Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Stephen King - har dere noen favorittbøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 11:33   #1
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Smil

Stephen King - har dere noen favorittbøker?

Igår så jeg The Shining for n'te gang, og som vanlig fører det til at jeg må lese boka igjen. Fine fine historien.

Den første boka jeg leste av King var Carrie. Jeg var rundt 11 år og ble helt betatt - dette var så makabert og fascinerende at jeg trålet biblioteket etter mer! I løp av noen lykkelige uker leste jeg Christine og noen novellesamlinger. For ei lita jente som hadde nesa i Iskalde Grøss hver ledige stund, var King nærmest for Gud å regne.

Og forelskelsen har altså ikke avtatt med årene. I sommer leste jeg Drømmejegerne igjen, den har virkelig holdt seg.

Det er Kings skildringer av forskjellige menneskesinn som fascinerer meg mest. Han er en mester i å skape en tilsynelatende uinteressant person som brått viser et spekter av følelser, krefter og evner man ikke hadde forventet. Han skriver like drivende godt enten han beskriver psykopater eller deres ofre.

Jeg er veldig glad i Carrie fortsatt - men det er nok Dolores Claiborne som er min absolutte favorittbok. Uten å bli for sutrete her; det er noe deilig befriende ved å lese om situasjoner man kjenner seg igjen i, også når situasjonene er grusomme. Som lita jente fant jeg enorm trøst i at Carrie utagerte på måter jeg ikke kunne.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:39   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stephen King - har dere noen favorittbøker?

Stephen King. Haha, så kult å se at andre også har lest Iskalde grøss! Jeg trodde lenge jeg var alene, de fleste jeg omgås har jo ikke engang HØRT om bladet! Jeg leste dem som lita jente og sluttet aldri å elske dem, har lest dem igjen i voksen alder og. Da de sluttet å selge bladet, gikk jeg rett i kjelleren. Duster!

Jeg har ikke lest så mye annet enn noveller av ham, når jeg tenker meg om, så min King-elsk er basert mest på film. Jeg elsker 1408 (filmen er også bra, men den er jo veldig annerledes enn novellen). The man in the black suit (tror jeg den heter?) var ganske creepy. Vet ikke om den er filmatisert, men når jeg ser mannen for meg, ligner han på han som spiller Death i Supernatural.

Gammel 20-10-12, 11:44   #3
Left
Passiv

Standard

Jeg har lest det meste han har gitt ut, og elsker det.
Og av og til så skummelt og fælt, at jeg nesten ikke orker å lese en setning mer, men klarer jeg å legge den fra meg? Nei.
Det blir nesten som når man sitter og ser en skikkelig skummel film på TV, med pute foran ansiktet, eller kikker mellom fingrene. Jeg orker egentlig ikke lese mer, men jeg må bare

Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:51   #4
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, slikt leser jeg ikke.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:52   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også glad i bøkene til Stephen King og har nok lest de fleste. Til og med de 'fantasy' bøkene, selvom jeg egentlig ikke liker den sjangeren. Jeg tror den boken som jeg syntes var skumlest og som har gjort mest inntrykk er Needful things.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:55   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert 20 år siden jeg leste min siste Stephen King bok, og jeg har lest maange. Husker ikke navnet på så mange av dem nå, men Carrie og the Shining rager kanskje høyest.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 11:59   #7
Left
Passiv

Standard

Jeg har lest en jeg ikke kommer på hva heter.
"Noe" som spres i drikkevann osv. Vet dere hvilken jeg mener? Den var i hvert fall dritskummel.

Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 12:01   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg har lest en jeg ikke kommer på hva heter.
"Noe" som spres i drikkevann osv. Vet dere hvilken jeg mener? Den var i hvert fall dritskummel.

Ja- Den har jeg også lest, men kommer heller ikke på navnet. :intrisert mot sin vilje:

Gammel 20-10-12, 12:04   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det var ikke "Noe for enhver?" Nei? Ja?

Gammel 20-10-12, 12:41   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The langouliers! Jeg har bare sett filmen da, men bøker er jo som regel bedre.

Gammel 20-10-12, 12:43   #11
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tør ikke lese slike bøker for da "må" jeg lese de ferdig selv om jeg blir vettskremt. Det samme gjelder for skrekkfilmer. Jeg tok opp The Shining for en stund siden. Den ligger på pvd-dekoderen og hvisker "se meg, se meg", men foreløpig blar jeg forbi.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:20   #12
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Needful Things" er den jeg liker best. Jeg kan ikke se den som flm for boken er 'ille nok'. Det samme gjelder egentlig "Misery". Boka er så godt skrevet og så grufull at jeg kan bare ikke se filmen.

Tråden minnet meg på at jeg har noen uleste King-bøker i bokhylla.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:21   #13
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det var ikke "Noe for enhver?" Nei? Ja?

Nei jeg tror ikke det?

Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:29   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har faktisk ikke lest så mye Stephen King, noe som egentlig er veldig rart siden jeg er glad i sjangeren og sluker det meste av bøker.

Men jeg forsøkte meg på 'From a Buick 8' ganske mange ganger uten å komme i mål, treig bok syns jeg.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 13:38   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsket Iskalde Grøss og leste masse Stephen King i ungdommen. Har de fleste bøkene men det er lenge siden jeg har lest de nå. Mitt første møte var med filmen Carrie tror jeg, utrolig bra.

Gammel 20-10-12, 14:08   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The stand er helt fantastisk!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 14:42   #17
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker best den veldig lite grøsseraktige Den grønne mil. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg egentlig ikke er så veldig glad i å lese grøssere.

Gammel 20-10-12, 14:52   #18
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Four past midnight og Dolores Claiborne tror jeg er mine favoritter. Har alle bøkene hans minus de to siste er det vel.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 15:05   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

The langouliers! Jeg har bare sett filmen da, men bøker er jo som regel bedre.

Filmen var elendig... litt pga. at CGI-en, selv etter standarden på den tiden, var eeellleeeennndig...

Denne er vel ellers en del av en romansamling.

Gammel 20-10-12, 15:11   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte veldig godt Misery og Dolores Claiborn. Leste Pet Semetary tiiiiidlig, og den ga meg mersmak.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.