|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaVi skal kjøre bil til Barcelona til sommeren, tror vi. I hvert fall skal vi begynne å undersøke mulighetene. Ungene ble i fyr og flamme over muligheten til å komme til Paris, og selv gleder jeg meg til å kjøre rundt på små veier på vakker fransk landsbygd. Hva sambo tenker, vet jeg ikke enda. Skrekkblandet er de nok, tenker jeg - tankene hans, altså. Vi skal besøke venner i Spania, og jeg tror vi planlegger å reise rett etter skoleslutt i juni. Vi må bruke en ukes tid på nedoverveien.
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaJeg digger de grønne Michelin-guidene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaTa baaten til Kiel i alle fall. Da sparer dere en del kjöring. Gjennom Tyskland ville jeg ogsaa kjört kjapt, det er saerdeles gode veier og saerdeles kjedelig landskap. Selvsagt noen fine steder aa stoppe om man vil, men jeg hadde spart dette til et annet land. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaFølger spent med for tips!
![]() |
#6 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til Spania
Veldig enig med denne, kjør rakaste vegen på autobahn fra Kiel og kryss grensen slik at dere kommer inn på riktig motorvei videre mot Paris. Så kan dere heller tråkle sørover derfra på koselige veier og se landskap og landsbyer
![]() |
#7 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaHer må jeg følge med! Mann og barn er ivrige på kjøre til Eurodisney i sommer.
![]() |
#8 |
godtemonster
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaTakk for gode svar. Jeg er litt usikker på Kiel-ferga da jeg har litt dårlige erfaringer med gutta på fergetur, men med lugar og overnatting går de kanskje greit. Vi får tenke på det. Straka vägen gjennom Tyskland høres bra ut. Michelin-guider er notert.
![]() |
#9 |
This is normal!
|
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaVi tok Kielfergen i høst, og jeg som tidligere har blitt sjøsyk på ferger klarte meg bra tross bølger. Og ungene elsket båten. Badeland, show, seng heist ned fra taket og greier.
![]() |
![]() |
#10 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaJeg anbefaler ferge til Fredrikshavn. Billig og deilig å komme ut om morgenen og kunne starte kjøringen med en gang. Det tar bare tre og en halv time gjennom Danmark, så du sparer ikke så veldig mye kjøring på å ta Kielferga.
![]() |
#11 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaHenger litt her. Vurderer bilferie til sommeren, men mannen er litt skeptisk når det gjelder bilen. Det er en 10 år gammel Volvo V40, har gått 172000 km, har hatt bilen snart i 3 år og den har vært meget stabil og har ikke vært inne på verksted annet enn på service. Nye dekk i fjor, vi har "grønt kort" og NAF-medlemsskap. Jeg ser ikke problemet, han har angst for at noe skal skje midt på Autobahn og at vi da står der helt hjelpesløse med 3 barn på slep.
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaMed tre barn hadde jeg bestilt på forhånd - overnattinger altså. Veldig mange rom har en grense på 4, og hvis man da må ha to rom er det ikke nødvendigvis så lett å få på sparket.
![]() |
#13 |
godtemonster
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaVi har også mest lyst til å ta overnattinger på sparket, men det er kanskje ikke så lurt. Det går jo kanskje an å bestille underveis - altså bestille neste kvelds overnatting dagen før - så blir det litt mer fleksibelt.
![]() |
#14 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Hvis dere faar stopp midt paa autobahn, kan jeg i alle fall garantere at dere faar kjapp hjelp. Der vil de i alle fall ikke ha biler staaende! ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
Med to barn er min erfaring at det er enkelt å finne overnatting på sparket.
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaVi har også reist i sommerferien uten å booke overnatting på forhånd (to voksne og ett og noenganger to barn) og det var overhodet ikke noe problem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Skal man først havarere tror jeg ikke det finnes noe bedre sted å gjøre det enn på Autobahn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
godtemonster
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaNå har jeg fått Michelins grønne guide til Frankrike i posten - den ser glimrende ut. Jeg innser at jeg vet veldig lite om Frankrike. Jeg har vært på interrail der i ungdommen og i Paris et par ganger - og jeg har tilbragt to uker på et jorde et eller annet sted på landsbygda på buddhistisk meditasjonskurs for lenge siden - men det er det. Jeg vet nok mer om reising i Asia enn Europa, med unntak av Hellas. Og det er jo spennende: nye opplevelser og ny kunnskap!
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaVi har kjørt nesten til Barcelona for noen år siden, til St.Feliu. (uten barn) Vi kjørte full fart gjennom Tyskland, og overnattet i Annecy. Flott by med gamle, koselige gater og en stor innsjø. Kjørte videre via Grenoble gjennom Provence, og ned til Nice. Var der en uke og kjørte nedover kysten til vi kom til St. Feliu. Det er en liten by, minner veldig om Nice, bare mindre. Veldig mye flott å se på på den ruten synes jeg.
![]() |
#20 |
godtemonster
![]() Sv: Alt man trenger å vite om bilferie gjennom Europa til SpaniaAnnecy er notert. Vi lurer på om vi skulle satse på å kjøre en lang første etappe: starte grytidlig og kjøre gjennom Sverige og Sjælland til Lolland og overnatte i Rødby for å ta ferge til Puttgarden neste morgen. Har noen tatt den ferga noen gang? Eventuelt bli en dag i Rødby hvor de har Lalandia og stille barnas badebehov for noen dager.
![]() |
|
|