Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trenger tips om skikkelig skumle bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 17:03   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger tips om skikkelig skumle bøker

Ja, da mener jeg skikkelig creepy, de som synes X-files og lignende er skummelt, trenger ikke å svare i denne tråden.

Jeg blir sjelden redd av verken filmer eller bøker, men elsker jo å bli skremt, så jeg trenger altså gode tips til bøker som er virkelig skremmende.
Tar gjerne imot tips til filmer også. I kveld skal jeg og Fibi se "Grave encounters", har store forhåpninger til den.

Gammel 20-10-12, 17:18   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger tips om skikkelig skumle bøker

"Nattefokk" av Johan Theorin. Noe av det beste og skumleste jeg har lest på flere år! Han skriver godt, og det er en fin balanse mellom realisme og det overnaturlige.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 17:25   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

*Grøsserelsker som følger med i tråden*

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 17:26   #4
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

"Nattefokk" av Johan Theorin.

Hva handler denne om? Rare boktittelen, forresten.

Gammel 20-10-12, 17:27   #5
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Ei gammel bok, men det mest creepy jeg noen gang har lest var American psycho

Gammel 20-10-12, 17:30   #6
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arktis, her.

Jeg slet meg gjennom denne en gang for hundre år siden, og synes bestialsk er en langt bedre beskrivelse enn skummel om denne boka.

Gammel 20-10-12, 18:16   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Hypnotisøren var kjempeskummel og innser at jeg ikke har noe i tråden her å gjøre ...

Gammel 20-10-12, 18:55   #8
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Og Snømannen av Jo Nesbø! Skitskummel.

Gammel 20-10-12, 20:02   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker ikke, men jeg vet jeg har lest flere skumle bøker. Husker jeg leste Pet Cemetery av Stephen King da jeg var omtrent 14-15, og den var veldig skummel. Ellers synes jeg mer sånne psykologiske thrillere er skumlere enn typen American Psycho. Den var mer grotesk enn skummel.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 20:33   #10
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsker Johan Theorin, og Nattefokk var den første jeg leste av ham. Veldig bra! Jeg synes også "Svik" av Karin Alvteigen. Kanskje ikke akkurat sånn grøss at du dør av skrekk, men jeg lover deg at den slutten kommer til å velte deg av stolen.
Steven King derimot, der kan du dø av skrekk når du leser. Det er jeg helt sikker på.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-12, 20:40   #11
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker S.J. Bolton veldig godt. Creepy bøker man ikke kan legge fra seg. Den siste, "Dead Scared" er min foreløpige favoritt.

Gammel 20-10-12, 23:16   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arktis, her.

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg slet meg gjennom denne en gang for hundre år siden, og synes bestialsk er en langt bedre beskrivelse enn skummel om denne boka.

Jepp, jeg leste American Psyko for mange år siden. Ikke skummel i det hele tatt, men svært ekkel ogmotbydelig. Jeg blir ikke redd av blod og gørr, men av creepy spenning og overnaturlige greier, spesielt spøkelser. Hyl.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Og Snømannen av Jo Nesbø! Skitskummel.

Jeg fatter ikke at noen kan synes den er skummel. Spennende ja, skummel nei.

Gammel 20-10-12, 23:36   #13
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Enig i at Nattefokk er veldig bra, men ikke særlig skummel. Jeg vet hvem du er av Yrsa Sigurdardottir derimot... Hadde mareritt 2 netter og turte ikke gå på do på natta mens jeg leste denne.

Gammel 20-10-12, 23:40   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Enig i at Nattefokk er veldig bra, men ikke særlig skummel. Jeg vet hvem du er av Yrsa Sigurdardottir derimot... Hadde mareritt 2 netter og turte ikke gå på do på natta mens jeg leste denne.

Gammel 21-10-12, 00:54   #15
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Yrsa Sigurðardóttir - Jeg vet hvem du er

!

Gammel 21-10-12, 08:06   #16
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg blir ikke redd av blod og gørr, men av creepy spenning og overnaturlige greier, spesielt spøkelser. Hyl.

Nøyaktig her er jeg også.

Og Yrsa Sigurðardóttirs Jeg vet hvem du er må definitivt sjekkes nærmere med det aller første, kjenner jeg.

Gammel 21-10-12, 08:11   #17
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

For øvrig er Yrsa Sigurðardóttir en forfatter jeg ikke kjenner særlig godt til, så vet noen om andre av bøkene hennes også er gode (er på vei til å bestille førstnevnte bok av henne, og vurderer et par andre i samme slengen)?

Gammel 21-10-12, 08:13   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er usikker på hvor din grense går mellom spennende og skummelt. Lee Child sine bøker om Jack Reacher er i kategorien thriller-krim om man kan si det og nervepirrende spennende.

Gammel 21-10-12, 10:29   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nja, jeg blir mest redd om det er noe overnaturlig preg, mystisk og creepy. Jeg elsker filmer som "Sjette sansen" og lignende, og bøker i denne kategorien passer perfekt. Krim med mordere og sånt blir jeg ikke redd av. Jeg er mer redd for spøkelser enn øksemordere.

Gammel 21-10-12, 10:59   #20
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da skremmes vi av helt motsatte ting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.