Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ski til treåring

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-12, 21:25   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Ski til treåring

Vesla skal få ski, det blir hennes første og dette kan jeg ingenting om. Er det noe spesielt å tenke på, eller er ski bare ski til så små? Er det kun lengden som betyr noe? Finnes det med forskjellige bindinger og sko, eller er alle like nu til dags? Selv har jeg ikke hatt ski på beina siden barneskolen en gang..

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 21:27   #2
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ski til treåring

Frøkna fikk nettopp sitt andre par. Selgeren anbefalte smøreski, ikke smørefrie. Det var hipp som happ om vi valgte lærsko eller "vanlige" skisko, så frøkna fikk velge selv- = vanlige skisko. Bindinger virka det som bare var et alternativ på? Staver var også valgfritt, men han anbefalte å ta med det.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 23:40   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min 08'er fikk til jul i fjor. Kjøpte en grei pakke på XXL, var ikke dyr. Eldste fikk da hun var 3.5, eller nesten 4. Begge fikk smørefrie som første ski, tror det var det vi ble anbefalt. Begge fikk staver. De hadde begge vanlige skisko.

Gammel 14-11-12, 00:25   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kjøpt til 2,5-åringen nå. Fant skisko i str 24 til 200 kr på et opphørssalg i høstferien, og ski (87 cm) med bindinger til 300 kr på XXL i helgen. Gleder meg til å la han prøve dem! Jeg vet at i de sekundet storebroren spenner på seg ski, så vil minsten også. Han er 86-87 cm lang, så han er like lang som skiene. De burde ikke være lenger iflg. selgeren.

Gammel 14-11-12, 09:57   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville valgt smørefri. Mindre griseri på skiene, og mindre jobb med smøring. Ulempen med smørefri er bl.a. at de har dårligere glid, men det er vel egentlig en fordel for de som ikke kan å gå noe særlig på ski.

Staver er greit å ha, men det er best å begynne uten. Mindre å fokusere på, samt at mange unger får en tendens til å gå og spise på remmene på stavene etc.

Når det gjelder sko, tenkt først og fremst på at de bør være så varme som mulig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 10:23   #6
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøpte i fjor på Obs, smørefripakke med sko. Kosta vel 7-800kr for alt.

Gammel 14-11-12, 10:29   #7
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Smørefrie ski. Med separate skisko, ikke sånne som man spenner på vinterskoene, slik at de får riktig teknikk med helløft med en gang.

Gammel 14-11-12, 10:33   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Smørefri funker vel helt ok når de er såpass små. Obs! har også tilbud nå, pakker for mellom 500 − 1000 kr.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 10:35   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare ikke velg for lange ski, det er mye bedre med korte.

Vi kjøpte en sånn pakke fra Frost til barna som første ski. De er ganske brede og gode, men ikke av de billigste da. Ligger vel rundt 1000 kr.

Gsport har noen pakker der.

Gammel 14-11-12, 10:44   #10
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøp korte ski, og litt for store skisko. Da er det plass til god såle og luft til tærne, og de blir sannsynligvis ikke utslitt før de er for små, hverken skiene eller skoene. Og lær ungene hvordan de skal gå på skiene, så klarer de litt oppover og nedover også. Ungene kan gå på superkorte ski i mange år, tror min yngste gikk på 100 cm lange ski frem til jul i første klasse. Da var det bort med snømann-ski!

Gammel 14-11-12, 10:46   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Og husk at skiskoene ofte er små i str, synes jeg iallefall (Frost var det da vi hadde det til våre barn i starten).

Gammel 14-11-12, 11:36   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min treåring skal også begynne å gå på ski i år, og selv om jeg aldri ville anbefalt smørefrie ski til noen over 5, så er det det eneste rette for så små barn syns jeg. Vi kommer uansett ikke til å satse på langturer og mye oppoverbakker dette første året. Det blir mer lek og gøy på flatmark og mye hjelp fra oss voksne om vi skal gå/stå i bakker. Slik var det iallefall da min eldste lærte å gå på ski og hun hadde smørefrie frem til hun var 5-6. De smørefrie skiene bremser endel helt av seg selv og det blir ikke noe klin med dem.

Ja, og det Nessie sier om å ikke gå med for lange ski. Det blir fort vanskelig og da blir de fortere lei.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 11:41   #13
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville kjøpt en skipakke fra en sportsbutikk, helst det som var på tilbud.
Frost eller noe sånt.
Har du Obs i nærheten så har de muligens noe på tilbud.

Jeg så forresten et sånt sett med bilde av Lynet mc Queen på skiene, og en i jentefarger men det husker jeg ikke hva det var bilde av. *guttemamma*

Gammel 14-11-12, 11:46   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Snuppa hadde blå Frostski som førsteski, og så gikk hun over til svarte og røde ski
Det var heldigvis ingen protester, og skiene går i arv til lillebror. Jeg irriterer meg litt over at Frost liksom enten er råååååsa eller blå.

Gammel 14-11-12, 11:47   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt 07-barn (også født på høsten) gikk lange skiturer i fjor uten noen særlig skierfaring. Så jeg ville gått for skikkelige ski med ordentlige skisko. Vi har gått for smårefri ski til nå, men snuppa som blir 8 i vinter for ski som må smøres av bestefar til jul.

Det er forresten bestefar som har kjøpt alle ski til våre unger. Han hadde ikke noen tro på at jeg kom til å prioritere dette. Og i vinter skal bestefar få være med på skiturer også, men da er det jeg som skal være sjefen. (Min far er gammel toppidrettsutøver og alt jeg husker fra min barndoms skiturer var mas om å gå fortere. Mine unger får gå akkurat så fort som de ønsker, og da ønsker de faktisk å gå ganske langt.)

Gammel 14-11-12, 11:51   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Var på G-sport og kikket på ski til snuppa, og de anbefalte så korte ski som mulig ja.
De hadde blant annet frost sine. Jeg syns skoene var litt klønete, med stramming med snor innerst, glidelås ytterst og stramming oppå der igjen. Med ei som hater nye sko så håper jeg på å finne enklere sko. Så det er greit å ta med brukervennlighet i vurderingen.

Gammel 14-11-12, 12:01   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Var på G-sport og kikket på ski til snuppa, og de anbefalte så korte ski som mulig ja.
De hadde blant annet frost sine. Jeg syns skoene var litt klønete, med stramming med snor innerst, glidelås ytterst og stramming oppå der igjen. Med ei som hater nye sko så håper jeg på å finne enklere sko. Så det er greit å ta med brukervennlighet i vurderingen.

Ja, det er en del søring. Men de fleste er sånn altså. Men det går kjapt da, ingen knyting.

Gammel 14-11-12, 12:13   #18
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Mjau: Vi har et par blå ski som hun helt sikkert kan låne altså! Men det spørs om vi finner skoene da.

Skriver under på korte smørefrie ski.

Gammel 14-11-12, 12:50   #19
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Mjau: Vi har et par blå ski som hun helt sikkert kan låne altså! Men det spørs om vi finner skoene da.

Skriver under på korte smørefrie ski.

Det har kanskje vi og. Tror Pjokken tar Snuppa sine i år. De blå vi har er vel 90 cm.
Skoene har jo gått litt hit og dit..

Gammel 14-11-12, 13:23   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste fikk Åsnes snømannski som første par. Yngste fikk rossignol i fjor. Søsterens første par var for lange for ham, så de tar han kanskje i bruk i vinter.

Tror hans pakke i fjor kostet 600 kr på XXL.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.