|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Jeg har savne hvit saus siden ungen ble satt på melkefri diett, og jeg har prøvd å lage med havremelk, soyamelk, både havre- og soyamelk og sikkert mye annet, men det blir jo bare ikke godt.
![]() |
![]() |
#2 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Ja, det er jo bare å prøve. Ikke værre enn det.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Rismelk har jeg prøvd, det blir ikke godt. Rismelk egner seg svært dårlig til oppvarming, og forsåvidt bruk i det hele tatt, i mine øyne.
![]() |
![]() |
#5 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Jeg synes soyafløte er best til den bruken, selv om det naturlig nok ikke blir helt som med vanlig melk. Med kokosmelk får du jo kokossmaken, og den passer ikke til alt synes jeg . |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Kokosmelk tror jeg ikke blir godt altså. Jeg lager hvit saus med usøtet soyamelk, har fått tilbakemedinger på at den ikke smaker særlig ulikt vanlig hvit saus. Til lasagne har jeg noen skjeer næringsgjær i, det gir litt ostesmak. Lager den som vanlig hvit saus, bare med melkefri margarin og soyamelk. Må være den usøtede, altså.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 14-01-13 kl 20:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Jeg lager hvit saus med Oatley havrefløte, maisennamel og litt sennep, salt og pepper. Man kan ikke forvente at det blir den samme sausen som vanlig hvit kumelk-saus, men det blir en god, hvit saus. Vi liker den godt og jeg varierer gjerne smakstilsetningen litt etter hva den skal serveres til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nysgjerrig
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Et alternativ er jo forresten å lage jevnet saus på lys kjøttkraft dersom det passer til maten du skal servere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Jeg lager med soyamelk hele tiden og det går helt fint. Jeg syns det oppfører seg som melk og smaker ganske likt. Kokosmelk tror jeg blir for søtt.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Jeg savner mest fiskeboller. Jeg lager utrolig gode fiskeboller uten melk, men har ikke klart å finne lage saus.
![]() |
![]() |
#11 |
Nysgjerrig
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Fiskebollesaus lager jeg faktisk med fiskekraft i stede for melk til vanlig. Jevner bare med smørjevning, har i litt løk og bruker det krydderet jeg ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Hmm.. Det kan jeg jo forsøke? Takk for tips.
![]() |
![]() |
#13 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Jeg lager hvit saus me kokosmelk til fiskegrateng. Den smaker jo kokos da men jeg syns den er god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?
![]() |
#15 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Vår melkeintolerante i huset får stort sett tilberedt mat med Tine laktosefri melk-og fløteprodukter og det funker bestandig og smaker godt som vanlig melk. Kan dere ikke bruke disse produktene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det hjelper lite om man er allergisk mot kasein. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Nei, barna er allergiske mot proteinet i melka ikke, laktosen. (hvis jeg husker input riktig, sånn er det i hvertfall med mi frøken)
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Input, kan du dele oppskrift på melkefrie fiskeboller? Min melkefrie jente elsker fiskeboller og savner det i perioder intenst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Sønnen min tåler ikke melkeprotein, nei. Jeg hadde vært særdeles lykkelig om det "bare" var laktose han ikke tålte. Hvit saus med havremelk har jeg forsøkt, men jeg klarer ikke korn-smaken. Det eneste jeg spiser laget med havremelk er pannekaker. Å lage én saus til ungen og én til meg er heller ikke aktuelt.
![]() |
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er det sannsynlig at hvit saus kan lages med kokos- og soyamelk?Prøv med kun usøtet soyamelk, det funker som gull.
![]() |
|
|