|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Bakovervendt sete til '10-barnVi har ett duologic sete (den første versjonen) til '10 jenta vår. Det begynner rett og slett bli for lite og trangt, så vi har nå byttet til ett TWE som eldstemann også har brukt. Dette syns vi ikke blir veldig godt festet i baksetet, og har lyst på ett nytt bakovervendt sete med god plass og som kan festes med Isofix. Noen som har noen tips?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt sete til '10 barnHmm, skulle til å anbefale deg DL2. Det bruker min 08 gutt, fint med plass enda. Men han er slank.
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bakovervendt sete til '10 barnJeg ville droppet isofix. Isofixseter kan bare brukes bakovervendt til 18 kg. Seter som kan brukes til 25 kg er ofte romsligere. Vi har Britax Hi-Way (Max Way heter det vel nå) til minsten, og det sitter han veldig godt i. Vi har også Brio Zento, som er romslig, men oppleves stødigere enn f eks TWE. Og Izi Combi X3, som går til 18 kg. Foreløpi har han jo veldig god plass i dette, men jeg tror det blir for kort i ryggen før de to andre setene.
|
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnJeg abonnerer på denne. Kan jeg spørre hvor stor 10-jenta deres er, HI? Vi har nemlig også DuoLogic til lillesøster, og jeg synes det er kjempetrangt. Hun er 95 cm lang og veier 13-14 kg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnPlutten sitter i et HTS-sete, x3 isofix. Jeg vet man ikke liker det setet på FP, men vi liker det.
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnJeg liker Izi Combi x3, jeg. Vi er godt fornøyde med det (vi har det som besteforeldresete), men våre barn er forholdsvis små og lette for alderen. Om man ikke er innstilt på å bytte til annet bakovervendt sete senere, så ville jeg valgt noe romsligere som går til 25 kg. Og i noen biler blir det veldig bratt i ryggen.
|
|
|
|
#7 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnIZI Kid X3 med isofix i hovedbilen og IZI Combi X2 med belte i nr.2-bilen og hun har enda god plass i begge. Hun er omtrent 95 cm og 13 kg. Dog er vi innstilte på å muligens måtte oppgradere til 25-kg-seter senere.
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnStorebror hadde Izi Combi, og vi var fornøyde med det - bortsett fra at det fort ble trangt. Jeg ville ikke gått fra DuoLogic til det, jeg tror de er omtrent like trange. Izi Combi er litt bredere, men ift avstand mellom rygg og beltefeste, tror jeg de er omtrent like. Det har vært vårt problem. I DuoLogicen føler jeg også nå at selene er for korte. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bakovervendt sete til '10-barn
Så rart! Min 08-er er 14.5 kg, ca, ikke noe mer, og rundt 105 cm. Synes han har greit med plass, jeg.
|
|
|
#10 |
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnAner ikke hvor høy hun er, antakeligvis rundt 95 cm, og 15,5 kg. Glemte det at isofix kun går til 18 kg.. Da spørs det om vi bare må fortsette med TWE, evt sjekke Max-Way. Noen som vet om det er stor forskjell på de to? Hun fyller straks tre, og har lyst på minst ett år til med bakovervendt sete.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnJeg ville også gått for et sete uten Isofix. Vi har DL2 i den ene bilen og Brio Zento i den andre. Absolutt best plass i Zento-setet.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnTWE er lenger i ryggen og bredere enn Maxway. Men jeg tror de aller fleste barn skal sitte lenge bakovervendt, for å vokse ut av TWE. De fleste hadde hatt mer enn nok med Maxway.
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnMaxway er jo ganske lite synes jeg, vi har det også. Plutten har mindre plass i det enn i besafen, da snakker jeg i høyden og selene og ikke i bredden, der er de ganske like. Maxway står veldig fint i bilen og er stødig og godt å montere selv om det ikke har isofix. Han vil aldri kunne nå 25 kg i maxway for å si det sånn, han vil vokse fra det i lengden lenge før den tid.
|
|
|
#14 |
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnEnig i at det er god plass i TWE men det sitter ikke godt i bilen vår. Noen som vet om man kan bygge litt under fremre delen av setet? Legger vi TWE inntil sete så blir ryggen tippende forover på en måte, så nå ligger det liksom litt opp i luften..
|
|
|
#15 |
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnMå si at det frister litt å gå over til ett forovervendt setet, type Evolva, men det er vel altfor tidlig...
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnPrøv maxway. Det står veldig fint. Og er superenkelt på monteringsfronten. Det kunne vært lenger i ryggen, men det er strengt tatt langt nok.
|
|
|
#17 |
|
Nei, vi prøver alltid å ta av alt av yttertøy når vi kjører. "Den er au" er gjengangeren hennes når hun peker på setet. Hun er nok over gjennomsnittet når det gjelder størrelse, og beina har heller ikke nok plass. De må hun sette oppover seteryggen bak.. I tillegg klager hun over vondt i rompa når vi kjører langt, vet noen om man ødelegger setets sikkerhet ved å ha litt ekstra " fyll" i setet nederst? Tenker da for eksempel en bit skinn som man legger under trekket i bunnen.
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Med tykk jakke blir det naturlig nok trangt, men det unngår jeg, i alle fall for lengre turer. Dress vil ikke være mulig lenger. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnMellomsøster er 88 cm og 12,5 kg og sitter fint i Hi-way i bilen min. Det er bedre beinplass i Besafe izi isofix (det har vi i den andre bilen), men selve sitteplassen i setene er ikke så ulike.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Bakovervendt sete til '10-barnLillebror satt i Hi-Way til han var over 5 år. Da var han 110-112 cm høy og veide 19 kg. Han er normalt lang i ryggen og kunne nok brukt setet i enda endel måneder hvis ikke det hadde gått i stykker (isopor som knakk og ikke kunne byttes). Det setet er et av de aller beste kjøpene jeg har gjort av barneutstyr. Anbefales!
|
![]() |
|
|