|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Kan noen opplyse meg litt mer om dette med halalkjøtt? Vi skal snart arrangere barnebursdag for 6-åringen, og en gutt i klassen er muslim og spiser bare Halalkjøtt.
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Halal alternativ til pølse i barnebursdag?
Ja, kan det det? Jeg trodde det gjaldt slakting av alle slags dyr jeg, også fugler.
![]() |
#5 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Halal alternativ til pølse i barnebursdag?Mange muslimer spiser kalkun- og kyllingpølser, og mange gjør det ikke. Jeg hadde en elev en gang som ikke kunne spise løk fordi DEN HADDE VÆRT I SAMME HANDLEPOSE SOM (INNPAKKET) KJØTTDEIG. Sitat melding fra foreldre.
![]() |
#6 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Halal alternativ til pølse i barnebursdag?Jeg ville sjekket med foreldrene, det varierer om de kan spise kyllingpølser, er min erfaring. I Groruddalen, der jeg bodde før, hadde de halalpølser i frysedisken. Ellers kan det hende at innvandrerbutikker har. Fiskepinner har også vært brukt som alternativ i bursdager vi har vært i.
![]() |
#7 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Halal alternativ til pølse i barnebursdag?Ja, jeg tenkte å sende med en mld til foreldrene, men tenkte å høre litt her først så jeg kan tilby et greit alternativ uten å fornærme, eller tråkke på noen tær.
![]() |
#8 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Halal alternativ til pølse i barnebursdag?Ja du må nesten høre hvor strenge de er. Hos oss har det gått fint med kylling-eller kalkunpølse. Hamburger m oksekjøtt e.l går fint.
![]() |
#9 |
Tankefull
|
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Dersom han bare spiser halal kan han ikke spise kylling/kalkun-pølse. Jeg hadde kontaktet foreldrene og spurt om hvor de får fatt i pølser.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Fiskepinner er nevnt. Tidligere tenkte jeg dett hørtes meget sært ut, men etter å ha observert min sønn spise fiskepinner har jeg kommet til at han hadde nok digget det servert som pølse.
![]() |
#11 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Vi har pleid å servere pinnsvin-mat når vi har halal-barn som gjester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nyter et nytt liv
|
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?På alle de bursdagene jeg har arrngert(og det begynner å bli noen) har de som er muslimer spist kylling og kalkunpølser i alle fall. Senest i går hadde vi en bursdag hvor de valgte pizza med kylling og ikke med skinke.
![]() |
![]() |
#13 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Kalkun / kylling pølse har gått fint her, også hamburger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Den ene muslimen jeg har i omgangskretsen, spiser aldri kjøtt borte. Ikke kylling heller. Hun er for høflig til å si fra, så et par ganger har hun ikke hatt annet å spise enn rundstykke med smør her hos meg. Jeg har skjønt det nå, da.
![]() |
![]() |
#15 |
Helt konge
|
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?
Kylling og kalkunpølser er ikke en sikker vinner om barnet skal spise halalmat. Da duger kun halalpølser eller fisk. Fiskepinner i lompe er godt likt av nesten alle barna som har vært på fest her. Mange foretrekker det fremfor pølse når de får valget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Om du ikke får tak i halal-alternativ, kan vegetarpølser/-burger være et alternativ.
![]() |
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Hvis det er svinekjøtt han må styre unna, går kalkun- og kyllingpølser, men hvis dyret må være halal-slaktet, vil det ikke være et alternativ. Kompisen til Herremannen som spiser strengt halal bestiller alltid vegetarpizza og styrer unna alt som har kjøtt på seg, uansett type. På Burger King bestiller han fiskeburger.
![]() |
#20 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?Det er ikke alle muslimer som definerer halal som slaktet på en spesiell måte. Ikke alle er like strenge og for dem kan halal være at det ikke inneholder svinekjøtt. Jeg opplever begge deler i omgangskretsen.
![]() |
|
|