Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-12, 11:34   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?

Kan noen opplyse meg litt mer om dette med halalkjøtt? Vi skal snart arrangere barnebursdag for 6-åringen, og en gutt i klassen er muslim og spiser bare Halalkjøtt.
6-åringen ønsker pølser på bursdagen sin. Finnes det noe godt alternativ for han som ikke kan spise vanlige pølser?
Jeg tror ikke det finnes så mange steder i området her som selger Halalkjøtt, ihvertfall vet ikke jeg om noe.

Hvordan løser dere andre den problematikken?

(Vi er ikke de første som har bursdag i klassen, men ingen av de andre ser ut til å ha tatt noe spesielt høyde for dette, og gutten har bare latt være å spise pølser.)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 11:37   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halal alternativ til pølse i barnebursdag?

Kan ikke kalkun- og kylligpølser spises?

Gammel 18-11-12, 11:40   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Kan ikke kalkun- og kylligpølser spises?

Ja, kan det det? Jeg trodde det gjaldt slakting av alle slags dyr jeg, også fugler.

Gammel 18-11-12, 11:43   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Ja, kan det det? Jeg trodde det gjaldt slakting av alle slags dyr jeg, også fugler.

Ja, det kan hende.

Gammel 18-11-12, 11:51   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Mange muslimer spiser kalkun- og kyllingpølser, og mange gjør det ikke. Jeg hadde en elev en gang som ikke kunne spise løk fordi DEN HADDE VÆRT I SAMME HANDLEPOSE SOM (INNPAKKET) KJØTTDEIG. Sitat melding fra foreldre.

Så det er svært varierende hvor strenge de er.

Gammel 18-11-12, 11:52   #6
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville sjekket med foreldrene, det varierer om de kan spise kyllingpølser, er min erfaring. I Groruddalen, der jeg bodde før, hadde de halalpølser i frysedisken. Ellers kan det hende at innvandrerbutikker har. Fiskepinner har også vært brukt som alternativ i bursdager vi har vært i.

Gammel 18-11-12, 11:54   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Ja, jeg tenkte å sende med en mld til foreldrene, men tenkte å høre litt her først så jeg kan tilby et greit alternativ uten å fornærme, eller tråkke på noen tær.

Gammel 18-11-12, 11:55   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja du må nesten høre hvor strenge de er. Hos oss har det gått fint med kylling-eller kalkunpølse. Hamburger m oksekjøtt e.l går fint.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 11:58   #9
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?

Dersom han bare spiser halal kan han ikke spise kylling/kalkun-pølse. Jeg hadde kontaktet foreldrene og spurt om hvor de får fatt i pølser.

Vær obs ting som inneholder gelatin også som gele/seigmenn ol.

Gammel 18-11-12, 11:59   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fiskepinner er nevnt. Tidligere tenkte jeg dett hørtes meget sært ut, men etter å ha observert min sønn spise fiskepinner har jeg kommet til at han hadde nok digget det servert som pølse.

Gammel 18-11-12, 12:13   #11
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Vi har pleid å servere pinnsvin-mat når vi har halal-barn som gjester.

En klædd med potetmos, og fiskepinner delt i to og stukket ned som "pigger". Ketchup til pynt som øyne og tunge.

Dette serveres alle barna. Veldig populært.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 12:23   #12
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

På alle de bursdagene jeg har arrngert(og det begynner å bli noen) har de som er muslimer spist kylling og kalkunpølser i alle fall. Senest i går hadde vi en bursdag hvor de valgte pizza med kylling og ikke med skinke.
Så prior kyllig og kalkun pølse tror jeg er en sikker vinner

Gammel 18-11-12, 12:28   #13
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Kalkun / kylling pølse har gått fint her, også hamburger.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 12:28   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Den ene muslimen jeg har i omgangskretsen, spiser aldri kjøtt borte. Ikke kylling heller. Hun er for høflig til å si fra, så et par ganger har hun ikke hatt annet å spise enn rundstykke med smør her hos meg. Jeg har skjønt det nå, da. Jeg har planer om å spørre henne hvor hun handler, dersom barna hennes skal hit i bursdag etter hvert (vi har barn i samme barnehage).

Gammel 18-11-12, 12:41   #15
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maysen, her.

På alle de bursdagene jeg har arrngert(og det begynner å bli noen) har de som er muslimer spist kylling og kalkunpølser i alle fall. Senest i går hadde vi en bursdag hvor de valgte pizza med kylling og ikke med skinke.
Så prior kyllig og kalkun pølse tror jeg er en sikker vinner

Kylling og kalkunpølser er ikke en sikker vinner om barnet skal spise halalmat. Da duger kun halalpølser eller fisk. Fiskepinner i lompe er godt likt av nesten alle barna som har vært på fest her. Mange foretrekker det fremfor pølse når de får valget.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 12:46   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskepinner er vårt halalalternativ til pølse.

Gammel 18-11-12, 12:46   #17
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Om du ikke får tak i halal-alternativ, kan vegetarpølser/-burger være et alternativ.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 13:27   #18
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Fiskepinner, halalpølse eller vegetarpølser er de alternativene vi bruker. Fiskepinner er mest populært.

Gammel 18-11-12, 13:42   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det er svinekjøtt han må styre unna, går kalkun- og kyllingpølser, men hvis dyret må være halal-slaktet, vil det ikke være et alternativ. Kompisen til Herremannen som spiser strengt halal bestiller alltid vegetarpizza og styrer unna alt som har kjøtt på seg, uansett type. På Burger King bestiller han fiskeburger.

Gammel 18-11-12, 14:45   #20
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke alle muslimer som definerer halal som slaktet på en spesiell måte. Ikke alle er like strenge og for dem kan halal være at det ikke inneholder svinekjøtt. Jeg opplever begge deler i omgangskretsen.

Når det gjelder at noen er for høflige til å si fra så har en muslim jeg kjenner fortalt at man ikke skal det. Det er ikke høflig å kreve spesell mat og man skal ikke si noe dersom det ikke tilbys mat man kan spise. Det er sikkert ikke sånn foralle, men jeg tror det kan forklare at ikke alle vil bære til bry eller lage oppstuss.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.