|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påEr det greit at vi må betale høyere egenandel hos legen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påDet blir litt sånn spis-opp-tenk-på-de-sultne-barna-i-afrika-argumentasjon. Det er mye jeg kunne ville være villig til å ofre hvis det faktisk var en direkte konsekvens til at andre fikk det bedre. Å bare bruke litt mindre slik at andre på magisk diffusjonsvis kan bruke mer - vel, det sitter lenger inne.
![]() |
#4 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påKontantstøtten.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påDet Candy sa. Det fungerer jo ikke sånn per i dag at det som blir til overs ved at vi betaler mer til velferdsordninger vil bli omdistribuert til noen i fattigere deler av verden?
![]() |
#6 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påDersom det faktisk var en direkte link mellom mitt forbruk og andres velferd så kunne jeg nok ofret litt av alt.
![]() |
#7 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp på
Akkurat der er jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påDet er en veldig populistisk problemstilling. Men altså:
![]() |
#9 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig.Jeg er villig til å gi slipp på alle tingene du skriver, men da vil jeg også vite at pengene jeg "gir fra meg" faktisk kommer til nytte et sted. Jeg er forsåvidt også villig til å gi avkall på goder som barnetrygd og betale mer hos lege for at folk i Norge som trenger det kan få mer støtte, og tenker at en eller annen behovsprøving av slike ting hadde vært greit. En del av disse godene er utgått på dato nå når veldig mange av oss har blitt så rike, (ja, jeg har "bare" lærerlønn, men jeg klarer meg faktisk veldig bra sett i den store sammenhengen) og jeg mener det må gå an å se på andre måter å bruke disse pengene på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påIkke'no. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påJeg har svært liten tro på egenandeler. De rammer skjevt og skaper utrolig mye byråkrati. I følge en kompis som har jobbet med slikt i helsevesenet koster den regningen jeg mottar når ungene har blitt operert 100 kr i matriell og arbeid for sykehuset. Synd at regningen bare er på 35 kr. Høyrepolitikerne her i strøket ville ha egenandeler på hjelpemidler. De regnet ut at kommunen ville tjene 200 000 i året på det. Administrasjonen regnet derimot ut at kommunen ville tape penger, pga alt arbeidet med en slik ordning.
![]() |
#13 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hva er du villig til å gi slipp påAltså, det jeg tenker på, er at dersom vi skal gi opphold til alle som kommer til Norge som asylsøkere, så må jo pengene for at de skal kunne integreres og få den hjelpen de trenger - komme fra et sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
Tanken var på kostnadene det er å ta i mot alle asylsøkere, og ikke sende ut igjen de som har fått avslag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
igrunn enig, føler jeg selv og andre har mer enn nok behov for at velferds-Norge fortsetter som i dag.
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
Jeg tror at hvis man har litt langsiktig perspektiv og er villig til å bruke penger nå på norskkurs og integrering, vil denne innvandringen lønne seg i lengden. Det kom nylig ut ny statistikk på ledighet her i strøket, snittet er på 1,6% for kvinner, og i enkelte av kommunene kan man telle antall ledige på en hånd. 1,8% ledighet er visstnok det man minimum må ha for at det skal finnes nok tilgjengelige folk til å søke på ledige stillinger. Og etterhvert som eldrebølgen slår inn over landet er det ikke tvil om at vi vil trenge alle arbeidsføre.
![]() |
#18 |
|
Bortsett fra det med pensjon her, er alt dette punkter som går verst ut over de som i utgangspunktet har lite. Og jeg er ikke villig til å gi slipp på noe av det.
![]() |
#19 |
|
Der er jeg også.
![]() |
#20 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Candy Darling, Darth og alle dere andre kommer med saklige og gode svar i tråden som jeg er helt enig i. Det er veldig mange i landet vårt som er avhengige av velferdsordningene vi har for å overleve. Noen få utnytter nok disse der de kan, og det er jo synd for resten av oss. Jeg ville ikke gitt avkall på noe med mindre jeg visste med sikkerhet at noen som trengte det mer et annet sted i verden hadde fått godene.
![]() |
|
|