|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Overgrep fra mor - fortsatt tabu?... Sist redigert av MammaHeksa : 04-12-12 kl 01:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Hva med Alvdalsaken?
![]() |
![]() |
#4 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Ingen hellig tittel, og jeg har full forståelse for at sviket fra mor føles like ille som sviket fra far i en slik setting.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Mamma er ingen hellig tittel, det finnes mødre som ikke eier snevet av "morsfølelse" for sine barn. Mødre som ikke er annet enn eggdonor og livmor-mor, men som samtidig beskyttes av mange andre fordi mor er mor. Jeg tror, basert på egne erfaringer rundt meg, at sviket fra mor på mange måter er værre enn sviket fra far. For mange "forventer" at det er far som svikter når det først skjer, og ikke at det er mor som svikter så grunnleggende på alle plan i ett barns liv.
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Jeg tror du har rett når du skriver at folk flest har langt vanskeligere for å ta inn over seg omfanget av overgrep fra mor enn fra far og synes det er vanskeligere å responere på dette på en god måte. Om det skyldes at tanken på en fæl mor er vanskeligere å svelge enn en fæl far, eller om det er fordi man er mindre eksponert for den type historier, eller om det er fordi det skjer i langt mindre omfang(?), det vet jeg ikke. Men det er veldig bra at du som har opplevd dette tør/orker å stå frem med historien og de reaksjonene du møter fra folk rundt deg, slik at du bidrar til å bryte ned en del av disse fordommene som veldig mange har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?
Jøsses. Jeg synes det er overraskende at mennesker forsvarer slike grusomme handlinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Jeg tror nok det fortsatt er mange som synes det er vanskeligere å tro at kvinner kan være overgripere enn at menn er det. Men jeg tror også at det heldigvis er i ferd med å endre seg.
![]() |
#9 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Jeg tror det er viktig med historier for å få endret denne tankegangen, så takk for at du deler.
![]() |
#10 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?* borte * La ikke merke til at det var åpent forum. Sist redigert av Avatar : 23-11-12 kl 13:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Så vidt jeg leser HI er det vel også snakk om mødre som ikke deltar aktivt i overgrepene som (av en eller annen grunn - noen mer utilgivelige enn andre) ikke griper inn selv om de skjønner at overgrep finner sted.
![]() |
#12 |
geskjeftig
|
Jeg er litt usikker på hvem du svarer til, men jeg utdyper likevel, jeg.
![]() |
#13 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Overgrep - fysiske, emosjonelle og seksuelle - fra foreldre er jo langt på vei tabu uansett hvilke(n) av foreldrene som utfører dem. Kanskje ikke som voksenerfaring, men for de barna på åtte-ti år som vet så aldeles utmerket at dette er en hemmelighet selv bestekompisen aldri må få vite.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Men hva er emosjonell vold, hvor går grensene på hva som er ok? Sist redigert av Maz : 22-11-12 kl 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det er jo vanskelig å definere veldig spesifikt.
![]() |
#16 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Overgrep fra mor - fortsatt tabu?Nei de er ikke hellige. Jeg mener faktisk at mødre som ikke griper inn i saker de vet, om faktisk er hakket lavere på rangstigen enn de som gjør overgrep. Jeg har nesten ikke ord. For meg handler dette om å svikte så fundamentalt. Sist redigert av Dronningen : 28-11-12 kl 14:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|