Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Surrogati - hva synes vi om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-12, 21:47   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surrogati - hva synes vi om det?

Surrogati er oppe igjen i media, og det virker som om det jobbes politisk for å tillate det. Jeg har vært ufrivillig barnløs, men jeg er likevel der at jeg mener at man ikke kan rettferdiggjøre hva som helst for å få barn. Å føde et barn for en søster eller venninne, ok. En fin handling uten penger involvert. Å dra til fattige land og få fattige kvinner til å være fram barn for deg? Beklager, det gjør meg både trist og litt sint.

Her er en kronikk om dette.

http://www.nrk.no/ytring/er-kvinnekr...erd_-1.9887181

Gammel 08-12-12, 21:50   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - hva synes vi om det?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Å føde et ben for en søster eller venninne, ok.

Nei, det synes jeg er å tukle med naturen, på uakseptabelt nivå.

Gammel 08-12-12, 21:51   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, det synes jeg er å tukle med naturen, på uakseptabelt nivå.

Nå ramlet jeg nesten av sofaen her!!

Gammel 08-12-12, 21:52   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bildene, bildene!

Gammel 08-12-12, 21:52   #5
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Å føde et ben tror jeg neppe vil la seg gjøre.

Fra spøk til alvor. Nei. Det tror jeg blir å spekulere vel mye i menneskers psyke og penger.

Gammel 08-12-12, 21:59   #6
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

På rent filantropisk grunnlag er jeg helt for. På halvfilantropisk grunnlag, som flere steder i USA, er jeg sånn tja-ja. På veldig kommersielt grunnlag som i India er jeg svært skeptisk.

Anne Holt hadde et innlegg om surrogati i Dagsavisen her om dagen. Jeg er langt på vei enig med henne i at man må se pragmatisk på det, for det vil forekomme. Og det er cirka umulig å forby nordmenn å gjennomføre ting i andre land som er lovlige i det landet. Dermed er antagelig den beste approachen i forhold til etikk å fasilitere surrogati i land hvor man kan forvente at kvinnene har reelle valg og vet hva de gjør.

Gammel 08-12-12, 22:05   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er foreløpig i mot. Jeg syns det er problematisk å benytte seg av kvinner i fattige land til å gå gravide for en. Å tillate surrogati i Norge er jeg skeptisk til på barnas vegne. Norge er så lite at det kan bli komplisert både for barna, og for surrogatmødrene, tenker jeg. En ting er å føde et barn som flytter til et annet and, noe annet er det om det går på naboskolen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 22:55   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

På rent filantropisk grunnlag er jeg helt for. På halvfilantropisk grunnlag, som flere steder i USA, er jeg sånn tja-ja. På veldig kommersielt grunnlag som i India er jeg svært skeptisk.

.

Enig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-12, 23:14   #9
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for. Rett og slett.

Gammel 08-12-12, 23:15   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg er for. Rett og slett.

Også fra fattige kvinner? Hvorfor, om jeg kan spørre?

Gammel 08-12-12, 23:29   #11
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Også fra fattige kvinner? Hvorfor, om jeg kan spørre?

Jeg er kjempetrøtt etter kveldsvakt så hodet virker ikke akkurat nå, men kort fortalt så kan tenker jeg at det kanskje er bedre å selge kroppen sin til surrogati en alternativene.

Nå synes jeg ikke at kjøp og salg av mennesker er bra, men noe ganger kan det være bedre en de alternative løsningene på fattigdom som gjerne oppstår når krisen blir stor nok. Ideelt sett burde dette jo ikke være nødvendig, men siden verden ikke er ideell så synes jeg ikke dette er den verste løsningen for disse kvinnene.

Det ideelle ville jo selvfølgelig være at surrogatmødrene kom fra I-land og hadde kontroll over egen kropp, og personlig ville jeg ikke valgt sorrogatmor fra India.

Gammel 08-12-12, 23:31   #12
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Miley -leste du kronikken gynekologen skrev om helsemessige konsekvenser av surrogati for kvinnene?

Gammel 08-12-12, 23:40   #13
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Ja, det gjorde jeg. Komplikasjonene er ille, men jeg ser for meg at komplikasjonene ved alternativene ikke er så mye bedre.

I grunn er jeg for frivillig organdonasjon også.

Gammel 08-12-12, 23:48   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

I grunn er jeg for frivillig organdonasjon også.

Men også at fattige kan selge organene sine, ettersom det kan være bedre enn alternativene?

(don't get me wrong - jeg er naturligvis også for organdonasjon, men ikke i et kommersielt marked....)

Gammel 09-12-12, 00:18   #15
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

vi kan ikkje ha andre standardar for korleis vi meiner at kvinner skal behandlast i andre land enn dei vi har i Noreg.

Kommersiel surrugati er jeg imot. Kjøp og salg av mennesker, kjøp og salg av kropp. Jeg kan ikke se at argumentet med at alternativet til disse kvinnene er verre. De fleste av oss er i mot barnearbeid, i utgangspunktet er alternativet for barna verre. Vi kan likevel ikke lene oss tlbake og anse dette som økonomisk bistand og velgjøring. Dersom vi er opptatt av disse kvinnene sine levevilkår må vi engasjere oss i det spørsmålet uten å måtte godta kommersielle kropper.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 00:46   #16
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Kommentar fra Einar Øverenget
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle3807899.ece

Denne synes jeg også var grei lesing i forbindelse med debatten.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 01:04   #17
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Enig i dette.

Jeg er kjempetrøtt etter kveldsvakt så hodet virker ikke akkurat nå, men kort fortalt så kan tenker jeg at det kanskje er bedre å selge kroppen sin til surrogati en alternativene.

Nå er det vel sånn at de fleste surrogatmødrene fra India nok ikke ville prostituert seg som et alternativ. Sånn jeg har forstått det er det ikke de aller fattigste kvinnene som er ønsket til dette, men heller de som trenger penger for å kunne eie bolig, gi barna høyere utdanning osv... Selv om de blir betalt for dette er det jo vanskelig å vite hvilket press de er under fra familie eller agentene som formidler denne tjenesten og om dette er et valg kvinnene ville tatt ellers.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 01:15   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sterk motstander av surrogati-industrien som bedrives i land som f.eks. India.
Jeg mener helt klart at dette er misbruk av mennesker, man utnytter deres fattigdom,
de får "knappenåler og glansbilder" i innbytte for å leie
ut livmoren sin. Det er lov i India, men det er forbundet med skam, så de blir stuet
inn på klinikker og gjemt bort under svangerskapet, dette er noen av årsakene til at
jeg er motstander av surrogati fra u-land.

Sist redigert av Fløyel : 09-12-12 kl 01:40.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-12, 01:17   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en god artikkel synes jeg. Hvorfor skal argumenter som brukes være mer akseptable her enn tilsvarende argumentasjon når det er snakk om prostitusjon?

Gammel 09-12-12, 01:29   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lurer på ett par ting.
Hvor mye betaler ett vestlig par for å bruke en surrogatmor?
*Ettersom man antar at "kjøperene" er ressurssterke mennesker*
Svar: Ifølge surrogati.no er det vanlig at det koster opp til 800 000 norske kroner å få et barn via en surrogatmor.

Hvor mye får en Indisk surrogatmor?
Svar:
India: NOK mellom 30.000 og 45.000 pr barn.

Er det en "ren" industri i fattige land som India?

Sist redigert av Fløyel : 09-12-12 kl 10:21. Årsak: Fjernet urelevante linker.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.