|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJa, er det slik man kan modernisere ekteskapsplottet? Kjør debatt!
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDette er en innrømmelse. Jeg ble litt interessert i det akademiske arbeidet til Madeleine når jeg leste starten på boken og tenkte at det hadde vært gøy å lese artikkelen hennes, men jeg er en historielsende leser og glemte helt å se etter paralleller til de klassiske marriage plots i den viktorianske litteraturen utover i boken. Jeg bare leste en god historie, egentlig. :
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJa, men Eugenides gjør jo et ganske stort poeng ut av det på slutten. «But do you think that would be good? As an ending?» Og det kunne vært ganske cheesy, men jeg syntes det fungerte.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg også, Pøbelsara. Og jeg har ikke noe svar på Toffskijs spørsmål, jeg heller.
![]() |
#5 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg er enig i at slutten var veldig god. Jeg likte Mitchell kjempegodt gjennom hele boken, og spesielt godt når han skisserer slutten for henne - så jeg fikk jo med meg det, da. Jeg bare reflekterte ikke så mye over det underveis.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådSå interessant at du syntes at Leonard og Madeleine var sjelevenner, Røverdatter - det klarte ikke jeg å se, nemlig. Jeg syntes det var hun som ga alt mens han tok imot i det forholdet uansett om han var frisk eller syk, jeg.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg likte veldig godt hvordan historien er satt opp som et klassisk trekantdrama. Vår heltinne. Den magnetiske, farlige og uforutsigbare helten. Den fine unge mannen som elsker heltinnen og sikkert ville vært mye bedre for henne. Og så ender det med at begge to lar henne gå for hennes egen skyld, fordi begge ser det egoistiske i sin egen kjærlighet (Leonard har ikke plass til noen andre enn seg selv, Mitchell har bygd en ideell Madeleine som knapt gir rom for den virkelige). Og Leonard gjør det i den virkelig veldig fine nei-jeg-hopper-faktisk-ikke-foran-toget-scenen, og Mitchell gjør det i antifrieriet sitt.
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. Diskusjonstråd
Og så synes jeg boka viser veldig fint at det på mange måter er Leonards sykdom Madeleine er forelsket i (og det er klart, det går jo ikke an å skille den ut heller) – særlig oppsvinget i forholdet som fører til at de gifter seg til slutt.
![]() |
#9 |
Borte
|
Jeg oppfattet henne som temmelig intetsigende før hun traff Leonard, og at han fikk frem gode sider i henne og at han absolutt ga henne noe også. Sjelevenner, tja, kanskje ikke akkurat, men et stormende forhold med mye sterke følelser. Mulig jeg tar feil altså, men jeg oppfattet det som at ting falt litt på plass for Madeleine da hun innledet forholdet til Leonard, og at ting falt på plass for meg (som leser) da det ble beskrevet hvor intenst Leonard kunne virke på menneskene rundt seg og hvor bergtatt folk ble av han. Alt som skjedde etter at hun kastet boken på han var en konsekvens av de sterke følelsene hun hadde for han, og da han endelig lot henne få fri så var hun beredt for å fortsette forholdet.
![]() |
#10 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg leser nok litt med vrangbriller, Røverdatter. Jeg har noen erfaringer fra eget liv som gir meg en masse varselsignaler når jeg ser veldig maktulikhet i et forhold.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg skal skynde meg med de siste sidene før jeg leser eller skriver mer i denne tråden. Men jeg er bare som snarest innom for å klistre den og fjerne The Great Gatsby.
![]() |
#12 |
Borte
|
Ja, jeg så du hadde skrevet at du ikke forsto hvorfor hun ble så forelsket. Da har vi nok litt forskjellig tilnærming, for jeg syns kjærlighetshistorien til Madeleine og Leonard bygger mye på den kraftige forelskelsen. Alt hun går igjennom for han - det er jo så irriterende at hun ikke går syns jeg. Hvorfor vil hun seg så vondt om det ikke er for at hun føler så mye og så sterkt for han.
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådLesesirkel er så genialt! Det er så gøy og spennende at vi leser og tolker den samme teksten forskjellig. Jeg ser jo også at Leonard er en dynamisk og spennende person. Han lever og tenkter og reflekterer jo veldig intenst når han er hypoman. Men jeg ser liksom også at han lever bare for Leonard og at kanskje nettopp det er årsaken til at han virker så tiltrekkende på folk? Han bryr seg ikke om andre og er bare intenst seg, liksom?
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg syns jo Mitchell er helt latterlig, men sikkert fordi han er lettere å kjenne seg igjen i med all søkingen etter seg selv og forherligelsen av Michelle og letingen etter religiøse sannheter om livet. Mani og depresjon er ukjente størrelser for meg, men usikkerhet om de store tingene i livet derimot. Nå høres det ut som at jeg syns jeg selv er latterlig, men det er ikke helt det jeg mener altså.
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg skjønte ikke at Leonard brydde seg om Madeleine før han slapp henne fri helt på slutten.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådEn ting som jeg satte veldig pris på ved boka var alle bihistoriene om foreldre, forelesere, venner og folk som delte rom. En ting jeg satte mindre pris på var all dvelingen ved filosofer, religionsvitere og forfattere. Det får meg til å innse hvor lite belest jeg er når det stadig flashes navn jeg har hørt, men som jeg ikke har noen knagg til. Og jeg har fått nok av forfattere som liksom kamuflerer kunnskap og synspunkter om kunnskapen inni en god historie. Mulig jeg ikke orker den slags fordi jeg har lest de fem første Knausgård-bindene, men jeg blir en notorisk skummer når det kommer til sånt som jeg ikke selv har lest nok om til at andres synspunkter blir interessante.
![]() |
#17 |
kamerat
|
Jeg syntes det var festlig, men det er jo fordi jeg er i overkant godt kjent med slike miljøer selv. Jeg skoggerler av passasjer av typen
(Jeg elsker highlightfunksjonen på Kindle!
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJa, og tenk at han heter Mitchell Grammaticus!
![]() |
#19 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg likte også Mitchell veldig, veldig godt. Han er ung og ganske hudløs, veldig søkende, naiv og umoden, men godhjertet og velmenende. Scenen der han stikker av fra Mor Theresa er bare helt fantastisk og ganske vond. Scenene der han flere ganger blir femte hjul på vognen så til de grader i løpet av den store reisen, er også fint skrevet.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådYtterst sjelden, så klart. Særlig blant folk som driver med Barthes.
![]() |
Emneord |
lesesirkel |
|
|