Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har barna dine julekalender/adventskalender?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-12, 15:30   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har barna dine julekalender/adventskalender?

Og i så fall, hvilken ordning har dere for kalender i år?

Vi har pakkekalender der jentene får pakke annenhver dag og jeg tror også de har fått en sjokoladekalender av mormoren sin.

Det har jo vært et tema hvert år, både her og i mediene, at barna ødelegges av kalendergaver, at julen ikke blir gøy nok fordi de ikke gleder seg nok og en rekke andre ting. Nå sist så var det likelønnen som røyk pga. pakkekalenderen, og også utdannelsen kan gå i dass leste jeg for to minutter siden i en annen tråd.

Tar du sjansen på pakkekalender eller kalender i noen annen form når risikoen tydeligvis er høy for at barna blir ødelagt av det?

Jeg tør.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:33   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barna dine julekalender/adventskalender?

Jeg tar sjansen, og mine får til og med en pakke hver dag. (Men de får kjedelig mat i matboksen, så det veier vel litt opp.)

Gammel 29-11-12, 15:33   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Legokalendere ferdig kjøpt. :lat:

Gammel 29-11-12, 15:33   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Pakkekalender som han har fått de årene han har hatt kalender. Jeg tar selvsagt sjansen, han gleder segtil julaften likevel, jeg og mannen har også kalender.

Jeg ser foressten ikke den helt store forskjellen på pakkekalender og lego/playmo/mummi, selv om noen mener det er stor forskjell.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:34   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

(Men de får kjedelig mat i matboksen, så det veier vel litt opp.)

Ja, her blir det to med leverpostei hver dag. Og vi dropper agurk i hele desember.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:36   #6
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Lego til de to yngste, og Flaxkalender til eldste. Alle såre fornøyd.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:36   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine har Lego Friends-kalender i år, men har pleid å ha pakkekalender (med pakke annenhver dag). De får kjedelige matpakker i år og alle andre år. :bidrar:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:37   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakkekalender der alle (voksne og barn) får en dag hver. I tillegg får jentene felles gave på lørdagene. Det blir fire fellesgaver og fem enkeltgaver til hver av oss. Noen koster litt og andre koster nesten ingenting. Og det er veldig gøy.

I tillegg har jentene hver sin billedkalender.

I fjor testet vi ut ferdigkjøpt kalender, henholdsvis Pet Shop og lego. Det var helt greit og det kan være at vi gjør det igjen.

Og jeg er vill og gal og fortsetter å skjære opp grønnsaker til matboksen i desember også. Mine barn er nok ødelagte for livet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:38   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tid, så skal ut og finne LEGO-kalendere. Men de får agurkskiver i matpakken. Og klementiner en gang i blant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:38   #10
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

De får pakkekalender med pakke annenhver dag bortsett fra lørdag (godteri som de ellers ville fått) og en film på søndag (felles).

Gavene legges uinnpakket i et skap i bokhyllen der det hver kveld henges opp morgendagens tall. Disse må de farge selv.

Stort sett forholdsvis kjedelig mat i matpakken. I dag var det fire grove polarbrød med Vossafår. Nå skal det sies at Vossafår er noe av det beste jenta mi kan få, men jeg håper det går bra likevel.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:41   #11
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Pakkekalender laget av mormor. Vanlige matpakker. Jeg tror det går helt fint, de gleder seg til mye annet enn akkurat julegavene.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:46   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legokalender, for syvende år på rad, og matbokser som har hatt identisk innhold de siste tre årene. (Hamburgerbrød med karbonade i den ene; fire brødskiver med ost og skinke, samt ett eple i båter, i den andre.) Konservativt barn har bestemt begge deler.

Gammel 29-11-12, 15:46   #13
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager pakkekalender til toåringen for første gang, og synes det er skikkelig stas! *lever farlig*

(Jeg fikk forresten pakkekalender av mamma til jeg var langt over 20; gleder meg fortsatt stort over jul og julegaver, har hovedfag og brukbar lønn. Flaks, altså!)

Gammel 29-11-12, 15:48   #14
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ja, her blir det to med leverpostei hver dag. Og vi dropper agurk i hele desember.

Det hadde vært ideelt for Vesla. Hun er leverposteifan deluxe.

Vi har kalender med en Duplodings for hver dag, kjøpte en pakke med Duplo og delte opp i poser. Usikker på hvordan det kommer til å funke med et så lite barn, men det finner vi ut. Jeg koste meg veldig med å gjøre klar kalenderen i sted, i hvert fall. Når vi får to, ser jeg for meg at de får åpne annenhver dag når de blir litt større.

Gammel 29-11-12, 15:49   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde pakkekalender selv og jeg synes det er topp å lage kalender til Mazungen min.

Hun skal bort i helgen og selv om hun nok får kalender hos farmor er det pakkene hun selv har tenkt å henge på kalenderen der til Farmor og kjæresten det hun virkelig gleder seg til. Helt ødelagt er hun jo ikke, enda.

Vi koser oss med adventskalenderen, og i år har jeg en kjøpt kalender til meg selv også.

Jeg plukker med meg småfjas til kalenderen hele året. Tar hun virkelig mere skade av en strømpebukse der enn om hun bare får den, blir sokkene plutselig giftige når de pakkes inn? Hva med julepynt?

Det synes jeg er noe absolutt tull.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:53   #16
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

En får pakke, en får lukekalender og han siste har ikke bestemt seg enda. Dog kjører vi samme matpakken på ørtende året, brødskiver med hvitost. Noe annet skulle tatt seg ut.

Gammel 29-11-12, 15:53   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det Lego kalender som gjelder.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:54   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagd pakkekalendere i mange år, til opptil fire barn, men ikke av den typen der det er en hel julegave hver dag. Jeg har også noen veldig få ganger lagd til voksne studentsønner, og en gang til mannen. Og jeg har følt litt på det de med for mye pakker. Det ER lett å la seg rive med, og kjøpe litt større ting, nyttige og koselige ting, men det blir lett MYE, også når en prøver å ta med aktiviteter en uansett ville gjort. Jeg syns ideelt sett at det ikke skal være så store ting. Det var lettere da jeg hadde ett barn som var lite, og vi ikke allerede hadde så mye av alt. Da var en pepperkakeform, en badekule, ny tannbørste og en liten julepynt stor lykke.

De siste par årene har minsten ønsket seg Legokalender og fått det. I år valgte han Spidermankalender. Ikke den med mest julestemning kanskje. Jeg har hatt et ganske ekstremt slitsomt år, og føler ikke overskudd eller lyst til å lage pakkekalender til noen som helst. Jeg syns vel egentlig heller noen burde lage en til meg som aldri har fått det.

(Ja, noen, du har jo limpistol og alt!)

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 16:00   #19
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker et år som jentungen tegnet sin egen julekalender. Hun var strååååålende fornøyd, men fy for noen reaksjoner jeg fikk!

Gammel 29-11-12, 16:00   #20
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er velsignet med barn som vil ha Legokalender, og ikke sånn pakkekalender der jeg må kjøpte drøssevis av ting.
Kan ikke si jeg er lei for deg i grunnen.
De blir nok ødelagt av andre ting istedet.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.