Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan oppbevare en "åpnet" avokado?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 10:12   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan oppbevare en "åpnet" avokado?

Det er sjelden jeg spiser en hel, men resten må som regel kastes. Pleier å oppbevare restene sammen med steinen i en pose, men det holder egentlig ikke. Finnes det andre muligheter? Er det utopi å tro at restene kan spises dagen etter? Kjøleskap eller romtemperatur?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:13   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan oppbevare en "åpnet" avokado?

Jeg pleier å la steinen står i, også legger jeg glapak helt inntil stein og kjøtt, og oppbevarer i kjøleskap. Om den blir litt stygg på toppen skjærer jeg det bare bort.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:13   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med steinen i, i en liten pose i kjøleskapet.

Gammel 09-01-13, 10:15   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Jeg gjør som deg, bluen, men skal prøve den andre varianten også. (Med plast helt inntil.)

Gammel 09-01-13, 10:17   #5
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg pleier også å spare den halvdelen som steinen sitter i og pakke tett i plastfolie. Har hatt i kjøleskap både 2 og 3 dager. Blir litt brun men det er bare å skrape bort. Du kan evt. også dryppe litt sitronsaft på snittflaten for å bremse oksidering (brunfargen).

Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 10:24   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Hva er det som gjør at du syns den ikke kan spises dagen etter, da?
Jeg oppbevarer halv avokado med steinen i i kjøleskap, uten pose eller plast eller noe. Snittflaten blir litt brun, men det kan man skjære vekk. eller ikke, for det er ikke fgarlig eller smaker vondt eller noe, det er bare brunt. Jeg bare vipper it steinen og skjærer i skiver som vanlig.

Gammel 09-01-13, 10:51   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drypp sitron på toppen før du legger den i pose i kjøleskapet? Elsker å spise avokado bare med sitron og litt sukker på.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 12:21   #8
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
frksnupp er litt kul
Standard

Du kan faktisk fryse avokado også, funker som fjell! Lurt å dryppe sitron på, og dele den i to, og ha i pose. Dersom du som jeg ofte kjøper et helt nett og spiser en, og glemmer de andre...

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 12:58   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør som Tallulah. Mmm avokado. Her spises avokadoene opp FOR fort. Lurer på hvor mye penger vi bruker på avokado i uka ...

Gammel 09-01-13, 13:06   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Fryse avokado altså? Og da er det tipp topp å ta opp, tine og lage guacamole av? I så fall, genialt!

Gammel 09-01-13, 13:07   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Takk for alle tips!

Dixie, jeg kunne gjort det, men det blir rett og slett for mye fett for meg å spise en hel på en dag. Ellers hadde jeg gladelig trykket ned alt på en gang.

Gammel 09-01-13, 13:39   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå spiser vi jo ganske lite fett fra andre kilder da, mest fra avokado og litt linfrøolje og kokosolje. Og litt nøtter. Jeg spiser oftest en halv da, pleier å ha det på skiva. Til lunsj i dag hadde jeg fullkornsmakaroni med grønnsake, litt rød pesto og avokado. Mmm.

Gammel 09-01-13, 13:57   #13
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er sjelden jeg spiser en hel, men resten må som regel kastes. Pleier å oppbevare restene sammen med steinen i en pose, men det holder egentlig ikke. Finnes det andre muligheter? Er det utopi å tro at restene kan spises dagen etter? Kjøleskap eller romtemperatur?

Steinen i, sitronsaft skal ofte hjelpe.

Jeg synes det holder å ha den i en plastpose som regel om den ikke er for moden.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 14:43   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg vet at sitronsaft hjelper, men jeg pleier ikke å gjøre det. Da må jeg jo "åpne" en sitron og lage en ny tråd: "Hvordan oppbevare en åpen sitron?" (Jada, jeg vet man kan stikke et hull i og klemme saften ut, men sitronen blir uansett tørr og mindre holdbar.

Gammel 09-01-13, 14:48   #15
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger et mellomleggspapir oppå, og dytter det liksom inntil stein og fruktkjøtt. Funker bra.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 14:54   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet at sitronsaft hjelper, men jeg pleier ikke å gjøre det. Da må jeg jo "åpne" en sitron og lage en ny tråd: "Hvordan oppbevare en åpen sitron?" (Jada, jeg vet man kan stikke et hull i og klemme saften ut, men sitronen blir uansett tørr og mindre holdbar.

Bruk sitronsaft på flaske, da vel!

Gammel 09-01-13, 14:58   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg legger et mellomleggspapir oppå, og dytter det liksom inntil stein og fruktkjøtt. Funker bra.

Men spretter ikke papiret opp? Det er jo ganske stivt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 15:00   #18
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men spretter ikke papiret opp? Det er jo ganske stivt.

Neida, det legger seg fint når avokadoen er myk.

Gammel 09-01-13, 15:00   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tviler på at mellomleggspapir tør å kødde med Nextlife!

Gammel 09-01-13, 15:02   #20
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Tviler på at mellomleggspapir tør å kødde med Nextlife!

Riktig, jeg har god kustus på det meste, også mellomleggspapiret.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.