|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ski til treåringVesla skal få ski, det blir hennes første og dette kan jeg ingenting om. Er det noe spesielt å tenke på, eller er ski bare ski til så små? Er det kun lengden som betyr noe? Finnes det med forskjellige bindinger og sko, eller er alle like nu til dags? Selv har jeg ikke hatt ski på beina siden barneskolen en gang.. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Klar
|
Sv: Ski til treåringFrøkna fikk nettopp sitt andre par. Selgeren anbefalte smøreski, ikke smørefrie. Det var hipp som happ om vi valgte lærsko eller "vanlige" skisko, så frøkna fikk velge selv- = vanlige skisko. Bindinger virka det som bare var et alternativ på? Staver var også valgfritt, men han anbefalte å ta med det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ski til treåringMin 08'er fikk til jul i fjor. Kjøpte en grei pakke på XXL, var ikke dyr. Eldste fikk da hun var 3.5, eller nesten 4. Begge fikk smørefrie som første ski, tror det var det vi ble anbefalt. Begge fikk staver. De hadde begge vanlige skisko.
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ski til treåringVi har kjøpt til 2,5-åringen nå. Fant skisko i str 24 til 200 kr på et opphørssalg i høstferien, og ski (87 cm) med bindinger til 300 kr på XXL i helgen.
|
|
|
|
#5 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ski til treåringJeg ville valgt smørefri. Mindre griseri på skiene, og mindre jobb med smøring. Ulempen med smørefri er bl.a. at de har dårligere glid, men det er vel egentlig en fordel for de som ikke kan å gå noe særlig på ski. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Ski til treåringVi kjøpte i fjor på Obs, smørefripakke med sko. Kosta vel 7-800kr for alt.
|
|
|
#7 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Ski til treåringSmørefrie ski. Med separate skisko, ikke sånne som man spenner på vinterskoene, slik at de får riktig teknikk med helløft med en gang.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ski til treåringBare ikke velg for lange ski, det er mye bedre med korte.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ski til treåringKjøp korte ski, og litt for store skisko. Da er det plass til god såle og luft til tærne, og de blir sannsynligvis ikke utslitt før de er for små, hverken skiene eller skoene. Og lær ungene hvordan de skal gå på skiene, så klarer de litt oppover og nedover også. Ungene kan gå på superkorte ski i mange år, tror min yngste gikk på 100 cm lange ski frem til jul i første klasse. Da var det bort med snømann-ski!
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ski til treåringOg husk at skiskoene ofte er små i str, synes jeg iallefall (Frost var det da vi hadde det til våre barn i starten).
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Ski til treåringMin treåring skal også begynne å gå på ski i år, og selv om jeg aldri ville anbefalt smørefrie ski til noen over 5, så er det det eneste rette for så små barn syns jeg. Vi kommer uansett ikke til å satse på langturer og mye oppoverbakker dette første året. Det blir mer lek og gøy på flatmark og mye hjelp fra oss voksne om vi skal gå/stå i bakker. Slik var det iallefall da min eldste lærte å gå på ski og hun hadde smørefrie frem til hun var 5-6. De smørefrie skiene bremser endel helt av seg selv og det blir ikke noe klin med dem.
|
|
|
#13 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Ski til treåringJeg ville kjøpt en skipakke fra en sportsbutikk, helst det som var på tilbud.
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ski til treåringSnuppa hadde blå Frostski som førsteski, og så gikk hun over til svarte og røde ski
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ski til treåringMitt 07-barn (også født på høsten) gikk lange skiturer i fjor uten noen særlig skierfaring. Så jeg ville gått for skikkelige ski med ordentlige skisko. Vi har gått for smårefri ski til nå, men snuppa som blir 8 i vinter for ski som må smøres av bestefar til jul.
|
|
|
|
#16 |
|
Curlingkone
|
Sv: Ski til treåringVar på G-sport og kikket på ski til snuppa, og de anbefalte så korte ski som mulig ja.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ski til treåring
Ja, det er en del søring. Men de fleste er sånn altså. Men det går kjapt da, ingen knyting.
|
|
|
#18 |
|
med mange baller i lufta
|
Sv: Ski til treåringMjau: Vi har et par blå ski som hun helt sikkert kan låne altså! Men det spørs om vi finner skoene da.
|
|
|
#19 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Ski til treåring
Det har kanskje vi og. Tror Pjokken tar Snuppa sine i år. De blå vi har er vel 90 cm.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ski til treåringEldste fikk Åsnes snømannski som første par. Yngste fikk rossignol i fjor. Søsterens første par var for lange for ham, så de tar han kanskje i bruk i vinter.
|
![]() |
|
|