() |
#3 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Orden i lekene?Han lærer av at du har det ordentlig. Dog tviler jeg på det får særlig innvirkning før i starten av tyveårene. Du får vente og se, kanskje er du en av få heldige med ryddige tenåringer. Og jeg ville ikke startet å holde pusten nå, akkurat.
![]() |
#4 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Orden i lekene?Ja det har vi. Hver type leke har sin plass, og vi har lært opp ungene fra de var små (før de lærte å gå) til å rydde skikkelig og ikke bare slenge ting oppi tilfeldige kasser. Det har ført til at storebror er selvgående i å rydde og var det fra barnehagealder, og lillesøster er på god vei. Å holde orden er en veldig nyttig ferdighet å ha med seg videre tenker jeg. Vi ser at storebror overfører det til andre områder, som pennalet sitt etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Orden i lekene?Ja, vi har en kasse til Duplo, en til togbane (pluss en liten kasse til tog og dyr og hus og slikt..) og en til "dukketing". Den sistnevnte burde jeg vel gå gjennom, men de to andre er mer sånn at hun ikke får ha begge samtidig. Kassa med togskinner er for tung til at hun klarer å ta den fram selv da.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Orden i lekene?Han er veldig ryddig av seg, tror jeg, for han er veldig opptatt av at skoene skal stå pent i gangen, jakken henge pent på knaggen, klærne han kler av seg legges i skittentøyet og alle leker ryddes opp før vi går på badet. Men det er den der "alt på sin plass" vi ikke får til, og jeg er redd for å ødelegge alt om jeg begynner å mase om at han har gjort "feil" når han rydder med sånn stor iver.
![]() |
![]() |
#8 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Orden i lekene?Ikke mas om at ting er feil - men vær i forkant og vis han hvor tingene skal være. Ros han ekstra mye når han gjør det riktig, og forklar han systemene. "Ja der skal bilene være - sammen med de andre bilene. Kjempebra!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Orden i lekene?Det er sånn jeg gjør det i dag, og det er da det ender opp med at jeg må sortere etter han er i seng.
![]() |
![]() |
#11 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Orden i lekene?Den en leke om gangen er ikke rigid her altså, for det gjelder kun togbane og lego.
![]() |
|
|