|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vinterdepresjon - en myte?Sosialpsykolog Kolstad mener at mørket ikke er skyld i at mange henger med nebbet i vinterhalvåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
fornyet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Min første reaksjon uten å ha lest linken er
![]() |
#3 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?
![]() |
#4 |
fornyet
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Har skummet artikkelen. Tull og tøys mener jeg. Den som har skrevet artikkelen har aldri kjent på kroppen hva vinterdepresjon fysisk gjør med en.En real vinterdepresjon lar seg ikke fikse med gode tanker. Lys, aktiviteter, i aller ytterste nødsfall antidepressiva dersom man ikke greier å stå opp, gjennomføre sine daglige gjøremål og fungere slik man normalt gjør.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Da kan man bare si til seg selv at man liker stress, eller si til seg selv at man liker ensomhet, si til seg selv at man liker det traumatiske man har opplevd. Vips; depresjon i sin helhet er en myte.
![]() |
![]() |
#6 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Kjenner at jeg umiddelbart ble litt provosert. Jeg synes den mørke tiden er til tider tung, og det er ikke fordi jeg tenker mørke tanker om døden og slikt. Sist redigert av Anuk : 24-11-12 kl 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Her er en artikkel som er et hakk mer vitenskapelig basert:
![]() |
![]() |
#8 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Godt det ikke bare er jeg som blir provosert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Pøsj. Man kan da alltids bare skjepe seg og tenke positive tanker og gjøre positive ting. Det er alltid masse man kan gjøre med egen situasjon.
![]() |
![]() |
#10 |
By the Sea
|
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Er det ikke mye forskning som påviser sammenheng mellom dagslys og serotoninproduksjon, da?
![]() |
#12 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Jeg bodde et år i Finnmark, og der led jeg i mørketida.
![]() |
#13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Det er jo ikke mørket i seg selv som er et problem. Jeg kan godt fortelle meg selv at jeg liker mørket (
![]() |
![]() |
#16 |
villende
|
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Dust. Han fortjener en torsk i trynet, spør du meg. Jeg tenker hvert år at "dette året skal jeg gå inn i det mørke tiden med liv og lyst og hvert år synker jeg sammen i sofaen som en tungsinnet liten bylt." Men etter at jeg skjønte hva det var, har jeg i det minste vært i stand til å ta nødvendige grep for å komme meg igjennom de mørke månedene. Det hjelper med trening, lys, luft og omega 3. Kan hende de også handler om placebo. Men det er tøysete å påstå at mørketidsdepresjoner ikke finnes. Det er rett og slett litt respektløst og vitner om manglende forståelse og innsikt. (Jeg har det ikke så ille, jeg, altså. Jeg blir bare mye mer grinete og må jobbe mer med meg selv for å gjøre ting som går som en lek om sommeren. Men jeg kan forestille meg hvordan de som virkelig sliter med mørketidsdepresjoner har det.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
anglofil
![]() Sv: Vinterdepresjon - en myte?Det er da noe som heter seasonal affective disorder: http://en.wikipedia.org/wiki/Seasona...ctive_disorder
![]() |
|
|