|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
etterpåklokest
|
![]() Hva gjør dere adventssøndagene?Gjør noen av dere noe spesielt om adventssøndagene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Hva gjør dere advenstsøndagene?Tenner lys og lager fin frokost. Og tenner mer lys om kvelden. Det høres hyggelig ut med hobbyaktiviteter også. Vi baker som regel pepperkaker en av søndagene i advent, men har ikke faste aktiviteter utover det.
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere advenstsøndagene?Tenner lys. That's it. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere advenstsøndagene?Jeg prøver å huske å tenne lys. Sang er bonus, ungene tar gjerne ansvar for det, det skal tross alt være noen fordeler med skolejenter.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Tenner lys og går på adventsgudstjeneste. Og så er det alltid noe som skjer senere på dagen: tenning av julegran, julekonsert, julevandring osv.
![]() |
![]() |
#6 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Vi tenner adventslys og leser Inger Hagerups adventsdikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Vi pleier å bake noe juleaktig, og så spiser vi det til kvelds mens vi tenner adventslys.
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?tenner lys til frokosten og tar oss litt julemarsipan når alle har spist.
![]() |
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Vi har pleid å dra på Fløien minst en av søndagene for å få med oss lystenningen der, etterfulgt av en tur i Nisseløypen.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?1. søndag i advent er favorittdagen min, for da pynter jeg hele huset til jul (kommer nok heller kanskje til å pynte på lørdagen i år da) og på kvelden går vi ned på skolen og tenner julegrana der og så går vi i fakkeltog rundt i nabolaget. Det er en flott, årlig tradisjon som jeg er blitt så glad i. Det er virkelig nydelig. Alle naboene (i hvert fall de fleste, grrr) skrur av alt lyset i husene sine slik at gatene er delvis mørklagt, så har vi fakler og går oppover i nabolaget mens skolekorpset spiller julemusikk.
![]() |
#12 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Varierer litt. I fjor glemte vi å tenne lys alle 4 søndagene tror jeg.
![]() |
#13 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?I tillegg til å tenne lys, så har barna her hver sin kalender der de får en gave hver hver søndag i advent. Ellers ila. adventstiden har de typ bare en sjokoladekalender. Så det er liksom søndagene som er litt ekstra stas.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Tenner lys. Første søndag i advent er det alltid juleverksted i bhg, så det er vi med på. Da er det stasjoner med pepperkakebaking, julekortlaging, lage julepynt og disko/lek samt kafe med mat og gløgg.
![]() |
#15 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Vi tenner lys, og spiser frokost sammen. Også gjør vi noe hyggelig. Enten drar vi på en julemesse, eller så skal vi være med på julegrantenning ved den lokale skolen, eller gå søndagstur for å finne huset med den mest julete belysningen, eller bake pepperkaker, eller kakemenn, eller peppernøtter, eller marsipan. Også skal vi se julefilmer på kveldene.
![]() |
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Vi tenner lys og så sier ungene frem lysdiktet for søndagen. De kan det jo fra skolen. De fleste adventssøndagene eller -helgene egentlig bruker vi til fellesprosjekter som baking og pynting av kaker, samt konfektlaging.
![]() |
#17 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Vi har en ekstra god frokost, og tenner lys mens jeg leser Inger Hagerup sitt adventsdikt.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Hver søndag frem mot advendt kommer alle barna og barnebarn på besøk. Vi spiser god middag, lager litt julegodter/kaker og ser til slutt på en julefilm. Jo, så tenner vi lys, og minstejenten synger for oss. Veldig koselig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Tenner lys hvis jeg husker. Ellers ikke noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva gjør dere adventssøndagene?Hvert år har jeg en intensjon om å huske at det er advent. Hvert år lager jeg i stand adventsstake. Hvert år pakker jeg den vekk med tre hele lys, og et lys det er brent litt av. Jeg husker som regel første søndagen, og deretter går det i glemmeboka.
![]() |
|
|