|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterI Aftenpostens artikkel om barns "tidsklemme" (eller "klarer-ikke-prioritere") står det at 17 % av jentene hjelper til på kjøkkenet mot bare 7% av guttene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg har gutt og jente, og begge må gjøre en innsats både på kjøkkenet og resten av huset. Og det er selvsagt ikke noe snakk om at gutten skal gjøre noe mindre bare fordi han er hankjønn liksom. Det er nesten så jeg nekter å tro at noen i det hele tatt lar gutta gjøre mindre husarbeid bare fordi de er hankjønn. Kan liksom ikke få meg til å tro at noen tenker sånn i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterBare 17 % av jentene? Bare 7 % av guttene? Regner man alle under 18?
![]() |
#4 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterSom forelder er det jo min viktigste jobb å lære dem de tingene de skal kunne for å greie seg i livet.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg lurer litt på definisjonen av å hjelpe til i denne sammenhengen og alderen på barna. For jeg synes det er et veldig lavt tall totalt. Men jeg er dessverre ikke overrasket over kjønnsforskjellene når jeg hører hva tilfeldige mennesker rundt omkring forteller.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterMine gutter gjør alt for lite. Det har jeg tenkt til å gjøre noe med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
fri
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterDet forundrer meg vel egentlig ikke. Vår generasjon er nok generelt flinke til å legge ting til rette for ungene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterAlle må bidra på sitt vis. Hos oss støvsuger 5-åringen rommet sitt og dekker litt bord innimellom. 7-åringen støvsuger rommet og tar ut av oppvaskmaskina. 11-åringen går i tillegg ut med søpla. Han skal nå begynne å lage middag til hele familien et par dager i uka. Ingen av dem får ukepenger, men vurderer det til han eldste.
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg har to jenter, og jeg bidrar i hvert fall med å oppdra dem sånn at de vil reagere med vantro og sinne på en mann som prøver å pushe alt det kjedelige husarbeidet over på dem.
![]() |
#10 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg vil heller påstå at jenter og gutter gjør forskjell på norske foreldre (les: meg). Jeg har en av hver, og jentungen er ekstremt lett å be. Hun utfører mutt alt hun blir bedt om raskest mulig, sånn at hun kan gå tilbake til boka og freden sin. Guttungen tilbringer derimot en evighet med å rulle på gulvet og hyle at han "må ALLTID gjøre ALT i huset"! Jeg må virkelig ta meg i nakken for å klare å forvente det samme av dem.
![]() |
#11 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterTallene over barn som bidrar var forbausende lave. Det er selvsagt bittelitt mer begripelig om de har regnet alle aldersgrupper, også 0-2.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutter
Du må legge deg ned på gulvet og hyle "du kommer ALDRI til å få deg noen kjæreste om du ikke LÆRER deg til å BIDRA!!! Og jeg VIL bli FARMOR så få SMÅBARNSROMPA i gir!"
![]() |
#13 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterJeg har 2 jenter og 1 gutt. Jentene er store, 13 og 17, og gutten er 8. Hun på 17 hjelper gjerne til. Hun lager middag, rydder, tømmer oppvaskmaskinen innimellom, og har ansvar for husvasken. Husvasken får hun betalt for, da hun har overtatt denne fra vaskehjelpen. Hun bretter også noe klær fra snora.
![]() |
#14 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterVi har jo diskutert det her inne før - og visste vel egentlig at det er mange foreldre som mener at det er naturgitte kjønnsforskjeller mellom barna sine, og derfor behandler dem ulikt. Jeg tenker at å kreve mer hjelp i huset av en jente enn en gutt, er en natulig videreføring av at man mener nå se medfødte, typiske kjønnskarakteristika hos barna sine.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterEsme er mitt mammaidol.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterVed første å beste anledning skall jeg ta en Esme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterjeg har en jente på 7 år i 2 klasse og en gutt på 10 år i 5 klasse.
![]() |
#18 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterMine gutter gjør for lite, men vi jobber med det. Hadde jeg hatt jenter hadde sikkert de gjort like lite, dessverre.
![]() |
#19 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterGutt (2) lager middag med oss, og synes det er kjempegøy. Det morsomste i hele verden er å lage kake, da får han smøre forma, blande ingredienser og knekke egg (i kopp). Han spiser knapt noe, da, men det skal i alle fall ikke stå på ferdighetene. Gutt (1) er foreløpig flinkest til å sitte på golvet, spise blåbær, surve når det er tomt, for så å tømme nederste kjøkkenskuff, men jeg har planer for ham og. Vi har god plass til to unger oppå kjøkkenøya, den er 170x110, eller noe sånt. Vi har bare gutter, men kan aldri tenke meg vi hadde gjort forskjell på kjønn. Dessuten lager faren middag fast fire dager i uka og jeg tre, så de erfarer jo at det er en oppgave man deler på.
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Norske foreldre gjør forskjell på jenter og gutterMine jenter kan få bli sammen med Matilda sine gutter.
![]() |
|
|