|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Søt og rar
|
![]() Hjelp til å felle sjalKan noen hjelpe meg å komme i mål her? Jeg har strikket dette og endte opp med å bestemme meg for at det skulle bli sjal (egentlig skulle det være teppe, men garnet hadde gått ut av prod. så jeg fikk uansett ikke nok). Men nå sliter jeg litt med å finne ut hvordan jeg skal felle slik at det blir fornuftig i formen.
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp til å felle sjalFell på hver side av midtmasken, og innenfor kantmaskene i siden. Da blir det tilsvarende å strikke ovenfra og ned med økninger på samme sted.
![]() |
#4 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp til å felle sjalIngeniørhodet mitt sier at alliums metode vil gi deg en rett kant mot halsen. Og at jo fler fellinger du har, jo mer buet vil du få det. Både fellinger langs strikketøyet, og på fler runder. Det er snakk om å redusere antallet masker fort nok i forhold til lengden på arbeidet, liksom.
![]() |
#5 |
Bare sær
![]() Sv: Hjelp til å felle sjal
Nei, da blir det trekantet. Hvis du vil ha det buet må du fordele fellingene mer, men jeg mener du uansett må felle i hver kant på hver rettomgang.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hjelp til å felle sjalPå et sjal jeg har oppskriften her, som er rundt, er det 28 masker mellom hver felling og 230 masker. Sist redigert av m^2 : 19-10-12 kl 18:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hjelp til å felle sjalJeg har nå satt på tre markører til nå og feller i kantene + på hver side av 5 markører, så 12 fellinger på hver rettpinne.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hjelp til å felle sjal
Men du har vel strikket såpass langt at du kan regne det ut på strikkefastheten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hjelp til å felle sjalSånn ble det. Ikke akkurat strålende perfekt, men greit nok for en lite kravstor 7-åring i alle fall.
![]() |
#10 |
Bare sær
![]() Sv: Hjelp til å felle sjalNydelig!
![]() |
|
|