Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan blendere finmale mandler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-13, 20:19   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan blendere finmale mandler?

Jeg har denne, fant ikke noe om det da jeg søkte på nett, uten at jeg skal påstå at jeg søkte så veldig hardt.

Men jeg skal bake kransekakestenger i morgen, og det gikk nettopp opp for meg at jeg ikke har kjøkkenkvern.

Gammel 06-01-13, 20:20   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan blendere finmale mandler?

Aner ikke, men tviler på det. Har samme blender som deg. Aldri brukt den sile-dingsen. Er den smart?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-13, 20:23   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri brukt den, jeg heller.

Gammel 07-01-13, 04:04   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Min kan iallefall fint male mandler (og alle andre nøtter for den saks skyld). Jeg har en annen type en din(KA sin), men fikk det fint til med min gamle fra Braun også. Man kan også bruke stavmixer om man har en kraftig en .

Sist redigert av Vianne Rocher : 07-01-13 kl 17:22.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 04:57   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har samme som deg og jeg gjør det. Men jeg må stoppe opp flere ganger og hjelpe den litt ved å dytte masse ned fra kantene.

Gammel 07-01-13, 06:53   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Den kan det, men den slår fettet ut av mandlene i prosessen. Mandelkvern er det beste.

Gammel 07-01-13, 07:15   #7
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Den kan det, men den slår fettet ut av mandlene i prosessen. Mandelkvern er det beste.

De oppfører seg annerledes hvis du baker med blenderknuste mandler.

Gammel 07-01-13, 08:54   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid kvernet mandler i blender eller foodprocessor. Fungerer som en kule,og alle skryter av den gode kransekaken min.

Gammel 07-01-13, 09:43   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tar jo tid da. Når jeg lager mandelsmør i food processoren tar det jo grei tid før fettet dras ut.
Min blender er på 1500 watt og kan male mandler, men jeg pleie å bruke food processoren. Har laget marsipan på den måten i mange år, funker kjempebra.

Gammel 07-01-13, 11:09   #10
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har samme blender og finmalte akkurat mandler i den, gikk helt fint. Ble brukt i brøddeigen jeg laget.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 11:13   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Så bra! Da blir det ordnings!

Gammel 07-01-13, 11:24   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har også høyrt at det kan bli for finmalt og for tørt med elektrisk maskin, men det høyres jo ut som at fleire har gode erfaringar. Sjølv har eg ei gammaldags kvern, og den trives eg veldig godt med Du får den f.eks her:
http://www.clasohlson.com/no/Pr342538000/Pr342538000

Gammel 07-01-13, 11:26   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Den må monteres på benk, det har jeg ikke muligheter til.

Gammel 07-01-13, 12:29   #14
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes ikke det fungerer så bra. Plutselig er noe blitt smør, mens det enda er klumper og sånn. Dessuten skal ikke vår foodprosessor kjøre i mer enn ett minutt i strekk før den skal ha litt pause så det tar ganske lang tid.

Jeg har manuell mandelkvern som festes i benken med sugekopp.

Gammel 07-01-13, 12:46   #15
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mi mandelkvern står også oppå benken - festa med sug. Det fungerer faktisk. Ein billig plastsak.

Gammel 07-01-13, 21:44   #16
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

De oppfører seg annerledes hvis du baker med blenderknuste mandler.

Moren og søsteren min prøvde dette (men med stavmixer tror jeg - blir jo litt av samme "opplegget" føler jeg) i november siden søsteren min ikke har mandelkvern. Kransekakebitene fløt ut og ble sprø, ikke sånn litt sprø utenpå og myke inni som de skal være. Men i følge svogeren min ble de gode likevel.

Gammel 07-01-13, 21:46   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker blender til å male mandler. En skikkelig dårlig blender, men det funker fint allikevel.

Gammel 07-01-13, 21:51   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du har KA kjøkkenmaskin, finnes det mandelkvern som tilbehør til den, forresten. Jeg har den, men har aldri brukt den, det er mye enklere med blender og jeg har aldri fått mislykket bakverk av å kjøre dem i den.

Gammel 07-01-13, 21:56   #19
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg bruker blender til å male mandler. En skikkelig dårlig blender, men det funker fint allikevel.

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hvis du har KA kjøkkenmaskin, finnes det mandelkvern som tilbehør til den, forresten. Jeg har den, men har aldri brukt den, det er mye enklere med blender og jeg har aldri fått mislykket bakverk av å kjøre dem i den.

Men jeg lurer på om det ikke er forskjell på "bakverk" generelt hvor man trenger malte mandler, og kransekake spesielt...?

Gammel 07-01-13, 22:14   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Men jeg lurer på om det ikke er forskjell på "bakverk" generelt hvor man trenger malte mandler, og kransekake spesielt...?

Det kan veldig godt hende. Jeg liker ikke kransekake, så det har jeg aldri bakt

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.