Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-13, 10:27   #1
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åring

7åringen må lese mer!
Det er skikkelig press på skolen med å lese. Alt blir rapportert inn. Vi skal fylle i et skjema når han leser og han skal egentlig lese 10 minutter hver dag... det får vi ikke til..
Jeg ble oppringt av læreren siste dagen før jul, og hun lurte på om vi ikke hadde skjønt opplegget.
Da fikk vi julen på å lese sånn at han fikk fyllt ut skjemaet og for å få dette første lesekortet/lesediplomet.
Hun hadde lagt med en Leseløve-bok som han skulle lese i, men den er jo drit kjedelig!!

Vi klarte å lese en god del, men det var først når vi byttet ut den boken med to Rampete Robin-bøker med masse bilder i.

Nå etter nyttår har han fått nytt skjema, og skal lese hver dag i 15 minutter. Hjelpes.
Etter det får han nytt lesediplom.

Jeg bestillte flere Rampete Robin-bøker på biblioteket men de har ikke så mange bilder. Så skjønte jeg at det er kun RR feirer bursdag og en RR som handler om fotball som har sånn "lettlest"-merke utenpå.

Lurer på om dere har tips til bøker som har endel bilder og som samtidig er morsomme å lese og som må passe for en nybegynner...

Jeg har søkt litt herinne og det har kommet tips om Dragetreneren-bøker. Er det endel bilder i den og passer den for en fersk leser som trenger litt humor i bøkene? Andre lettleste bøker?

Gammel 07-01-13, 10:36   #2
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7åring

Kva med alvedronningens riddere serien? Lettlest serie med masse bilder, om dragar og riddere og slikt, dei fleste tykkjer den er spennande. Er 8-10 bøker i serien.

Same forfatter har og to andre seriar i same sjanger/vanskelighetsgrad, men det er alvedronningens riddere som har slått best an.

Gammel 07-01-13, 10:37   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme lettleste bøker, med mange bilder, for 7-åring

En pingles dagbok.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 10:39   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi strever med det samme. Det skal leses hver dag, og snuppa HATER det.

Men vi har funnet ut at hun liker bedre å lese fakta enn fiksjon. Så hun leser faktabøker og Aftenposten junior når hun ikke leser de bøkene de får utdelt på skolen.

Gammel 07-01-13, 10:49   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Pingleboka? Eldstemann digger de jo, men har ikke tenkt at minstemann kan lese de enda.. vet at det er bilder i den og den ER jo morsom.
Kanskje vi skal prøve det, ja.
Får se hvordan det går med de RR bøkene som jeg har lånt nå først, selv om de ikke har så mange bilder. Viste de til junior og han lovet å prøve å lese ihvertfall.. her må alle knep brukes.
HAr lovet at om han leser de 15 minuttene i dag så skal vi gå ned til skolen og ake i kveld. Det var en stor gjeng der i går og vi var ute i 2,5 time og enda ville de ake mer..

Takk for tips. Tar gjerne imot flere.

Gammel 07-01-13, 10:51   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min sjuåring, som bare er en middels god leser, ga seg plutselig i kast med å lese pinglebøkene på egen hånd like før jul, som det aller første hun leste innenat av fri vilje. Det har gått kjempefint, nå har hun vel kommet seg gjennom de fire første bindene. De er morsomme, de har typisk høy status i venneflokken, det er masse tegninger og det er ikke veldig mye tekst på hver side.

Gammel 07-01-13, 10:52   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Bøkene om Stians far av Jørn Jensen - ekstra passende til gutter kanskje, litt guttehumor og sånn. Bilder på hver side og fin tekst i blokkbokstaver. Det er også Leseløve-bøker, men muligens ikke samme som dere har fått med?

Vi sliter med det samme med vår 1. klassing; det må leses hver dag og han kan ikke fordra det ... Men bøkene om Stians pappa har gått rett hjem. Vi leser to sider hver dag, prøver i allefall. Akkurat nå vasker de bil, og det lukter vondt - det er morsomt!! Jeg fikk også telefon hjem før jul forøvrig, og fikk med meg en del hefter etc. som de hadde gått gjennom i høst, for å lese i julen. Det fikk vi til 50 %. Det er virkelig ikke lett å finne rett tid, vilje og lyst.

Av titler kan nevnes noen:
Stians far mister hodet
Stians far vasker bil
Stians far lager mål

Sist redigert av Bomull : 07-01-13 kl 10:59.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 10:54   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa er ikke i nærheten av å kunne lese "en pingles dagbok". Eller; jeg mener hun kan det, men hun tror det ikke selv. Og da går det ikke. Hun får helt noia av å se hele sider med tekst. Det blir helt uoverkommelig for henne.

Det er derfor Guiness rekordbok, avisa eller sånne ting fungerer bedre for henne.

Det viktige for meg nå er at hun leser, så får det komme i andre rekke HVA hun leser.

Gammel 07-01-13, 10:57   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Eller; jeg mener hun kan det, men hun tror det ikke selv.

Min sjuåring tror alltid at hun kan alt mulig, uavhengig av om det stemmer eller ikke, så hun er grei å ha med å gjøre sånn.

Gammel 07-01-13, 11:03   #10
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

10 åringen vår falt veldig for en pingles dagbok.

Da han var ca 7 år og nettopp lært å lese så likte han godt bøkene i Donald Ducks bokklubb. Jeg vet ikke om de er å få tak i nå, jeg hadde mange fra da jeg var liten.
Disse har iallefall mange bilder, og ikke for mye tekst på hver side.

Gutten min likte heller ikke de fleste leseløve bøkene.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 11:04   #11
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Standard

Min gutt begynner også å sutre og klage allerede før han får åpnet boken. Det viktigste er hvor mange sider det er i boken... og så gir han opp før han får begynt..
Derfor går det litt bedre nå med morsomme bøker.
Og nå vet han jo at det er gøy å lese om RR.

Hvilke faktabøker leser hun da, Tjorven? Trenger tips.
Minstemann digger alt som kryper og rører på seg i jorda, i vann og over jorda.. Vi har flere sånne interaktive bøker med forstørrelsesglass som han liker å titte i, om krypdyr, om dyr i havet, og om jungeldyr og sånne ting, det hadde fantes en sånn type bok som var tilpasset nybegynnere, med enkel tekst, så hadde det vært supert.

Gammel 07-01-13, 11:07   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Leseløve har en serie som heter "Jeg vil vite". Vi har lånt de på biblioteket.
http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=4213 Jeg ser at de bøkene i hvert fall ikke er jentete.

Gammel 07-01-13, 11:08   #13
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

7-åringen min syns også leseboken fra skolen er kjedelig, han kan godt lese fiksjon, men han liker nok aller best å lese i faktabøker.
Type "Alle verdens dyr", " Store vulkaner" o.l.

Da leser han med stor iver og glede.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 11:10   #14
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kimura-bøkene av Benni Bødker. Shishu-serien av samme forfatter også. Arne Svingen har også lansert en grøsserserie for de yngste leserne - Svingens mørke verden. Alle disse har illustrasjoner og god tekst. Storebror begynte på Kimura-bøkene i beg. av 2. klasse men kunne fint ha lest dem tidligere. Shishu likte han også veldig godt men han har ikke lest Svingens mørke verden. Det er litt skummelt....... ;-)

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 11:17   #15
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Den første boka min datter virkelig gledet seg over, var "Kaja og Stine og sjokoladetyvene." Den finnes også på en app for iPhone/iPad, søk på "Den lille lesehesten".
https://itunes.apple.com/no/app/den-...434609839?mt=8

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 12:06   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke skolen bøkene fra damms leseunivers? - De blir brukt som lesetreningsbøker her nemlig. De får fint til å lese ut boka og det er jo i og for seg motiverende det også?

Gammel 08-01-13, 08:28   #17
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Standard

Skolen har sikkert godt utvalg, det gjelder bare å klare å velge ut en interessant bok. Men når læreren velger kjedelig bok så er det vel ikke så lett å få den rette inspirasjonen.

Han leste faktisk 19 sider i Rampete Robin på ferie i går. Så det er håp. Det var litt sutring men han leste da..
Og så ligger RR feirer jul på vent. Kan ta en tur på biblioteket så han kan titte litt selv.

Vi har ikke alle Pinglebøkene hjemme men tittet i den røde og viste junior. Det var veldig liten og tett skrift da, tror vi venter med den, gitt. Han er ikke klar for så mye tekst enda.

Fikk tips fra en mamma om denne serien, fra Helena Bross. Det er sånn type lettles-bøker. Vi får bare prøve litt..

Kanskje prøve den LasseMayaDetektivbyrå-serien etterhvert. Må se i den om det er bilder på her side.

Gammel 08-01-13, 08:40   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Henger meg på faktabok-tipset. Hvis det er et tema som interesserer så kan man lære mye artig i de bøkene. Det finnes i veldig barnevennlige interesser. Det var de bøkene som fenget mest i starten hos oss. (Nå er hun veldig leseglad da, det er ikke det, men det var disse bøkene hun leste først)

Det finnes faktabøker om biler, om dinosaurer, verdensrommet - ja alt mulig. Populære temaer hos oss har vært kroppen, ulike kart-/flaggbøker og ikke minst kokebøker.

Gammel 08-01-13, 09:13   #19
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Jeg vil også anbefale den serien av Helena Bross, det er passe med bilder og tekst til din 7-åring tror jeg. Aktuelle temaer, noen er morsommere enn andre.

Leseløvebøkene til CappelenDamm er delt inn i forskjellige nivåer, kanskje de som heter 'min første leseløve' passer best foreløpig? Det står 'jeg kan lese' utenpå de nye utgavene i serien. Titt på www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=4210, der er det en liste over bøkene i denne serien. Hvis ham liker fotball så kam kanskje Kasper-bøkene være noe etterhvert, jeg tror de er på neste leseløvenivå, det står 'Jeg leser' utenpå.

Ellers kan et tips være å lese kjente bildebøker for barn på nytt, de har ofte lite tekst per side og fine bilder 'Myggsprayen', 'Reven og Grisungen' etc. Det er ikke sikkert det føles for barnslig, det kan være en ganske god opplevelse å kunne lese sånne bøker helt uten mamma og pappa.

Gammel 08-01-13, 09:37   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Her er bøkene om Hubert en slager for husets 8-åring. Han leser ikke så mye til vanlig, men pløyde fort gjennom ei bok på sengekanten da det var leseaksjon i høst.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.