Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Melder seg ut av Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-12, 13:26   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Melder seg ut av Norge

Sitat:

Ingunn Røiseland vil ikke lenger være norsk statsborger og leverte fra seg pass og personnummer til ordføreren.

http://www.ba.no/nyheter/irix/article6345922.ece

Hvordan vil egentlig en hverdag som statsløs bli? Blir hun definert som "papirløs"? Kan hun bli tatt for svart arbeid siden hun ikke vil betale skatt? Og blir det så enkelt som hun skisserer å reise til andre land? Hva med barna hennes oppi det hele?

Jeg må innrømme at dette virker meget zpezielt for meg å skulle gjøre seg selv "statsløs". Og i følge Fylkesmannen går det ikke an.

Hva synes dere? Noen av dere som kunne gjort det samme?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:27   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Melder seg ut av Norge

Sitat:

Hedda Foss Five hadde aldri hørt på maken, men medga at Røiseland hadde mer innsikt i problemstillingen enn hun selv.

Gammel 16-11-12, 13:29   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av fra artikkelen

Hedda Foss Five hadde aldri hørt på maken

Det synes jeg er en god kommentar til saken: "Nei, nå har jeg aldri hørt på maken!"

Ja, og .

Gammel 16-11-12, 13:29   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å betale skatt har da ingenting med statsborgerskap å gjøre?
Man betaler skatt i det landet man bor/arbeider, uavhengig av statsborgerskap.

Jadda, tenker jeg vi sier.

Gammel 16-11-12, 13:30   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du och jag, Paddan!

Gammel 16-11-12, 13:30   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skatt har da ikke noe med statsborgerskap å gjøre. Det har noe med hvor du bor og hvor du tjener pengene dine. Utenlandske statsborgere som bor i Norge skatter til Norge. Og skatten betaler ikke bare for sykehus, den betaler for veier og jernbane, subsidierer kulturtilbud, etc. For et idiotisk menneske.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:32   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke la være å le, altså. Hun er gal.

Men helt alvorlig: Når vurderer man tvungent psykisk helsevern i slike tilfeller? En ting er konspirasjonsteorier. En annen ting er jo denne typen paranoia. Hun må jo være psykotisk?

Sist redigert av Vianne Rocher : 16-11-12 kl 14:27.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:32   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten kan man ikke frasi seg statsborgerskapet på denne måten, ikke uten å ha et annet statsborgerskap. Det sier i alle fall Fylkesmannen: http://www.ta.no/nyheter/article6344864.ece

Gammel 16-11-12, 13:32   #9
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du store verden. Og omsettelige på børs? Really? Jeg har jo barn - kan jeg få noe utbytte på mitt eierskap til han, tro?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:32   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Men dere må da være enige i at Staten ikke bare kan gi oss disse personnummerne? De må jo referer ikke til oss som naturlig personer!

Gammel 16-11-12, 13:34   #11
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

– Og uten at vi er klar over det, så gjør det oss blant annet omsettelig på børsen.

Oh my ..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:34   #12
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sitat:

Jeg leverer fra meg pass, sertifikat og personnummer fordi staten har opprettet en stråmannsidentitet på meg tildelt som et personnummer. Staten referer ikke til meg som en naturlig person, sier Røiseland

Jeg lurer på hva hun mener med det?

Og så likte jeg denne:

Sitat:

Hva med skatt?
Den skal jeg ikke betale, for jeg er ikke en del av den nasjonale lovgivningen, men jeg får heller ikke noe av staten

Nei, da så.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:35   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg vil at Staten heretter skal referere til meg som "den naturlige personen noen". Hvis de skriver noe annet på selvangivelse, i brev eller i legejournaler kommer jeg til å lime dem fast til en kornsirkel.

Gammel 16-11-12, 13:35   #14
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da bør hun vel nå betale skatt for alle varer og tjenester hun kjøper, da? Eller skal hun tjene på oss andre, som er fanget av staten og som ikke er naturlige personer.

Gammel 16-11-12, 13:35   #15
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo et hett tips til John Fredriksen. Han dro helt til Kypros for å slippe skatt. Og så kunne han bare gitt tilbake passet sitt og blitt boende!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:36   #16
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det å betale skatt har da ingenting med statsborgerskap å gjøre?
Man betaler skatt i det landet man bor/arbeider, uavhengig av statsborgerskap.

Jadda, tenker jeg vi sier.

Det er hun selv som påstår dette altså.

Sitat:

– Hva med skatt?

– Den skal jeg ikke betale, for jeg er ikke en del av den nasjonale lovgivningen, men jeg får heller ikke noe av staten.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:37   #17
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Nei, hun trenger vel ikke betale skatt, eller følge norske regler lenger nå som hun har levert fra seg passet sitt..

Det må da være noe noe grunnleggende galt med dette kvinnemennesket?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:39   #18
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hun kan jo ikke være Norges første anarkist. Kanskje hun bør ringe Stein Lillevolden for å få noen tips.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:41   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Riv ruskende kokkos!

Gammel 16-11-12, 13:41   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun må passe på så hun ikke tar veien hjem da, men går et godt stykke på siden av den. Du vet staten med veier og sånnt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.