|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Hvor mye koster det å bygge på, og er det verdt det?Vi bor i et relativt lite rekkehus (100 kvm), grunnflaten er på 55 kvm og BYA tilsvarer 60 kvm på grunn av overbygget inngangsparti og utebod. BYA (dvs grunnflaten huset kan ha ift størrelsen på tomten) er mer enn fullt utnyttet og vi vil neppe få dispensasjon til å bygge ut grunnflaten mer (jeg har sjekket med plan og bygg, som har vært veldig hjelpsomme.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Vi hadde jo tidligere et rekkehus på 100 kvadrat og vurderte påbyggongskostnadene som såpass høye at vi droppet det. Noen andre vi kjenner bygde på ca 25 kvadrat i to etasjer (altså 25 i grunnflate), og betalte 1,6 tror vi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Jeg tror det vil koste langt mer enn det smaker. Naboen har fått anbud i området 300.000 kr og oppover, bare for å renovere badet.
![]() |
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Vi har to aktuelle firmaer å bruke. Jeg kan jo høre med det ene hva han tror det ville koste. Grunnmur har vi. Men jeg innser at badet vil trekke opp. Utfordringen her er at det nesten ikke selges boliger i skolekretsen og at de som selges som oftest innebærer såpass mange mill i pluss at det virkelig ikke frister... Det som derimot frister er å ta badet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Jeg vil gjette at badet koster 250 000 pluss, og at utbyggingen kommer i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Hvis dete gjerne vilbli der dere er og dere skal ta badet uansett, da ville jeg ikkevært i tvil om å ta reten også. Det er badet som virkelig koster.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?
Er du sjelven på tastaturfingeren i dag, Nenne, eller har du drukket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
iPad. Den er helt håpløs å skrive på synes jeg. Jeg går helt i telegrammodus.
![]() |
#12 |
villende
|
Det er litt det jeg tenker også. Spørsmålet er egentlig hvor mye de ekstra kvadatmetrene vil koste. Rundt en mill er helt overkommerlig, mer enn det får jeg neppe mannen med på. Og selv om 15 kvm høre lite ut, så er konsekvensen av de ekstra kvadatmetrene at vi ikke trenger å tenke på å flytte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Badet vårt, totalrenovert med oppigging og utviding og flytting av sluk og endring av røropplegg kom på 408.000, det ble fint, og det er deilig å ha helt nytt bad, vi brukte entrepenør som holdt i alt arbeidet og det betalte vi litt for.
![]() |
#14 |
Introvert optimist
|
Ja, det handler ofte nesten like mye om å få mer ut av den plassen man som å få flere kvadratmeter.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på og er det verdt det?Hvis de 15 kvm er forskjellen mellom å bo og flytte, og dere har en mill i budsjett, da er det jo ikke noe å tenke på. Det blir billigere å bygge ut enn å flytte, helt sikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Jeg er enig i dette, men tror ikke det holder med 1 mill inkl badet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
villende
|
Ja, det er det jeg tenker.
Og det er dette jeg er usikker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye koster det å bygge på, og er det verdt det?Herregud så dyrt. Vi har nettopp bygget på 20 m2 stue, og mannen har gjort alt selv. (men vi må få gjort noe elektrisk da) Det har kostet rundt 150 000 ink to vindu som kommer til å koste 30 000 når vi tar oss råd til de.
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
Få en arkitekt til og tegne det og lage prisoverslag. Du bruker noen tusenlapper på det og får god oversikt før du starter. Da vi bygget om og ut stemte arkitektens overslag ekstremt godt. Det ble ca. 2 % billigere enn han hadde anslått.
![]() |
|
|