|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)Jeg har lyst til å strikke denne:
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)Begynner man på toppen eller i bunn å strikke denne? Iom at fasongen er som den er skulle jeg tro at om du finne riktig maskeantall å begynne med er det bare å følge oppskriften, mer eller mindre? Jeg har gjort det samme med en heklet kjole som var veldig lik i fasongen, og der regnet jeg om ved å bruke forholdstall. Så om jeg skulle ha nederste kant 0,8 av størrelsen i oppskriften, brukte jeg 0,8 som forholdstall mtp økinger og lengder ellers også. Også bare prøvde jeg meg frem da.
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)Den var kjempesøt forresten, og er lagt inn i biblioteket mitt.
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)Ser at den er strikket fra toppen, da vil jeg tro det er enda enklere å få til. Lengden tilpasser du som du vil.
![]() |
#5 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter(så jeg kan bruke annet garn)Man strikker den fra toppen og ned. Synes den er veldig søt, og praktisk å leke i om den ikke er for lang også. Jeg er ikke så dreven i strikking når det kommer til å prøve meg frem. Som regel følger jeg oppskriften med anbefalt garn.
![]() |
#6 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)Omregning av maskeantall:
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hjelp meg å lære å regne om strikkeoppskrifter (så jeg kan bruke annet garn)
Jeg må gjøre dette nå for jeg har en oppgitt strikkefasthet på 14 masker på 10 cm. Jeg måler 18 masker til 10 cm etter å ha strikket noen rader på prøvelapp. I utgangspunktet skal jeg legge opp 88 masker. Blir det da riktig med 88/14 = 6,29. 6,29 x 18 = 113 masker? Hva gjør jeg i resten av oppskriften med fellinger og økinger og sånt mon tro?
![]() |
|
|