Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vaskemaskin 6 kilo/8 kilo? Hjelp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-12, 17:31   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Vaskemaskin 6 kilo/8 kilo? Hjelp

Jeg har kjøpt en ny vaskemaskin, som var utsolgt slik at jeg ikke får den før om en uke.

Selgeren argumenterte for at en familie trenger en maskin som tar 8 kilo, istedenfor 6 kilo. Jeg har ikke peiling på hva den gamle maskina tar, og den er så slitt at merke/navn er uleselig. Så det nytter ikke å se det.

Jeg blir litt sånn på vakt når en selger prøver å pushe en annen vare enn tilbudet. Så jeg tok den som vasker 6 kilo. Jeg liker ikke å vaske halvfulle maskiner, og tenkte at det er lettere å dele opp vasken etter farge og hvor skitten den er, enn å fristes til å vaske alt sammen.

Nå har jeg fått kalde føtter, og tenkte å kansje heve kjøpet av denne maskina. Fortell meg hvorfor jeg trenger en som tar 8 kilo!

Jeg aner ikke hva 8 kilo vask tilsvarer. Hjelp meg her. Hvis dere skifter på sengene, hvor mange sengesett + poselaken går i en 8 kilos maskin? Jeg kan ikke vaske 4 skift samtidlig i min gamle maskin.

Hva med dyner? Forete sengetepper? Matter av typen "fillerye"?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 17:36   #2
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemaskin 6 kilo/8 kilo? Hjelp...

8 kg kan du fint vaske dyner i. Det er det beste argumentet jeg har. 4 skift med sengetøy burde gå i en 8kg.

Gammel 30-12-12, 17:39   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

8 kg. Jeg har ni, uvurderlig hvis man vasker etter skippertaksmetoden.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 17:40   #4
dea
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2009
dea er litt kul
Standard

Vår maskin tar 7 kg. Hvis jeg fyller den helt får jeg ikke plass til alle klærne på tørkestativet. Så jeg fyller den ikke helt opp lenger, men varsker mer tøy av ganen nå enn jeg gjorde med den gamle som tok 4 eller 5kg.

Vi får to voksensengesett + laken til dobbeltsenga inni og sette til et av barna.

Jeg ødela den forrig maskinen vår fordi jeg stappet den for full så et av kriteriene våre på den nye var at den skulle ta mer tøy. ( den har også innebygget vekt og flere ganger er maskinen full før jeg når 100% av vekta).

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 17:43   #5
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har 7kg. Ville ikke hatt mindre. Har du 8kg kan du iallefall lett vaske dyner og styr.

Gammel 30-12-12, 17:46   #6
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville garantert byttet og gått for en på 8 kg ja.

Gammel 30-12-12, 17:46   #7
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde gått for 8 kg og heller minsket vannmengden om dn ikke er full (om det går).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 17:58   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har åtte kilo, og jeg kan ikke fatte at vi har klart oss med mindre.
Jeg sorterer vasken, vasker alt etter farge og anvisning, vasker aldri halve maskiner.

Gammel 30-12-12, 18:00   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har 7 kg, og jeg er alene med en to-åring, likevel er jeg veldig glad jeg ikke har mindre.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 18:06   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har 8 kg, og jeg ville ikke hatt mindre, nei. Vi er fire i familien, og halvfulle maskiner har vi ikke sett.

Gammel 30-12-12, 18:33   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk fra 4 kg til 7 kg, og syntes det var helt fantastisk. Vi hadde helt sikkert klart oss med 6 kg også, men det er godt med stor vaskemaskin, altså.

Med 7 kilo er det plass til alt sengetøy på voksensenga og fra en av ungenes.

Gammel 30-12-12, 18:40   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har åtte, og digger det. Trommelen tar også åtte. Finfint, siden vi tidvis vasker dyne (Knerten er ikke helt nattetørr) og generelt er ikke halvfulle maskiner noe problem, nei.

Gammel 30-12-12, 19:00   #13
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en maskin som tar 9 kg og har aldri angret! Den tar ikke 9 kg tøy på klesprogrammene, men der tar den i alle fall mer enn den gamle. 9-kiloskapasiteten gjelder på håndkle-programmene, dyneprogrammene, osv og det er gull verdt! i nyhuset skal vi faktisk ha 2 vaskemaskiner fordi jeg har så mye klesvask at jeg sliter med å komme meg gjennom haugen til tross for maskin som har stor kapasitet.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:37   #14
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me har ei maskin som tar 7 kg. Ville aldri hatt noko mindre. Og når denne må byttast ut ser eg vel igrunn på ei som tar litt meir. Så eg hadde gått for 8 kg.

Gammel 30-12-12, 21:54   #15
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Du kommer neppe til å klage på en 6 kg maskin, din gamle er sannsynligvis 5 kg, muligens 4kg om du har hatt den lenge (nærmere 8-10 år). Små maksiner er 3.5 kg, og tar litt mindre plass også i ytre mål. 8 kg høres imidlertidig ut som luksus, og jeg ville bentyttet sjansen til å ombestemme meg

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 22:24   #16
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en relativt ny og svindyr 6 kg maskin fra Miele og jeg liker den ikke i hele tatt . Den er alt for liten og jeg ender veldig ofte opp med å måtte dele f.eks. lys 60 graders vask i to omganger. Det blir akkurat for mye til en maskin og for lite til to fulle.

Jeg hadde valgt 8 kg maskin uten å blunke om de ellers var like. Strøm- og vannforbruk er ofte veldig like selv om maskinen har større trommel, så om du vasker en full 6 kgs maskin eller en 3/4 8 kgs, vil egentlig ikke spille noen rolle. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å fylle en 8 kgs trommel hver gang jeg vasker, men om du har det, så er det jo flott å ha ekstra plass til sengetøyvask, dyner eller andre store ting.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 22:24   #17
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har seks kilo og jeg synes det holder til det meste. Noen ganger kunne den vært større, men det er sjelden, da venter overskuddet til senere. Det jeg savner er tørketrommel. Vinterdynene går sikkert ikke i vår, men alle de andre dynene får fint plass. Vi er fem i familien.

Sist redigert av veobra : 30-12-12 kl 22:25. Årsak: Las til antall familiemedlemmer.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 22:33   #18
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Vi har tre barn og kjøpte akkurat 12 kgs maskin. Vasker med lite vann hvis maskinen ikke er full, dn tar ikke større plass og bruker ikke mer energi.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 00:35   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Vil anbefale minst 8 kgs maskin ja Vi har det, og det som er så bra er at du har egne programmer for mindre vask som da altså bruker mindre vann og energi Så det er egentlig win - win spør du meg Vi er 5 i husholdningen, men fikk den da vi var 4 - og kunne faktisk fint hatt større trommel. Innebygget vekt er veldig greit.

Gammel 31-12-12, 00:52   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi har 8 kg. Ikke ofte den er helt full, men kjekt å kunne vaske mange håndklær og sengetøy på en gang. Og gull verdt når dynene trenger en vask!!

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.