Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvordan strikker dere mønster?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-12, 19:32   #1
kakklanes
Diabetesspl

Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Ca. midt på
kakklanes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvordan strikker dere mønster?

Hei dere kloke damer! Jeg lurer på en ting, hvordan strikket dere mønster? Det vil si: hvordan legger dere garnet; begge garnene på høyre pekefinger.... Hvor ligger da grunnfargen? Eller er det noen som bruker en farge på hver hand? Eller har dere garnet løst og kaster rundt for hver gang. Håper dere skjønner hva jeg mener. Syns det er så vanskelig å finne ut om hva som er det fineste.

Sist redigert av kakklanes : 14-11-12 kl 22:17.
kakklanes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 19:45   #2
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan strikket dere mønster?

Jeg synes det blir finest når jeg bytter tråd på fingeren for hver fargebytte og da snurre tråden hver samme vei for hver gang. Veldig klønete forklart. Jeg har altså en tråd på fingeren og bytter for hver farge og tar tråden samme veien bak. Blir en del snurr på garnnøstene som må snurres opp underveis, men jeg synes det blir finest sånn.

Gammel 14-11-12, 19:50   #3
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hovedfargen på venstre pekefinger og kaster med mønsterfargen.

Gammel 14-11-12, 19:52   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Jeg synes det blir finest når jeg bytter tråd på fingeren for hver fargebytte og da snurre tråden hver samme vei for hver gang. Veldig klønete forklart. Jeg har altså en tråd på fingeren og bytter for hver farge og tar tråden samme veien bak. Blir en del snurr på garnnøstene som må snurres opp underveis, men jeg synes det blir finest sånn.

Sånn gjør jeg, også.

Gammel 14-11-12, 20:06   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytter "ordentlig" for hver farge.

Gammel 14-11-12, 20:08   #6
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har begge farger på venstre pekefinger. Veksler mellom å hente trådene over eller under den fremste tråden slik at de automatisk tvinner seg på baksiden.

Gammel 14-11-12, 20:08   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg har hovedfargen på venstre pekefinger og kaster med mønsterfargen.

Sånn gjør jeg det også.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 20:12   #8
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har begge tråder på venstre pekefinger og hovedfargen innerst. Jeg tvinner bare ved lange strekk.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 20:14   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Jeg har begge farger på venstre pekefinger. Veksler mellom å hente trådene over eller under den fremste tråden slik at de automatisk tvinner seg på baksiden.

Gammel 14-11-12, 20:16   #10
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Jeg har begge fargene på fingeren, hovedfargen innerst, mønsterfargen også over langefingeren. Tar av mønsterfargen og legger over hovedfargen ved lange strekk for å få snurr. Eventuelt henter jeg hovedfargen på undersiden av mønsterfargen med begge trådene fortsatt på fingeren. Det siste går fortest.

Gammel 14-11-12, 21:11   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Begge på fingerne ja, og henter litt over og litt under sånn at det tvinner seg.

Jeg er ikke erfaren på dette da, så dette med hvordan jeg skal tvinne så det blir best har jeg ikke fått system på enda.

Gammel 14-11-12, 21:46   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sånn gjør jeg også.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 12:30   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Jeg gjør også dette, foruten at jeg har begge fargene på fingeren samtidig, men passer på at de ligger likt hele veien. Så snurrer jeg der det er behov, men fortsetter hele tiden med begge trådene over fingeren.

Gammel 15-11-12, 12:31   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, sånn kan det jo sies tydligere og med færre ord.

Gammel 16-11-12, 19:15   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan strikker dere mønster?

Alle fargene på venstre pekefinger, henter tråden litt her og der for ikke å få lange løkker bak. Passer på at jeg ikke henter på samme sted hevr omgang, slik at jeg ikke får "hull".

Gammel 16-11-12, 19:41   #16
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sånn gjør jeg og det.

Gammel 16-11-12, 23:19   #17
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg har begge tråder på venstre pekefinger og hovedfargen innerst. Jeg tvinner bare ved lange strekk.

Sånn gjør jeg også. Dere som bytter for hver gang dere skifter farge, pass på at dere har samme farge innerst og ytterst hele tiden ellers blir det veldig ujevnt. Se her.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 14:39   #18
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Sånn gjør jeg også. Dere som bytter for hver gang dere skifter farge, pass på at dere har samme farge innerst og ytterst hele tiden ellers blir det veldig ujevnt. Se her.

For å få det jevnt må jeg ta tråden under hver gang. Altså at jeg snurrer samme vei hver gang. Får det ikke til å bli jevnt når jeg har begge fargene på fingeren samtidig uansett om jeg har samme farge ytterst og innerst hele tiden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.